CSR-ul nu este doar un instrument de business, ci o politica de actiune

Continuam seria interviurilor CSR.  Astazi ne intampina cu raspunsuri Costinela Dragan, PR & CSR Coordinator la Rompetrol Group.

Cum ai ajuns sa lucrezi in domeniul CSR?
CSR-ul a fost dintotdeauna un modus vivendi, chiar daca la inceput termenul nu-mi era pe deplin cunoscut, iar valentele lui au fost dintre cele mai variate – adoptia unui animal de pe strada, banii de buzunar donati, voluntariat pentru diferite cauze in facultate. Tot timpul mi-am dorit sa fac diferenta, sa am o contributie benefica intr-un context in care foarte multe persoane se confrunta cu dificultati socio-economice complexe. 

Institutionalizat, fac CSR din 2008. In 2006 m-am alaturat Grupului Rompetrol in cadrul departamentului Planning and Performance Management unde am avut oportunitatea de a cunoaste oameni care impartasesc valori etice si morale inalte, de a invata ce inseamna performanta, buna guvernanta si inovatia in business, de a ma dezvolta ca om si profesionist. Trecerea catre CSR a fost una fireasca si a fost generata in primul rand de viziunea si misiunea companiei de a aduce valoare adaugata in societate, prin replicarea modelului de “performanta in business” spre “performanta in comunitate” si, in al doilea rand, de parcursul meu educational (sunt absolventa de limbi straine si, metaforic vorbind, vad specialistul de CSR ca pe un traducator/interpret al nevoilor si asteptarilor stakeholderilor). 

Odata cu preluarea Rompetrol de catre KazMunayGas, compania a integrat componenta de CSR in strategia de business la nivelul celor 12 tari unde isi desfasoara operatiunile si a stabilit obiectivele pe termen lung de dezvoltare sustenabila pornind de la triple bottom line (oameni/comunitate, planeta/mediu, profit). Fiind o companie de oil & gas, cu toate unitatile de afaceri specifice industriei si operand intr-un cadru legislativ foarte bine reglementat, cu activitati curente strans legate de comunitatea in care activam, de societatea civila, de consumatori, automat si impactul nostru este unul semnificativ – peste 7700 de angajati, programe ample de investitii in tehnologie si mediu, contributii sociale etc. Scopul dezvoltarii platformei de CSR “Energia vine din suflet” – cu sectoarele de interventie: sanatate, mediu, cultura/educatie a fost de a raspunde unor provocari sociale specifice regiunii si de a genera profit pe termen lung pentru comunitate. Obiectivul principal in fiecare dintre proiectele noastre este de a incuraja antreprenoriatul social si de a nu crea dependenta fata de niste resurse financiare care nu sunt nelimitate. De aceea, impreuna cu partenerii de proiect, dezvoltam un set de obiective SMART, stabilim calendarul de actiune, alocarea de resurse umane si financiare, modul de raportare finala, planul de monitorizare si mentinere a rezultatelor pe termen cat mai lung.

Iar rezultatele consistente de pana acum (71 de proiecte implementate in ultimii 4 ani, pentru beneficiul a peste 250,000 de persoane – doar prin programul national “Impreuna pentru fiecare”, peste 4 milioane USD investiti) sunt date de efortul conjugat al mai multor stakeholderi – autoritati locale, ONG-uri, scoli, unitati medicale in zone rurale sau urbane, companie. 

Rolul meu in acest scenariu este multiplu – de comunicator, de traducator al nevoilor si asteptarilor partenerilor implicati, de a dezvolta relatii inter-umane si inter-institutionale intr-un proces win-win – companie si comunitate. 

Ce faci tu la birou, care sunt preocuparile majore de pe agenda ta de business (dincolo de mail-uri si intalniri)?
Fiecare proiect presupune o componenta de comunicare interna si employee engagement, comunicare externa si media relations, civil & corporate affairs (cu stabilirea si dezvoltarea contactelor la nivel uman si institutional), social media, social marketing daca e cazul (momentan avem o campanie in statiile Rompetrol adresata clientilor nostri: un odorizant de masina intr-o forma speciala pus la vanzare, iar intregul profit obtinut va fi directionat pentru sustinerea unui proiect de CSR), BTL, dar si strategie (integrare componentei de CSR in KPI-urile angajatilor si raportarea pe standard GRI). 

Concret, pe agenda sa afla cea de-a 5-a editie a programului national “Impreuna pentru fiecare”, Festivalul George Enescu, Gala Societatii Civile, proiectele lunare de CSR intern si multe alte parteneriate externe derulate de companie. Pot spune ca sunt o punte de legatura intre publicuri diferite si un integrator (dar si implementator) al asteptarilor stakeholderilor. Este un job foarte frumos care imi permite sa ma dezvolt personal si profesional in domenii diferite – comunicare, sociologie, legislatie, protectia mediului/ecologie etc.. 

Crezi ca e nevoie de promovarea profesiei de Coordonator de CSR? Daca da, ce ai face pentru asta intr-o lume ideala, in care ai avea toate resursele necesare?
Pe masura ce domeniul CSR-ului se dezvolta, automat si profesia de coordonator de responsabilitate sociala corporativa capata o noua dimensiune (nu mai este o functie de suport asociata relatiilor publice) si ajunge sa se auto-promoveze. 

Intr-o lume ideala, oamenii si-ar schimba paradigma de gandire – ca statul sau o entitate externa are sarcina de a ne solutiona problemele si aduce bunastarea, eventual fara efort. Noi toti, pornind de la nivel individual pana la comunitate, avem datoria de a crea parteneriate si de a gasi impreuna solutii inovative la provocarile din jur. Putem integra CSR-ul in strategia de viata a fiecaruia dintre noi, cu planuri si investitii pe termen lung, nu doar cu actiuni punctuale.

Interviu realizat de Dragos Tuta, Managing Partner, The CSR Agency.

Versiunea integrala a interviului o puteti gasi pe blogul sau.