Interviuri Management

Ziua internațională a femeii. O carieră de CEO peste granițe

8 mart. 2021 4 min

Ziua internațională a femeii. O carieră de CEO peste granițe

Reading Time: 4 minute

După un mandat de patru ani ca CEO al NN Spania, Cornelia Coman este, din luna septembrie, Cross Border Insurance Lead la ING Benelux. Am vorbit cu ea despre ce înseamnă să îți schimbi jobul în plină pandemie, dar și despre cele mai mari dificultăți de care s-a lovit în toată cariera de peste 10 ani de top manager expat.

Cum au fost ultimele luni pentru dumneavoastră?

Am început în noul job la 1 septembrie 2020, în plină pandemie. Ca atare, nu am avut ocazia să îmi cunosc colegii în persoană, ci doar prin intermediul întâlnirilor virtuale, iar experiența mea a fost ca un rollercoaster: cu bucuria începutului într-o nouă organizație, oameni noi, mediu nou, multe de învățat fiind într-o piață nouă și cu multe provocări, în special legate de limitarea vizibilității pe care o poți avea ca lider atunci când preiei o funcție în timp ce lucrezi de acasă. Însă am reușit deja să facem lucruri importante: să revizuim strategia de asigurări în Olanda, să lansăm asi­gurarea de locuință în canalul digital în Belgia sau asigurarea pentru dispozitive mobile în Olanda, prin aplicația de mobile banking.

Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat ca lider și manager în ultimul an și care au fost cele mai valoroase lecții de leadership?

A trebuit să iau primele decizii în martie 2020, când lucram în Spania, în ceea ce privește stabilirea de priorități. Odată ce acest lucru a fost clar, restul deciziilor au decurs natural. Pe planul cel mai important s-a aflat protejarea sănătății angajaților și a agenților de vânzări, astfel că am închis chiar înainte de lockdown toate sediile și am început cu toții să lucrăm de acasă. În al doilea rând, ne-am concentrat toate eforturile pentru a ajuta clienții, crescând capacitatea în call center și în operațiuni pentru a răspunde rapid la orice solicitare, precum și pe comunicarea proactivă cu toții clienții prin e-mail. Am reușit să ajustăm sistemele informatice astfel încât și agenții de vânzări să poată reîncepe activitatea de vânzare și deservire a clienților prin întâlniri video virtuale la două săptămâni de la închiderea sediilor de lucru. A fost o perioadă foarte intensă cu multe ore de muncă, dar și cu satisfacții, pen­tru că puteam să ajutăm clienții ­într-un moment important din viața lor, când asigurarea de viață a devenit mai relevantă și mai importantă ca niciodată. ­Uitându-mă în urmă, una dintre cele mai importante lecții pe care le-am învățat în perioadă aceasta a fost că oamenii au o capacitate incredibilă de adaptare în situații de criză. Astfel, ar trebui să aibă curaj să facă lucruri noi, pași noi în viață, preferabil fără să existe o criză care să îi oblige să facă schimbări. De asemenea, sinceritatea în comunicare la muncă sau acasă e cea mai importantă modalitate de comunicare, în special în situații de criză. Și nu în ultimul rând: ce bine e să stai acasă cu familia și să petreci atât de mult timp împreună!

Ați fost CEO pentru NN Ungaria apoi în Spania, iar acum pentru ING Benelux. Ce sfat ați da tinerilor care lucrează pentru o multinațională și cochetează cu ideea unei cariere internaționale?

Să aibă încredere în ei, deoarece are foarte multe de oferit ca român: tena­citate, creativitate în găsirea de soluții la orice problemă (abordare out of the box), flexibilitate și adap­tabilitate la orice mediu, optimism și atitudine pozitivă.

Cornelia Coman

Care a fost cel mai bun sfat de ­management/ leadership pe care l-ați primit la rândul dumneavoastră când erați la început de drum în carieră?

Să am încredere în mine și să rămân aproape de oameni. Primul meu șef în ING asigurări de acum 23 de ani a fost și rămâne modelul meu în business. Este Charles Brindamour și conduce de peste 10 ani Intact, numărul unu din asigurări în Canada. Este un lider cu viziune, cu impact nu numai asupra companiei pe care o conduce, dar asupra întregii societăți.

Care au fost cele mai mari dificultăți pe care le-ați întâmpinat ca top manager într-o țară străină?

În primul rând sunt dificultăți legate de limba vorbită, care te limitează ca lider în a participa la întâlnirile cu autoritățile, asociațiile profesionale sau ca vorbitor la evenimente, chiar și de a comunica cu toți colegii, fără intermediul unui translator. Îmi place să vorbesc cu colegii, mergând prin birouri să „iau pulsul” la ce se întâmplă în organizație, ce merge bine, ce nu merge cum ar trebui, iar acest lucru nu a fost tot timpul posibil, chiar și mergând la cursuri de limbi străine în timpul mandatelor mele. În al doilea rând, există o teamă că totul se va schimba (echipă, strategie) atunci când un nou lider este adus în companie. Așa că primul meu pas a fost întotdeauna să ascult, să analizez situația și să inițiez orice schimbare alături de echipă, astfel încât să construim totul împreună.

Ce planuri de carieră aveți pe termen mediu și lung?

Sunt foarte fericită că m-am reîntors în ING, deoarece mă regăsesc întru totul în valorile și cultura companiei, și cred că voi sta o perioadă mai îndelungată în Olanda.

Ați lucrat în piața de asigurări atât în România, cât și în străinătate. Ne puteți spune câteva cuvinte despre principalele diferențe dintre aceste piețe?

Cea mai importantă diferență între piața de asigurări din România și cele din străinătate vine din nivelul de educație financiară și înțelegerea rolului asigurării, ca metodă simplă de protejare în cazul unui eveniment neprevăzut pentru ca veniturile tale să nu fie afectate. În Olanda nivelul de penetrare al asigurărilor este 100%, toată lumea are asigurare, indiferent de nivelul de venit. Pentru că e mai ieftin să cumperi o asigurare și să fii protejat, decât să plătești din economiile tale atunci când se întâmplă ceva. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: