Business Companii Interviuri Lifestyle

Biz Italia: Povestea Lavazza – din Torino, în cafenelele din toată lumea

4 mart. 2022 4 min

Biz Italia: Povestea Lavazza – din Torino, în cafenelele din toată lumea

Reading Time: 4 minute

Fiat Lavazza ar spune un torinez savurând un espresso matinal. Din leagănul businessului cu cafea, pornit în urmă cu patru generații la Torino, Marco Lavazza, vicepreședinte Lavazza Group, ne-a făcut cunoscută povestea familiei, ne-a introdus în universul afacerii cu arome când Robusta, când Arabica, și ne-a explicat pasiunea italienilor pentru o licoare care a cucerit o lume întreagă.

Care este povestea ”imperiului” Lavazza?

Povestea noastră începe în 1895, o istorie care are la bază marea noastră pasiune pentru cafea de calitate, la care adăugăm spiritul antreprenorial definit de inovație și de un puternic simț al responsabilității.

Luigi Lavazza a fost cel care, în urmă cu mai bine de 125 de ani, a inventat conceptul de blending în magazinul său alimentar din Torino: arta de a combina diferite sortimente și origini de cafea. În primele decenii ale secolului al XX-lea, Lavazza a fost prima companie care a distribuit local cafea în pungi sigilate care poartă logo-ul companiei.

Patru generații mai târziu, componentele care au transformat această afacere de familie într-o companie care activează la nivel global, aceste ingrediente de bază au rămas neschimbate. Acum suntem activi în toate sectoarele de afaceri și avem operațiuni în 140 de piețe, cu 9 fabrici de producție în 6 țări și peste 4.200 de colaboratori în întreaga lume.

Ce înseamnă Torino pentru Lavazza si ce înseamnă Lavazza pentru Torino?

Torino este orașul în care a început povestea Lavazza. Lavazza a luat naștere în Torino, a crescut aici, și-a construit moștenirea aici și își plănuiește viitorul aici. Istoria companiei noastre este, astfel, într-o strânsă legătură cu acest oraș, și vom continua să dezvoltăm colaborări valoroase cu ecosistemul de business din Torino, cu instituțiile și cu orașul însuși.

Lavazza a continuat să facă investiții în Torino, chiar și în perioadele mai dificile. De exemplu, am investit în fabricile noastre și în sediul nostru Nuvola, și cel mai recent, în ”1895”, noua fabrică Lavazza pe care am inaugurat-o în această perioadă grea.

Ce reprezintă Centrul Nuvola?

Nuvola Lavazza este sediul Grupului nostru, pe care l-am inaugurat în 2018. Este un loc unic și inovator, un spațiu deschis care înglobează valorile și istoria noastră și oferă experiențe culinare și culturale, dar este și un spațiu pentru evenimente publice.

În plus, întregul său design a fost gândit pentru a oferi confort oamenilor, pentru a economisi energie și pentru a contribui la protecția mediului, Nuvola fiind una dintre cele mai eco-sustenabile clădiri din lume, obținând cel mai înalt nivel (Platinum) de certificare LEED, care evaluează aspecte de energie și mediu la construcţiile noi.

În interiorul complexului Nuvola se află și un restaurant gourmet care are o stea Michelin, care oferă clienților o bucătorie italiană contemporană reinterpretată; un muzeu Lavazza care prezintă universul cafelei, ritualurile sale și momente cheie din comunicarea Lavazza de-a lungul anilor.

Există și o „Piazza” (piață) deschisă publicului, asezată pe situl arheologic în care se regăsesc vestigiile unei bazilici creștine timpurii, și un spațiu mare de evenimente pentru dezbateri, congrese și evenimente culturale. Apoi un Bistrot pentru angajații Lavazza, dar și pentru public și, tot în complexul Nuvola, este găzduit și IAAD – Institutul de Arte Aplicate și Design – și cei peste 700 de tineri creatori care învață aici.

Nuvola Lavazza Il contesto urbano ©AndreaGuermani
Nuvola Lavazza – Torino

Care este, pentru un italian, rețeta unei cafele perfecte?

Italia este țara cafelei prin excelență, aici espresso este un lucru sacru. În Italia, când comanzi o cafea, primești un espresso. Espresso se servește de-a lungul zilei, pentru a lua o scurtă pauză, de obicei se bea în fața barului, în câteva secunde.

În Italia, cappuccino se bea doar la mic-dejun, de obicei alături de ceva dulce sau un croasant. Laptele din cappuccino este considerat aliment în sine, așa că ar fi recomandat să nu-l beți și în alte momente ale zile, este mai consistent decât un espresso simplu.

Prepararea unui espresso are niște criterii foarte specifice, chiar dacă e posibil să gasim câteva variații pe temă în funcție de zona în care ne aflăm, schimbări cumva ajustate de tradițiile locale, care și-au pus amprenta pe clasicul espresso. În sudul Italiei, de exemplu, se obișnuiește să adauge lapte rece de migdale sau cremă de alune.

Cum a afectat pandemia businessul Lavazza?

În timpul pandemiei, am fost fermi în setarea priorităților: protejarea sănătății angajaților și planificarea viitorului pentru Grupul Lavazza. 2020 a fost un an în care ne-am confruntat cu o situație fără precedent, dar am reușit să limităm pagubele și să obținem niște rezultate bune, cu venituri de peste 2 miliarde de euro, cu o mică scădere față de anul precedent.

Iar rezultatul ar fi putut fi și mai bun, dar am decis să continuăm să investim, alocând resurse pentru siguranța și protecția personală, bonusuri pentru angajați, donații pentru sprijinirea comunităților, proiecte de sustenabilitate, cercetare și dezvoltare și îmbunătățirea sistemelor noastre informatice și a capacității de producție.

Câte sortimente de cafea Lavazza se găsesc pe piață și care sunt pre­fe­rințele publicului?

Avem o gamă foarte extinsă de produse, atât pentru consum acasă, cât și pentru HoReCa sau birouri. Dacă ne referim la consumul casnic, în Italia unul dintre produsele preferate este Qualità Rossa, un blend de boabe Robusta și Arabica, cu o aromă intensă, suavă și bogată.

În afara Italiei, cafeaua-erou este Qualità Oro, o combinație inegalabilă din 1956 a șase soiuri de boabe Arabica dintre cele mai bune din America Centrală și de Sud. În linii mari, ne dorim să oferim soluții croite pe gustul consumatorilor și clienților, indiferent de ocazie și indiferent de momentul zilei.

Ne distribuim produsele în peste 140 de piețe, operând prin filiale directe în multe dintre ele. Piețele noastre principale sunt Italia, Franța, Germania, Marea Britanie, SUA și suntem în creștere cu două cifre și în Europa Centrală și de Est, precum și în România.

România este o piață strategică pentru Lavazza în zona Europei Centrale, iar aici businessul este în creștere cu două cifre. Românii sunt cu siguranță iubitori de cafea: se consumă 275 de milioane de căni de cafea Lavazza în fiecare an. În funcție de momentul zilei, ei sunt obișnuiți să bea cafeaua neagră lungă sau cafeaua cu lapte.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 360 (21 februarie – 14 martie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: