Antreprenori by eMAG Interviuri

Vlad Iftime, Vestra Industry: Când provocările devin oportunități

ian. 28, 2021 7 min

Vlad Iftime, Vestra Industry: Când provocările devin oportunități

Reading Time: 7 minute

Cum a reușit Vlad Iftime, Managing Partner la Vestra Industry, una dintre cele mai mari companii de vânzări soluții în domeniul utilităților publice să parieze pe cartea flexibilității și să transforme  provocările în oportunități în perioada pandemiei.

Vlad Iftime este antreprenorul de 35 de ani care și-a făcut un obiectiv din a reinvesti în frumosul românesc. Pasionat de tot ceea ce înseamnă tradițional, viață sănătoasă, valori românești, Vlad a revenit constant către ramuri care implică activ grija față de locurile natale, comunitate și proiecte culturale. Managing Partner al Vestra Industry, Vlad Iftime a pus și bazele proiectului Haita Land, un concept modern al reîntoarcerii la plaiurile mioritice. A inițiat și s-a implicat în proiecte culturale precum: Moldova Film FestivalBorcanul cu ficțiune, tabere de pictură la Cai de vis, concursuri de alergare și turnee de tenis.

Tânărul ne-a vorbit despre cum a fost ultimul an pentru companiile pe care le conduce, despre care au fost provocările de care s-a lovit ca antreprenor în serie în pandemie și despre  cele mai valoroase lecții de business pe care le-a învățat în tot acest timp.

Pandemia de coronavirus a fost o perioadă dificilă pentru mediul de afaceri. Cum a fost ultimul an pentru tine ca antreprenor? Dar pentru companiile pe care le conduci?

Criza COVID a afectat semnificativ mediul de afaceri din România, unul deja fragil în care multe companii slab capitalizate, fără disponibilități financiare, se luptă acum să facă față acestei pandemii care a lovit puternic toate domeniile de activitate. Pentru mine, ca antreprenor, ultimele 12 luni au reprezentat o adevărată provocare pe care, recunosc, nu o anticipam la începutul anului 2020. Am fost pus în fața unei situații nemaiîntâlnite până în acel moment, dar pe care, din fericire, am reușit să o gestionez fără a fi nevoie să apelez la restructurări sau diminuări salariale. La fel ca majoritatea business-urilor și noi am fost afectați de pandemia care a generat o schimbare la nivel mondial. Dacă vorbim despre companiile care activează în domeniul turismului, pot spune ca acestea au fost cel mai grav afectate în perioada stării de urgență când am fost nevoiți să reducem la minim investițiile pentru a menține aceste afaceri operaționale. Chiar și așa, începând cu luna mai, Haita Land, conceptul unic de cazare din satul Gura Haitii, a înregistrat o creștere a veniturilor de 10%. Vestra Industry (www.vestra.ro), primul cluster specializat în industria utilităților și echipamentelor de automatizare a fost afectat mult mai puțin de pandemia generată de Covid-19, având în vedere că face parte din sectorul tehnologiei. Prin prisma activității am fost nevoiți să menținem constant legătura cu clienții și să ne deplasăm pe teren, astfel că starea de urgență și măsurile de distanțare socială au reprezentat o provocare pentru noi. Am transformat-o însă în oportunitate și am generat un  grad de flexibilitate mai mare în cadrul organizației pentru obținearea soluțiilor optime care să eficientizeze activitatea companiei.

Care au fost cele mai importante măsuri pe care le-ai adoptat ca antreprenor pentru a diminua pe cât posibil efectele crizei produse de pandemie?

Încă de la debutul crizei am înteles gravitatea situației și am făcut o evaluare rapidă pentru a decide linia strategică. Primele măsuri pe care le-am luat au fost reducerea de costuri și minimizarea investițiilor astfel încât să menținem afacerea operațională și pregătită pentru o revenire rapidă, încă din prima jumătate a acestui an. Pentru mine, siguranța echipei, a familiei și a oaspeților care vizitează complexul turistic Haita Land  (www.haitaland.ro/) a fost pe primul loc, motiv pentru care ne-am adaptat noilor reguli impuse de guvern și am adoptat la scurt timp de la începutul pandemiei toate măsurile necesare de siguranță și distanțare socială. În perioada stării de urgență am adoptat telemunca, acolo unde activitatea angajaților a permis acest lucru. Pentru echipele care au continuat să lucreze de la birou, ne-am asigurat că beneficiază de toate măsurile de siguranță: dezinfectanți, măști, mânuși și circuite de intrare și ieșire respectate cu strictețe de fiecare angajat.

Care au fost cele mai frecvente provocări de care te-ai lovit ca antreprenor în timpul pandemiei? De ce?

Provocarea cea mai mare a fost adaptarea la noile condiții într-un timp foarte scurt, astfel încât să găsim scenariul optim în care să ne continuăm activitatea la capacitate maximă după ridicarea stării de urgență.  

În toată această perioadă plină de incertitudine, am încurajat echipa în mod constant și mi-am setat ca obiectiv să transmit tuturor o stare de calm și încredere pentru a se simți protejați și încurajați. Cred că un grup puternic și motivat poate atinge orice obiectiv își propune. Astfel, m-am implicat alături de echipă în toate activitățile companiei, am devenit flexibil în ceea ce privește programul de lucru și am acordat atenție fiecărui angajat. Din fericire, diminuarea numărului de clienți din cel mai afectat sector al acestei pandemii, turismul, a fost direct proporțională cu creșterea numărului de clienți din compania Vestra Industry, care au văzut oportunitățile dincolo de criza sanitară și care au vrut să investească fiind conștienți că acest lucru le va asigura ulterior dominarea pieței. Chiar și așa, de la jumătatea lunii mai, după ridicarea restricțiilor am înregistrat o creștere a venitului de peste 10% față de aceeași perioadă a anului precedent din afacerile deținute în domeniul turismului.

Provocări au fost multe, însă cel mai important este că, la fel ca într-o mare familie, ne-am susținut reciproc și am luptat împreună pentru atingerea obiectivelor comune, reușind astfel să menținem deschisă activitatea tuturor companiilor.

Care sunt planurile pe termen scurt, mediu și lung pe care le ai ca antreprenor?

Vom continua să analizăm în detaliu obiectivele clienților și să prioritizăm înțelegerea tuturor așteptărilor lor, indiferent dacă discutăm de preț, fiabilitate sau condiții de livrare. Principiile noastre sunt client-centered. Astfel, ne dorim să creștem nivelul de performanță, să răspundem activ schimbărilor, să realizăm și să explorăm noi oportunități pentru a ne asigura că oferim fiecărui client soluții fiabile și potrivite nevoilor sale. De asemenea, vom continua să punem accentul permanent pe îmbunătățirea serviciilor și produselor, dar și pe creșterea individuală a fiecărui membru al echipei Vestra. Ne dorim să încheiem noi parteneriate cu cei mai buni furnizori de automatizări și echipamente la nivel mondial pentru a continua să oferim produse și servicii la standarde înalte de calitate.

În ceea ce privește activitatea de la Vestra Industry, ne vom axa pe consolidarea proiectelelor existente și dezvoltarea noii divizii de IT. Pentru următorii doi ani ne-am propus să ne implicăm activ și intens în dezvoltarea soluțiilor de sprijin pentru orașe inteligente (smart cities), dar și a celor de cyber security. Securitatea în mediul virtual devine și ea un ”must-have”, mai ales în contextul în care hub-urile sunt din ce în ce mai mult interconectate. Ajutăm, astfel, orașele și comunitățile să devină competitive din punct de vedere economic, să deschidă ușa către noi servicii și comunicații într-o societate mobilă în continuă creștere și, de ce nu, să punem încă o dată umărul în dezvoltarea turismului românesc.

Legat de proiectele de responsabilitate socială, îmi doresc să creștem de la an la an nivelul de implicare în comunitate și să dezvoltăm noi oportunități care să genereze schimbări cu impact major în favoarea  oamenilor și a comunităților din care fac parte. Atât eu, cât și echipa vom continua să ne implicăm în proiecte de promovare a educației și sănătății, acestea fiind pilonii principali care stau la baza unui viitor mai bun și contribuie la formarea generațiilor viitoare.

Obiectivul principal în acest an pentru proiectele din domeniul turismului este promovarea experiențelor și a locurilor inedite din Țara Dornelor. Îmi doresc să dezvolt noi unități locative în complexul Haita Land, o zonă de camping/glamping, precum și un salon panoramic. Pentru glampingul din cadrul Haita Land ne-am propus să construim atât un loc de joacă pentru copii, cât și o bibliotecă care pot fi accesate și de copiii din comunitatea satului Haita.

În afară de activitatea din Vestra Industry, care se ocupă de vânzarea soluțiilor din domeniul utilităților publice, mai ești implicat ca antreprenor și în Haita Land. Cum a luat naștere acest business și cum reușești să îți faci timp să le conduci pe toate? Cât de mult contează pasiunea pentru tine ca antreprenor?

Multe dintre aceste business-uri în care sunt implicat sunt strâns legate de pasiunea mea pentru “frumosul românesc”, fie că este vorba de tradiții, istorie sau natură umană.

Dorința de a aduce oamenii mai aproape de cultura și obiceiurile tradiționale a dus la dezvoltarea Haita Land, un concept de cazare care își propune să ofere turiștilor o experiență inedită în inima naturii, în timp ce beneficiază de toate facilitățile unei vieți moderne.  Modul în care a luat naștere Haita Land are și o poveste interesantă. Locul pe care se află acum prima unitate locativă l-am găsit din întâmplare. Am greșit drumul și am ajuns într-un loc magic, parcă uitat de lume, din satul Gura Haitii, la o casă veche de peste 100 de ani, locuită pe vremuri de un haiduc.  Am fost pur și simplu cucerit de viața simplă, de atmosfera mistică și de peisajul care, dintr-o singură privire pur și simplu îți taie răsuflarea. Tot mai mulți prieteni au devenit fascinați de acest loc, așa că ne-am gândit să îl reînviem păstrându-i istoria și farmecul acelor vremuri. Astfel a luat nastere proiectul Haita Land (www.haitaland.ro/ ). Am căutat investitori, am setat un framework și am început să construim în mod neinvaziv folosindu-ne de materialele și resursele de care dispune zona.  În prezent, complexul include 3 case „Sihastru”, „Pridvor” și „Cuib”. Cele două case mai mici, Pridvorul falnic și Sihastrul rătăcit în vârf, se închiriază în totalitate, turiștii având la dispoziție 1500-2000 mp de curte, unde se pot relaxa în liniște în timp ce se bucură de spectacolul oferit de natură, de cântecul ciocârliei care a inspirat poeți și compozitori și de munții falnici care înconjoară Țara Dornelor. Cuibul – loc „cuibărit” confortabil mai la vale oferă turiștilor două apartamente ce pot fi închiriate fie separat, fie împreună, ele fiind „legate” printr-o ușă secretă ce poate sau nu să fie deschisă, în funcție de preferința clienților.

Care au fost cele mai valoroase lecții de antreprenoriat pe care le-ai învățat în perioada de pandemie? De ce?  

Au fost foarte multe lecții de învățat din această perioadă de pandemie și cu siguranță vor mai fi. A fost o perioadă a schimbării, a tranziției, în care s-au reevaluat comportamente de consum, au ieșit la iveală vulnerabilități și au fost puternic afectate economii din toata lumea. Am învățat să ne adaptăm schimbării, să fim pregătiți să părăsim zona de confort și să dezvoltăm tehnologii la care nu ne-am fi gândit înainte de venirea pandemiei. De asemenea, cred că am învățat să fim mai responsabili unii față de ceilalți, mai înțelegători și să gestionăm diferit relația cu angajații pentru a minimiza impactul psihologic pe care îl are. Cred că cel mai important lucru pe care trebuie să îl învățăm cu toții din această pandemie este să ne bucurăm în fiecare zi de tot ce ne înconjoară și să ne dăm seama că orice provocare este de fapt ca o problemă matematică pe care trebuie să o rezolvăm pentru a fi câștigători.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: