Antreprenori by eMAG Interviuri

Cum ajută un club de antreprenoriat afacerile să treacă cu bine peste perioada de pandemie

10/03/2021 6 min read

Cum ajută un club de antreprenoriat afacerile să treacă cu bine peste perioada de pandemie

Reading Time: 6 minute

Anul trecut a fost unul extrem de dificil pentru mediul de business, însă antreprenorii au resimțit efectele crizei de sănătate publică cel mai dur. Ca să vă faceți o idee despre dificultățile prin care au trecut, un studiu realizat la începutul pandemiei de Romanian Business Club, o comunitate de antreprenori la nivel național, arăta că aproape 75% dintre antreprenorii români luau în calcul reducerea numărului de angajați.

Vlad Mihălăchioiu (fondator Romanian Business Club) și Cristian Brînză (asociat Romanian Business Club) ne-au vorbit despre cum a fost ultimul an pentru antreprenorii români, despre cum au reușit antreprenorii să găsească răspunsuri la valul de întrebări care au apărut odată cu pandemia și despre cum au reușit să supraviețuiască o serie de business-uri doar din interacțiunile între membrii comunității RBC

Ați fondat Romanian Business Club în urmă cu trei ani. Care a fost viziunea voastră pentru club? Cum a fost ultimul an pentru club și cum s-a dezvoltat în ultimele 12 luni comunitatea? Cum este această creștere comparativ cu cea înregistrată în anul anterior? De ce credeți că s-a înregistrat acest trend?

Vlad Mihălăchioiu: Într-adevăr, deja au trecut trei ani de la lansarea Romanian Business Club. Viziunea mea a fost de a crea o comunitate în care antreprenorii pot discuta liber despre problemele cu care se confruntă sau despre ideile lor de business și să primească un feedback obiectiv și corect.

Într-un context în care antreprenorii întâmpină diverse dificultăți, în special cei aflați la început de drum, ne dorim ca această comunitate să le faciliteze acest parcurs, economisind astfel timp și bani. Doar devenind membru al clubului, antreprenorii pot avea acces rapid la un jurist profesionist, contabil, specialiști în marketing sau vânzări și totodată, pot găsi parteneri noi, furnizori, chiar și posibili clienți.

Vlad Mihălăchioiu, fondator Romanian Business Club

În ceea ce privește perioada pandemiei, am reușit, din fericire, să o depășim cu bine. Deși 2020 a fost un an dificil iar legile aflate în vigoare nu au fost de partea noastră, ne-am adaptat rapid noilor condiții. Antreprenorii au avut nevoie mai mult ca oricând de interacțiune socială, în special cu persoane aflate în situații similare, astfel am continuat să ne organizăm evenimentele, însă în mediul online, chiar și o serie de webinarii gratuite, păstrând astfel comunitatea activă. Astfel, numărul persoanelor care au participat la evenimentele noastre în această perioadă nu a scăzut, ba dimpotrivă.

Am observat această nevoie de conectare a membrilor din comunitatea noastră, astfel că în prezent ne pregătim să lansăm o aplicație dedicată lor dar și celor care doresc să se alăture comunității Romanian Business Club, prin care vor putea avea acces rapid la podcast-uri, webinarii, la programul evenimentelor, totodată membrii pot discuta direct cu un expert, sau chiar pot beneficia de diverse discount-uri.

Care sunt principalele beneficii pe care le au antreprenorii care intră în RBC și cum poate cineva deveni membru?

Cristian Brînză: Fiind o comunitate care reunește 1200 de business-uri la nivel național, unul dintre principalele beneficii de care se pot bucura antreprenorii este rapiditatea cu care pot găsi noi parteneri de afaceri, furnizori, chiar și clienți. Astfel, portofoliul poate crește considerabil indiferent de domeniul de activitate.

Pentru a deveni membru Romanian Business Club este necesară o recomandare din partea unui alt membru din comunitate iar apoi, în baza unui abonament, poți participa la evenimentele organizate și de asemenea, poți avea acces la întreaga paletă de servicii. Atât membrii cât și persoanele care doresc să se alăture comunității pot afla programul evenimentelor, informații despre speakeri, temele propuse spre discuție, sau alte detalii suplimentare, doar accesând website-ul Romanian Business Club sau direct din aplicația dedicată pe care ne pregătim să o lansăm. Mai mult, suplimentar evenimentelor, membrii au acces la grupuri private prin intermediul a diferite platforme, precum Whatsapp, Facebook, Telegram, chiar și Youtube, pentru a putea interacționa mai rapid cu ceilalți antreprenori în cazul în care au nevoie de un serviciu urgent.

Un astfel de club de antreprenori este cu atât mai util într-o perioadă de criză, cum a fost pandemia de coronavirus. Cum s-au văzut beneficiile acestei comunități pe timp de pandemie?

Cristian Brînză: Am pututobserva foarte clar în această perioadă nevoia antreprenorilor de conectare cu alți antreprenori care se confruntă cu probleme asemănătoare. Pe de o parte, noi ne-am bucurat de un număr ridicat de participanți la evenimentele organizate online, iar pe de altă parte, antreprenorii au reușit să găsească răspunsuri la valul de întrebări care au apărut odată cu pandemia. Unii dintre ei au fost nevoiți să renunțe la business-urile lor și să își regândească în totalitate strategia. Însă treptat, au reușit să își adapteze afacerile la noile măsuri, demarând chiar și business-uri noi. De exemplu, Nan events, care se ocupa de logistica pentru evenimente, au lansat între timp un studio de filmări și unul pentru evenimente hibride, sau Namirial, o companie specializată în GDPR, s-a reprofilat către zona de semnături electronice calificate. Pe de altă parte, un alt business dezvoltat în plină pandemie, 22 Flowers, o florărie boutique, a avut norocul ca primii 500 de clienți să fie membrii din comunitatea Romanian Business Club.

Ultimul an a fost unul extrem de greu în special pentru antreprenori. Care au fost principalele provocări cu care s-au confruntat antreprenorii în perioada de pandemie?

Vlad Mihălăchioiu: În luna martie 2020 am lansat un sondaj în rândul IMM-urilor din industriile grav afectate în contextul COVID-19, din care a rezultat că 74% dintre repondenţi au luat în calcul reducerea numărului de angajaţi pentru supravieţuirea în această perioadă și au declarat că sunt grav afectaţi de noua situaţie. Sondajul a vizat firme din domenii precum: organizări de evenimente, educaţie și divertisment și a fost realizat în rândul a 200 de companii.

În prezent, la un an distanță, putem vedea mai clar care au fost pricipalele provocări cu care s-au confruntat antreprenorii și probabil că lista ar arăta cam așa: interdicțiile impuse au îngreunat și chiar stopat dezvoltarea anumitor business-uri, dificultatea de a adapta business-urile la noile restricții, schimbarea modalității de consum din această perioadă a clienților și păstrarea angajaților la numărul inițial.

Din interacțiunile cu antreprenorii din club, care sunt principalele măsuri pe care și-ar fi dorit aceștia să le implementeze Guvernul în timpul pandemiei? De ce?

Vlad Mihălăchioiu: În cadrul clubului au avut loc nenumărate discuții legate de cel mai fericit și potrivit scenariu pentru antreprenori, însă măsurile promise de către Guvern nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor. De exemplu, IMM Invest, o linie de credit cu dobânzi mici, nu a putut fi accesată de companiile afectate deoarece trebuia să deții un cod CAEN într-un domeniu neafectat.

În ceea ce privește granturile M1 oferite pentru companii cu 0 angajați, suma de 9000 lei nu aduce un beneficiu real business-urilor. Pentru granturile M2, prin care puteai accesa o sumă egală cu 15% din cifra de afaceri pe 2019, au fost multe aplicări însă până acum s-au realizat prea puține plăți. Iar granturile M3 pentru investiții, au fost anulate pentru tentativă de fraudă.

Din păcate, a trecut deja un an de când totul este blocat, ajutorul este aproape inexistent, iar antreprenorii s-au văzut nevoiți chiar să renunțe la business-urile lor. Sigur, nu ne așteptăm ca legile să se schimbe peste noapte, însă ne dorim să vedem soluții reale cât încă nu este prea târziu. În acest moment, antreprenorii văd mai degrabă o îngreunare a procesului de dezvoltare a afacerilor și nu invers, cum ar fi indicat într-un astfel de context.

Care sunt planurile pe care le aveți cu Romanian Business Club?

Cristian Brînză: Evenimentele Romanian Business Club aveau loc, până la declanșarea pandemiei, săptămânal în București și bilunar în alte orașe din țară, Galați, Brăila, Craiova sau Cluj-Napoca. În prezent, evenimentele s-au mutat în mediul online unde ne dorim ca în viitorul apropiat să atragem constant peste 100 de persoane. Totodată, pentru anul 2021 avem în plan dublarea numărului de antreprenori din cadrul clubului din București, de la 500 de membri în prezent, la 1000 de persoane. Totodată, la nivel național ne dorim să atingem un număr de 2500 de membri, actualmente am reușit să strângem în această comunitate 1200 de business-uri și antreprenori cu idei inovatoare, care au nevoie de îndrumare, sprijin și răspunsuri la situațiile cu care se confruntă, cu atât mai mult în acest context.

Cristian Brînză, asociat al Romanian Business Club

Dezvoltarea business-urilor și sprijinirea tinerilor antreprenori, este principalul scop al acestei comunități, iar până în prezent, spunem noi că am reușit să ne atingem acest obiectiv.

Sunteți de asemenea și antreprenori. Cum a fost anul pandemiei pentru afacerile pe care le conduceți și care au fost principalele măsuri pe care le-ați luat pentru diminuarea efectelor crizei?

Vlad Mihălăchioiu: Putem spune că anul 2020 a fost exact ca într-un film. Dacă în trecut se discuta despre un an 2008 fatidic, iată că lecția lui 2020 ne-a arătat cum este să pierzi angajați, leasing-uri, depozite sau chiar o companie. În ceea ce privește Romanian Business Club, am reușit să ne adaptăm noilor reguli, iar primul pas a fost să mutăm toată activitatea în mediul online, ulterior am crescut numărul de webinarii, și am realizat chiar o serie de testimoniale pentru a transmite un mesaj clar către toți antreprenorii, acela că nu sunt singuri și că împreună putem găsi un răspuns la orice întrebare.

Din fericire, pot spune că domeniul antreprenoriatului te învață să fii pregătit pentru orice situație și te impulsionează să nu pierzi prea mult timp fără să acționezi. Iată că a trecut un an de la declanșarea pandemiei iar noi, antreprenorii, suntem pregătiți pentru pasul următor. Procesul de adaptare la restricțiile în vigoare aproape a trecut, iar acum urmează implementarea noilor strategii. Un lucru este cert, în cadrul comunității Romanian Business Club, poți găsi motivare, inspirație, încredere și sprijin, iar așa cum spune și motto-ul nostru, #WeGrowTogether.

Foto:  Andrey Popov | Dreamstime.com

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă