Analize Business

Asaltul digitalului în imobiliare

24 nov. 2022 4 min

Asaltul digitalului în imobiliare

Reading Time: 4 minute

Deși piața investițiilor în imobiliare va rămâne în România tot în jurul valorii de 1 miliard de euro și anul acesta, o tendință tot mai vizibilă cu efecte accentuate în 2023 o reprezintă noii jucători din piață care vor să inoveze într-o industrie destul de precaută când vine vorba de noi produse și servicii.

de Ovidiu Nicolae

Inovațiile din sectorul imobiliar se reunesc sub umbrela de proptech, unde întâlnim în principal start­up-uri care se bazează pe tehnologie pentru a eficientiza un proces din industrie. De la modul în care este gestionat șantierul unui proiect, inclusiv lanțurile de furnizare, la platforme pentru închirierea spațiilor comerciale și până la soluții pentru vânzarea apartamentelor, există echipe antreprenoriale care caută să ocupe fiecare segment din piață.

„Piețele europene, cu preponderență cele din vest, sunt mult mai orientate către inovație tehnologică și către optimizarea proceselor, în ge­neral vorbind. Industria de real estate, din experiența noastră, tinde însă să fie destul de similară în anumite privințe: este o industrie tradițională, obișnuită cu un anumit mod de lucru și anumite instrumente, care până acum au funcționat”, a explicat ­Bogdan Nicoară, CEO & cofondator al ­start­up-ului Bright Spaces, pentru Biz. Compania dezvoltă în prezent o platformă care virtualizează spațiile din clădiri și permite accelerarea activității de închiriere.

În acest moment, Bright Spaces se concentrează pe creșterea soluției de leasing și prezentare prin 3D Digital Twins a spațiilor comerciale, la nivel local și internațional. „Obiectivul este să automatizăm și să optimizăm o parte din ce în ce mai mare din generarea de replici digitale și planuri de spații în 3D, pentru rezultate cât mai rapide, ușoare, eficiente și ușor de scalat. Cred că industria imobiliară va trece curând printr-un moment de cotitură, în care digital twins vor deveni standardul și nu excepția, iar echipa noastră înțelege și se pregătește pentru această schimbare”, a adăugat Nicoară. Sectorul de birouri reprezintă în acest moment cea mai mare parte din portofoliul companiei. „Vedem mulți early adopters, care înțeleg valoarea și beneficiile pe care le aduc 3D Digital Twins și care își doresc să ofere clienților lor o experiență mult mai adaptată la modul lor de viață și la așteptările lor”, a adăugat acesta.

Bogdan Nicoara Bright Spaces
Bogdan Nicoară, CEO & cofondator Bright Spaces

Fiind în faza de creștere, ­start­up-ul se gândește la atragerea unor noi runde de finanțare care se vor adăuga la volumul de 1,7 milioane de euro obținut până în prezent.

Meta Estate Trust este un alt jucător nou din sectorul imobiliar care propune un alt model de investiție. ­Compania este listată pe platforma AeRo a Bursei de Valori București (BVB) și are în plan atragerea de noi finanțări și trecerea pe piața principală în anii următori.

„În ultimii ani, s-a accelerat tendința unei abordări mai inteligente în real estate, a unei orientări către tehnologie, din simplul motiv că beneficiile, inclusiv financiare, devin din ce în ce mai evidente și utilizatorii s-au familiarizat cu avantajele oferite de tehnologie în alte domenii”, a explicat, pentru Biz, Oriol Casellas Deig, CEO al Meta Estate Trust. Executivul susține că prin companie pune la dispoziția celor interesați de piața imobiliară o alternativă atractivă la investițiile tradiționale ce oferă protecție la inflație și, de asemenea, lichiditatea oferită de piața de capital.

Meta Estate Trust are un model complex de afaceri care include printre altele achiziționarea și revânzarea de proiecte rezidențiale pe durata construcției, parteneriate cu dezvoltatorii, reamenajări și activități de închiriere. „Strategia noastră pentru perioada următoare este să ne focusăm pe accesarea proiectelor cu adevărat interesante. De asemenea, ne dorim diversificarea prin extinderea prezenței și pe alte segmente de real estate în afară de rezidențial, în mod special prin adăugarea componentei de income producing assets. În plus, vizăm să atragem fonduri sub formă de equity, împrumuturi bancare sau obligațiuni emise pe care să le utilizăm în liniile de business prezentate anterior pentru a crea valoare pentru acționarii noștri”, a adăugat CEO-ul Meta Estate Trust. Compania se mai gândește ca anul viitor să lanseze o platformă de crowdfunding pentru a atrage noi surse de finanțare pentru dezvoltare.

Între timp, startup-ul Nooka Space continuă dezvoltarea pe piața locală și mizează pe spații flexibile de lucru care pot fi închiriate direct cu telefonul. Compania a anunțat instalarea primelor birouri inteligente în Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj. România este prima piață estică în care startup-ul își extinde prezența în condițiile în care Nooka Space are o rețea de birouri semnificativă în țări din Europa de Vest precum Olanda, Elveția și Italia.

Investiții globale de peste 13 mld. $ în digital

La nivel global, în primele șase luni ale acestui an au fost investite 13,1 miliarde de dolari în companii de tehnologie din real estate, inclusiv în zonele de comercial, construcții, rezidențial, industrial și alte sectoare imobiliare, potrivit Centrului de Real Estate pentru Tehnologie și Inovație (CRETI).

Finanțările de tip venture capital au crescut cu 5,65% în comparație cu primul semestru al anului 2021, cu o creștere suplimentară de 700 de mi­lioane de dolari. Pe parcursul primei jumătăți a anului, piața a scăzut cu 23% de la un trimestru la altul, de­oarece industria a trecut de la investirea în companii de tip seed și serie A către companii de tip serie B și mai mari.

„În ciuda fluxului de capital diminuat, piața a închis primul semestru al anului mai sus decât se anticipa. ­Într-un trecere în revistă a investițiilor pe sectoare, 26% din finanțarea globală a mers către sectorul imobiliar industrial tehnologic, cea mai mare creștere în finanțare în semestrul I 2022”, se arată în raportul CRETI.

În continuare, cererea pentru tehno­logii în real estate va fi tot mai ridicată și pe piața din România având în vedere noile nișe care se pot dezvolta. Între acestea, cea mai promițătoare pare cea a apartamentelor construite strict pentru închiriere. Acest produs imobiliar va genera cerere suplimentară pentru platforme digitale care să simplifice interacțiunea dintre compania proprietară și chiriași. Potențialul pieței de proptech a fost prezentat de mai mulți ani de către fondurile de seed și venture capital, iar perioada pandemiei a accelerat planurile de digitalizare ale marilor companii imobiliare, care la rândul lor s-au arătat mai deschise la soluțiile prezentate de startup-uri românești.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 368 (17 noiembrie – 18 decembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: