Analize BizRemote by certSIGN Business Companii

Când își va reveni piața hotelieră din România?

28/04/2020 3 min read

Când își va reveni piața hotelieră din România?

Reading Time: 3 minute

Piața hotelieră din România are în continuare un potențial ridicat de dezvoltare în orașele mari și în zonele de afaceri, arată o analiză Crosspoint Real Estate și Savills. Având în vedere contextul actual, este însă foarte probabil ca livrările și planurile de dezvoltare pentru piața hotelieră să fie întârziate sau amânate, avertizează analiștii. ”Într-un scenariu optimist, preconizăm că turismul intern are o șansă de redresare în ultimul trimestru al anului – începutul anului 2021. Începând cu 2021, am putea observa revenirea pieței la ritmul său de creștere, cel mai probabil susținut mai mult de segmentul de afaceri și mai puțin de segmentul de agrement”, precizează reprezentanții Crosspoint.

Care erau planurile pe piața hotelieră pentru 2020-2021?

În perioada 2020 – 2021, erau anunțate 14 noi hoteluri cu peste 2.000 de camere. În contextul de acum, este posibil ca o parte dintre aceste deschideri să fie amânate.

Sursa: Crosspoint

Analiștii Crosspoint remarcă, de asemenea, existența unei tendințe în renovarea și modernizarea hotelurilor mai vechi, în special cele cu arhitectură caracteristică și o istorie bogată și estimează că cele mai mari investiții în industria ospitalității se vor face în construcții și modernizări. Industria ospitalității a înregistrat una dintre cele mai mari creșteri în 2018 în ceea ce privește numărul autorizațiilor de construire nerezidențiale, după o scădere de 26% înregistrată în 2015-2016.

România este încă subdezvoltată pe segmentul hotelurilor de afaceri din orașele mari, iar segmentul de agrement are un potențial mare pentru lucrări de reabilitare / renovare. Numărul de hoteluri de afaceri din orașe este de așteptat să crească pe măsură ce industriile regionale se vor dezvolta.

Potrivit HVS.com, valoarea pieței hoteliere românești a înregistrat o tendință pozitivă începând cu 2014, iar creșterea prognozată a valorii pentru 2020 este considerată a fi între 3% și 10%.

Cererea pe piața hotelieră în 2019

În 2019, s-a înregistrat o creștere de 3% a numărului de turiști față de anul precedent. Capacitatea de cazare a înregistrat o ușoară scădere, de 0,4%  față de aceeași perioadă a anului trecut, de la 87,5 milioane paturi la 87,4 milioane paturi. Cererea a fost în continuare generată în principal de turiștii români (10,5 milioane de sosiri de turiști români față de 2,67 milioane de turiști străini). Potrivit Ministerului Turismului din România, turiștii au cheltuit anul trecut în jur de 3,17 miliarde EUR în România, din care aproximativ 1,5 miliarde euro au fost cheltuiți de turiști străini.

Cifra de afaceri a industriei hoteliere pentru anul 2019 a fost de aproximativ 1,3 miliarde de euro

Oferta pe piața hotelieră în 2019

Cele mai importante lanţuri hoteliere internaționale care operează în România sunt JW Marriott, Sheraton, Ramada, Pullman, Radisson, Crowne Plaza, ibis, K + K, Intercontinental.

2019 a înregistrat noi livrări: Courtyard by Marriott și Hilton Garden Inn Airport din București și hotelurile Mercure din Sibiu și Timișoara. În capitală, capacitatea de cazare la sfârșitul anului 2019 s-a situat la 7,9 milioane paturi, de la 7,8 milioane paturi în 2018.

  • Rata anuală netă de ocupare a hotelurilor în România: 34,2%
  • 80% turiști români, 20% turiști străini

Evoluția industriei hoteliere

În ultimii 5 ani, s-a înregistrat o creștere cu 8% a numărului de complexuri turistice din România. Turismul rural și unitățile de cazare la prețuri accesibile, precum hostelurile și căsuțele de vacanță au întregistrat cea mai semnificativă creștere.

În funcție de regiunile de dezvoltare, centrul României dispune de cea mai mare capacitate de cazare de 20,5 milioane de paturi, urmată de zona de sud-est a țării (litoralul și Delta Dunării) cu 14,7 milioane paturi și nord-est cu 11,5 milioane paturi.

Piața închirierilor în regim hotelier în București

Se estimează că închirierea de apartamente pe termen scurt în București a avut o cotă de 30% din cererea totală de cazare în 2019.

La sfârșitul anului, au fost peste 4.000 de oferte listate de cazare pe termen scurt în București pe airbbnb.com și vrbo.com, principalele piețe online pentru acest tip de produs. Numărul de anunțuri a fost mai mult decât dublu față de 2017.

În raport invers cu cererea de camere de hotel, din cei 65.000 de oaspeți care au ales acest tip de cazare în București în 2019, 82% erau turiști străini.

Apartamentele închiriate în totalitate constituie majoritatea ofertei (84% din proprietățile listate). Acestea sunt urmate de camere individuale (15%) și camere comune cu doar 1%.

Apartamentele cu două camere sunt cele mai solicitate, urmate de apartamentele cu trei camere și studiouri.

Piața închirierilor de apartamente pe termen scurt se estimează că a avut încasări de peste 22 milioane de euro în 2019, de aproape trei ori mai mari decât cu doar doi ani înainte, și, cel mai probabil, își va continua dezvoltarea în perioada următoare. 

Foto: © Andrey Burmakin | Dreamstime.com

Leave a comment

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă