Digital Interviuri Interviuri & Opinii MarComm

Yana Cerednicenko, ProductLead: Cum faci influencer marketing în 2022

5 mai 2022 5 min

Yana Cerednicenko, ProductLead: Cum faci influencer marketing în 2022

Reading Time: 5 minute

Peste 1.000 de influenceri au colaborat cu ProductLead anul trecut, reunind un public de 25 de milioane de urmăritori. Aceștia au livrat pentru brandurile care utilizează platforma peste 30.000 de forme de conținut digital. Yana Cerednicenko, Influencer Marketing Manager la ProductLead, ne spune ce le trebuie neapărat brandurilor în colaborarea cu influencerii, în special pe TikTok și Instagram.   

De ce ai spune că Instagram este platforma must have pentru influenceri în 2022?

Pentru influenceri, Instagram este o platformă cu vechime, care dezvoltă constant noi facilități prin care creatorii de conținut se pot promova și pot vinde. Mai mult decât atât, un studiu recent realizat de Influencer Marketing Hub arată că în 2021, 79% dintre branduri au preferat să își desfășoare activitatea de influencer marketing pe Instagram.

Pentru același an, TikTok a fost ales de doar 44% dintre branduri. Un alt motiv pentru care Instagram este în continuare o platformă must have pentru influenceri este audiența de pe această rețea de social media.
83% dintre utilizatorii de Instagram caută să afle informații și produse noi din conținutul acestei platforme.

Care sunt cele mai importante trenduri acum în influencer marke­ting și cum le „atacați” la ProductLead?

Urmând nevoia de divertisment și storytelling într-un mod interactiv, influencer marketing va încuraja și mai mult trecerea de la text la ­video și audio. Conținutul video este noul rege, iar popularitatea TikTok-ului, performanțele YouTube și Instagram Reels confirmă această direcție. Autenticitatea și integritatea, atât pentru influenceri, cât și pentru branduri, rămân la baza oricărei comunicări. Brandurile vor căuta parteneri care împărtășesc valori comune și vor investi în conținut original.

Așadar, trendurile pe care le văd în campaniile cu influenceri derulate de ProductLead sunt:

  1. Reels – video a cucerit deja topul formatelor de conținut, iar reels au în continuare cel mai bun engagement pe Instagram.
  2. Before & after content – un tip de conținut care arată ipostaza de dinainte de a fi folosit un produs și ipostaza de după; acest trend este foarte râvnit pentru că arată concret ce beneficii aduc produsele menționate de către influenceri.
  3. Trenduri TikTok – un lucru care propulsează conținutul pentru că este cel mai căutat în momentul respectiv.
  4. Conținut video – așa cum am spus și mai sus, tot ce este video va fi împins în față. Era video aduce noi posibilități pentru creatorii de conținut, iar fiecare dintre ei a devenit scenarist, videograf și actor în același timp.
  5. Conținut autentic și credibil – nu mai este o noutate că de multe ori, un micro-influencer care se dezvăluie în fața camerei poate vinde mai bine decât o reclamă de la TV. Autenticitatea face consumatorii să se simtă înțeleși și implicați.

Care sunt principalele do’s and don’ts pentru branduri în acest moment în Instagram? Dar pe TikTok?

Ca do’s, aș menționa păstrarea unui grid cu o consistență din punct de vedere vizual, să respecte în continuare regula 20/80 (20% conținut promoțional, 80% conținut non-branded) și să măsoare, analizeze și acționeze în funcție de datele din analytics – preferabil, nu doar cele oferite de Instagram, ci și de alte platforme mult mai dezvoltate (cum este și cazul nostru, la ProductLead).

Ca don’ts, vă sfătuiesc să nu plecați la drum fără a avea o strategie bine definită, fără să îți cunoști audiența și fără să îți analizezi rezultatele muncii. Pe lângă acestea, mai sunt altele mai de finețe precum: nu folosi fake followers, nu te rezuma doar la a posta recurent, interacționează cât de mult poți cu audiența și nu te promova foarte agresiv. Cred că aceste don’ts se aplică pentru orice platformă de social media.

Pe TikTok lucrurile sunt și mai demanding. Principalele do’s pe care le poate face un brand în momentul de față sunt: să colaboreze cu influenceri (conținutul lor este mult mai acceptat de către public), să posteze mult mai frecvent și să accepte să participe la trenduri (ele sunt cele care fac anumite video-uri virale).

Pe partea de don’ts, ar fi ce am spus mai sus plus: nu vă lăsați descurajați. Este o platformă nouă, toată lumea încă învață cum funcționează, este lăudabil că ești un brand care deja apare acolo. Păstrează-ți consistența și când ai 200 de views, și când ai atins milionul.

Cum este diferită piața din România de altele din regiune și Vestul ­Europei și de ce?

Principalele două atribute pe care le regăsesc la influencerii din România sunt creativitatea și dărnicia. Și cred că aceste lucruri vin din modul în care am fost educați. Foarte mulți dintre influencerii cu care ProductLead colaborează reușesc să aducă idei unice pentru fiecare campanie în care sunt cooptați. Acest lucru se datorează și faptului că sunt mereu atent selecționați să se potrivească cu brandul, dar creativitatea iese mereu la iveală indiferent de brief. Iar dărnicia se vede din contracte.

Nu de puține ori am avut plăcuta surpriză să primim de la creatorii de conținut materiale extra, nestipulate în înțelegere. Asta ne arată că influencerilor le pasă ca brandurile cu care colaborează să aibă succes pe termen lung, nu doar pe peri­oada unei campanii.

Pe lângă acestea, trebuie să recunoaștem că în vestul Europei se jonglează cu alte bugete și alte magnitudini ale influencerilor și vedetelor. Noi încă nu avem o Chiarra Ferrani în România, dar o așteptăm.

ProductLead arată puterea influencerilor pe TikTok și Instagram

Care sunt platformele sociale care funcționează cel mai bine în România acum?

Platformele care funcționează cel mai bine sunt Instagram, TikTok și YouTube pentru domenii precum: beauty, modă, lifestyle, HoReCa și educație. Sunt platforme diferite prin natura conținutului. Instagram, deși are un mare focus pe zona de video, rămâne în continuare o platformă vizuală în special pentru zona de inspirație lifestyle, călătorii, fashion.

Pe când ­TikTok e bazat pe un conținut entertaining, snackable, rapid, cu efecte și sunete care îți captează atenția. Pentru branduri, pe TikTok merg foarte bine zonele de curățire #cleantok, makeup ca tutoriale, video-uri care au ca scop principal stârnirea amuzamentului. YouTube are un focus mai mic, pe zona de food și gaming mai degrabă, iar pentru lifestyle în zona de daily vlogs.

Așa cum era de așteptat, companiile din domeniile beauty, modă și lifestyle se bazează foarte mult pe influenceri în campaniile lor de marke­ting. Aceste industrii își constru­iesc comunicarea în jurul conținutului vizual și al experiențelor autentice, iar influencerii rămân canalul preferat de transmitere a mesajelor de brand.

Secțiunea de HoReCa rămâne constant în atenția publicului. Pandemia a schimbat obiceiurile personale ale consumatorilor legate de călătorii, deci experiențele influencerilor au devenit o sursă tot mai importantă de inspirație. Fascinația oamenilor pentru gătit și experiențe culinare cât mai variate este un trend care nu se va demoda niciodată.

Influencerii culinari au atras comunități uriașe de urmăritori, iar noul val de influenceri de nișă, precum chefi celebri, adaugă în permanență dinamism și creativitate acestei industrii.

Ce vă propuneți voi la ProductLead pentru acest an?

Anul 2022 marchează câteva etape importante în dezvoltarea brandului, pe toate planurile. La nivel ge­ne­­ral, rămânem fideli pieței din Ro­mânia, dar obiectivele noastre de business mizează pe creștere pe piețele internaționale cu potențial. Ne adresăm clienților internaționali din industrii și zone geografice cheie, în special Europa Centrală și de Est, Germania, Austria și Elveția, precum și țările nordice.

Urmărim în continuare încheierea de parteneriate strategice care ajută la îndeplinirea misiunii pe care ne-am asumat-o față de clienți: să le oferim brandurilor acces rapid și simplu la crearea de conținut la scară largă prin analiză de date, automatizare și integrări, astfel încât să obțină experiențe de produs relevante și convingătoare.

Colaborarea cu ­TikTok, Facebook și Vtex sunt câteva exemple în acest sens, dar vizăm și alte nume sonore de ecommerce, marketplace și marketing tech. Pe plan intern continuăm consolidarea echipei pentru a ține pasul cu dezvoltarea businessului cu ajutorul infuziei de capital obținute în ultima etapă de finanțare de 600.000 de euro, de anul trecut.

În același timp avem o viziune strategică, pe termen mediu și lung, și lucrăm la pregătirea produsului și a brandului pentru o viitoare serie de investiții de serie A. Nu în ultimul rând, primăvara aceasta va aduce și o schimbare importantă la nivel de branding și lansarea unor instrumente noi în platformă, pe care le vom dezvălui la momentul potrivit.  

Photo 205561317 © Valbap | Dreamstime.com

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 362 (18 aprilie – 16 mai 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: