Management Stiri

Angajatii, reticenti la programele de invatare

25 mart. 2015 2 min

Angajatii, reticenti la programele de invatare

Reading Time: 2 minute

Rata de esec a programelor de invatare din companii este de 70%, cauza principala fiind retincenta angajatilor din organizatii in fata schimbarilor

Un studiu recent realizat de McKinsey &Company arata ca rata de succes a programelor de invatare este de doar 30%, principalul motiv al insuccesului fiind atat retincenta angajatilor cat si a liderilor fata de schimbare. Printre cauzele rezistentei individuale la schimbare se numara si factori precum atentia si memorarea selectiva, obiceiurile existente, dependenta fata de opiniile altor persoane, frica de necunoscut, ratiunile economice sau lipsa de siguranta.

In Romania, fenomenul de “rezistenta la invatare” este tot mai pregnant in aceasta perioada, odata cu fuziunile unor mari companii de pe piata.

“In ultimii ani, am sesizat o tendinta pe piata: pentru multe companii, training-urile sunt un ‘trend’ sau ‘nice to have’. Adesea, angajatii nu sunt consultati cu privire la training-ul pe care il vor urma si motivul real pentru care se duc la training este ca ‘asa a vrut managerul’. Insa, de cele mai multe ori, participantii nu stiu daca sunt trimisi pentru ca sunt buni si se realizeaza o investitie in ei ori daca sunt slabi iar acest training este un semnal de alarma”, spune Petru Pacuraru, Managing Partner si trainer la HPDI, o companie de consultanta in domeniul resurselor umane.

Astfel, angajatul nu are niciun cuvant de spus, ci acesta trebuie pur si simplu informat cu privire la training-ul pe care il va urma. In aceasta situatie, orice manager ar trebui sa fie constient ca nu va exista un proces de invatare eficient. Mai mult decat atat, dupa training, angajatul pune suportul de curs cat mai confortabil in biroul sau si aici s-a incheiat totul. Un studiu derulat de Societatea Americana de Training si Dezvoltare, citat de HPDI, arata ca procentul de invatare este cu 72% mai eficient atunci cand training-ul este urmat de o etapa de coaching.

“Conteaza sa inveti mai repede decat competitia pentru ca invatarea este ultima frontiera a schimbarii”, spune Jim Bagnola, executive coach. “Managerii romani sunt mai deschisi spre invatare decat cei din tarile dezvoltate, ceea ce aduce un beneficiu pe termen lung asupra economiei. Trebuie sa existe mai mult mentoring, mai multe incubatoare, pentru ca afacerile mici vor fi coloana vertebrala a economiei si in Romania”, continua Bagnola.

Pentru ca schimbarea sa devina functionala si sa produca rezultate, cei implicati trebuie sa invete sa anticipeze in loc sa reactioneze, sa provoace in loc sa se apere, sa imbratiseze in loc sa se opuna folosindu-se de competente cheie in managementul schimbarii – flexibilitate, adaptabilitate, si anduranta.

“Este foarte important ca angajatul sa impartaseasca cu superiorul sau si cu echipa ceea ce a invatat si sa contureze un plan de implementare a schimbarii. Aici este o problema pe care am sesizat-o la foarte multi angajati, din foarte multe companii romanesti: in momentul in care se intorc la job cu noi perspective asupra modului in care trebuie sa isi desfasoare activitatea, intampina multa rezistenta la schimbare, in mod paradoxal, din partea superiorilor, adica cei care solicita training-ul. Cum s-ar traduce asta in termeni de business? Pierderi”, avertizeaza Petru Pacuraru.    

Petru Pacuraru HPDI
Petru Pacuraru, Managing Partner si trainer al HPDI

 

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: