Stiri

Consumul prudent devine noua normalitate. TVA nou, noi tendințe

4 aug. 2025 2 min

Consumul prudent devine noua normalitate. TVA nou, noi tendințe

Reading Time: 2 minute

Românii își ajustează comportamentele de consum și economisire într-un ritm tot mai vizibil, pe fondul incertitudinilor economice și al presiunilor asupra bugetelor personale. Potrivit celui de-al doilea val al studiului Consumer Trust Barometer, realizat de Exact Business Solutions în iulie 2025, consumatorii reduc cheltuielile discreționare și își prioritizează stabilitatea financiară.

Intentia de economisire devine reflex de adaptare. 53% dintre români afirmă că au reușit să economisească în ultimul an – fie regulat, fie ocazional – iar 44% spun că intenționează să continue să pună bani deoparte în următoarele 12 luni. Este o confirmare a consolidării unui comportament de economisire în masă, devenit normă în multe gospodării urbane.

Referitor la consum, sunt înregistrate puține categorii de produse / servicii pentru care romanii nu intenționeaza să reducă din consum, calitativ sau cantitativ.

Sapte categorii sunt în scădere, cu tendință accentuată de downgrade, printre care: cosmetice, băuturi, transport, turism, servicii financiare si telecomunicatii.

Analiza intenției de consum indică o tendință accentuată de downgrade în segmente considerate anterior rezistente. De exemplu:

  • Băuturi: cu un scor net de -19 (diferența între procentul celor care intenționează să crească consumul și cei care plănuiesc să-l reducă), categoria este afectată de o migrare clară către opțiuni mai accesibile sau către reducerea frecvenței;
  • Transport si mobilitate urbana: înregistrează -17 la scorul net de upgrade, semn că mobilitatea devine o zonă în care consumatorii caută eficiență și costuri mai mici;
  • Turism: scor net de -15, reflectând o reorientare către vacanțe mai ieftine sau o reducere a frecvenței călătoriilor.

„Consumul prudent devine noua normalitate. E o perioadă în care accesibilitatea și valoarea percepută cântăresc mai mult decât in perioada anterioara”, afirmă Julien Zidaru, Exact Business Solutions.

Despre studiu

Studiul Consumer Trust Barometer este derulat online, trimestrial, pe un eșantion 500 respondenți, reprezentativ în rândul populației adulte din mediul urban. Datele au fost colectate la finalul lunii aprilie pentru primul val si la inceputul lunii iulie pentru al doilea val, și reflectă atitudinile legate de economie, costul vieții, încredere și priorități de consum.

Articole pe aceeași temă: