Opinii AI for All MarComm

Căutarea asistată de AI: cum schimbă ChatGPT și agenții inteligenți regulile jocului pentru branduri

3 sept. 2025 5 min

Căutarea asistată de AI: cum schimbă ChatGPT și agenții inteligenți regulile jocului pentru branduri

Reading Time: 5 minute

“Vreau o canapea în stilul celei din serialul Friends”. Așa sună acum nevoile clienților, transpuse în căutări pe care le adresează agenților AI, precum ChatGPT. Google Search nu poate procesa o astfel de căutare, fie îți dă rezultate legate de serialul Friends, fie îți caută mobilier pentru living, uneori afișând chiar rezultate nerelevante, dacă un brand a avut interesul să liciteze pe o anumită familie de cuvinte cheie.

de Claudia Chirilescu, Owner Spoon

Motoarele de căutare clasice nu înțeleg nuanțele, dar ChatGPT are soluții la nevoia ta. Din câteva întrebări care construiesc o conversație tip search (căutare), îți va găsi o soluție potrivită ție.

Prin urmare, agențiile au treabă în perioada următoare: să-și susțină clienții și brandurile, în a se adapta modului în care consumatorul se raportează la informația disponibilă pe internet. Mai ales în ceea ce privește alegerile și achizițiile. Prin acest articol mi-am propus să am o abordare constructivă și optimistă legată de viitorul industriei de comunicare. Îmi doresc ca atât clienții Spoon, cât și cei interesați să găsească în echipa noastră expertiză și susținere.

Consumatorii găsesc mai comod și mai personalizat un dialog cu un agent AI, de cele mai multe ori ChatGPT (între 0,9 și 1,8 milioane de români folosesc activ ChatGPT lunar) față de Google. Motivul este faptul că agenții AI, precum ChatGPT, Perplexity și Gemini reușesc să te ghideze într-o conversație către un răspuns care ține cont de mai multe criterii de căutare și de nevoi mai specifice ale consumatorilor. Și astfel este de înțeles de ce și noi apelăm la ei să ne ajute să câștigăm timp și să structurăm un volum mare de informații disponibile online.

Mă iau pe mine ca exemplu: când îmi caut un hotel, de multe ori pornesc de la motorul de căutare Booking.com și caut întotdeauna o locație care să-mi ofere o cameră fără zgomot și cu o saltea tare, într-un buget anume. Ca să fac o alegere bună, de multe ori investesc câteva ore bune pe care le dedic lecturii recenziilor, căutând mențiuni legate de liniștea din cameră și fermitatea saltelei. Dacă fac aceeași căutare cu ChatGPT, criteriile mele de selecție sunt luate în considerare și în câteva minute ajung la o listă scurtă de hoteluri potrivite nevoilor mele.

Experții ne recomandă nouă, agențiilor de publicitate, să adoptăm cât mai repede automatizarea, chiar și atunci când gândim reclamele, pentru ca ele să fie adaptate modului AI. În cazul motorului de căutare Google, asta înseamnă folosirea soluțiilor de publicitate automatizate Performance Max și AI Max pentru căutare. Cuvintele cheie vor fi în continuare relevante, dar rolul lor nu va fi la fel de dominant ca în căutarea tradițională. Brandurile vor trebui să experimenteze cu cuvinte cheie mai flexibile, complexe, pentru a găsi publicuri trecute cu vederea.

Asta consider că este unul dintre cele mai valoroase beneficii ale căutărilor cu AI: ajungi la audiențe interesate, dar pe care în trecut le ignoram, căci nu puteam genera rezultate relevante pentru căutările complexe și nișate.

Funcțiile de inteligență artificială (AI) ale Google, disponibile acum și în România, oferă o prezentare generală pe căutarea activă oferită de inteligența artificială. Aceasta este urmată de linkuri relevante pentru a ajuta oamenii să găsească rapid și fiabil informațiile pe care le caută, precum și pentru a-i ajuta să exploreze conținut pe care poate nu l-au descoperit înainte. Deci, acest Google AI overview oferă un sumar pe căutarea activă și se afișează în ecranul de sus din pagina de search. Practic, agenții AI schimbă modul în care primim răspuns la o căutare specifică: de la o listă de linkuri la o conversație în mai mulți pași, pe care o conduci tu, în relație cu agentul AI.

Ce s-a schimbat

În modul de search clasic (Google Search), utilizatorul scria un cuvânt cheie, primea o listă de linkuri și alegea ce link să viziteze. Brandurile se concentrau pe SEO, campanii PPC și optimizarea paginilor pentru a urca în topul rezultatelor. În noul model de căutare, cu agenții AI, utilizatorul pune o întrebare complexă, iar AI-ul livrează direct un răspuns sumarizat, deseori fără să mai afișeze surse vizibile. Interacțiunea seamănă mai mult cu o discuție decât cu o „căutare”.

Efectul major pentru branduri și agenții constă în faptul că linkurile nu mai sunt „scena principală”. Conținutul brandului poate fi preluat, reinterpretat sau sintetizat fără ca utilizatorul să interacționeze direct cu site-ul.

Cum eficientizezi ca să apari în rezultate

Pentru agențiile de publicitate și branduri, paradigma se schimbă, în sensul că trebuie să rescriem conținutul de pe site-uri pentru a fi “prietenos” cu modul în care agenții AI caută informația. Într-o primă fază, pentru că acest proces nu se poate face peste noapte, brandurile vor observa o scădere a traficului organic direct și a traficului venit din Google Search, organic și paid.

Acest fenomen se datorează faptului că AI-ul răspunde dintr-un mix de surse și baze de date proprii, reducând nevoia utilizatorului de a vizita site-ul.

Devine important ca brandul să fie considerat de AI ca „brand de referință”. Dacă brandul nu este perceput ca autoritate de AI, va fi ignorat în răspunsuri. AI-ul tinde să menționeze surse de încredere, deja recunoscute și validate. Prin urmare, redevin importante mențiunile și linkurile afiliate cu surse de trafic credibile, populate de opinii ale consumatorilor.

În acest moment nu știm exact ce criterii folosește un AI pentru a cita surse — spre deosebire de Google Search unde avem ghiduri SEO clare. Acest proces este determinat și de etapa în care ne aflăm și în care companiile care dețin agenți AI încă negociază protocoale cu marile companii producătoare de conținut pentru a reglementa drepturile de proprietate intelectuală. Se poartă negocieri și privind distribuția surselor de venit ale trusturilor media, dependența de traficul plătit și de advertising. Optimizarea se mută de la „search engine optimization” la „AI engine optimization” (AEO).

Brandurile mai trebuie să treacă de un filtru, momentan neclar, ce ține de felul în care agenții AI filtrează informația disponibilă și o transformă în recomandare către client. Acest agent are puterea de a rezuma, reinterpreta sau chiar omite elemente-cheie.

Ce putem face să ajutăm brandurile?

  • Să creăm pe site-urile de brand, dar și pe forumuri și marketplace-uri, conținut de încredere și ușor de citit de către AI. Conținutul trebuie să fie bine structurat, factual, cu surse clare, căci așa lecturează și operează agenții AI: pe bullet-point-uri și pe categorii de informații.
  • Conținutul trebuie să fie publicat în formate pe care AI-ul le poate interpreta ușor (articole, studii, date structurate).
  • Pentru ca brandul să capete valoare de “autoritate” trebuie să facilităm colaborări cu media recunoscute și apariții în publicații relevante, pentru a construi o reputație solidă în online. Trebuie să atragem mențiuni în contexte independente sau evenimente, testări de produse IRL, întâlniri cu comunitățile de consumatori etc.
  • Ajută și dacă brandul are la rândul lui propriul chatbot/agent AI de brand sau parteneriate cu platforme care alimentează asistenții AI, întrucât acest limbaj este ușor de recunoscut de agenții AI.

Brandurile internaționale mari au șanse mai mari să fie recomandate pentru că apar frecvent în surse pe care AI-ul le consideră „de încredere” (publicații, liste, review-uri).

Concluzie

Căutarea asistată de AI nu este doar o schimbare tehnologică, ci o schimbare de paradigmă: de la „optimizarea pentru o listă de rezultate” la „optimizarea pentru un răspuns conversațional”. Brandurile care vor reuși să devină „prima sursă în mintea AI-ului” vor câștiga vizibilitate și relevanță într-un peisaj unde utilizatorul nu mai vede neapărat sursa, ci doar răspunsul. Nu mai optimizezi pentru a fi văzut, ci pentru a fi menționat. Nu mai concurezi pe prima pagină Google, ci în „mintea” unei inteligențe artificiale. Dacă nu ai prezență online optimizată și clară, AI-ul nu te va „vedea” — chiar dacă ești disponibil local.

Am vrea să știm care consideri că sunt provocările unui brand local în contextul acestor schimbări și, dacă îți putem fi de ajutor, putem începe o conversație.

Articole pe aceeași temă: