fbpx
Interviuri Marketing

Pași spre un hub al creativității6 min

28/02/2017 4 min read

Pași spre un hub al creativității6 min

Reading Time: 4 minute
Damien Bellon, BETC / foto: Vali Mirea

De ce are nevoie Franța ca să devină și mai importantă pe scena advertisingului global? În primul rând, de mai multă deschidere, crede Damien Bellon, Creative Director și Art Director la BETC.

Franța este țara de origine a unor mari advertiseri ai lumii ai lumii: L’Oréal, Evian, Danone, Carrefour, Renault, Peugeot, Orange, Michelin, Perrier. Este de asemenea fieful brandurilor de lux, precum conglomeratul LVMH, cu un portofoliu impresionant de branduri din diverse domenii, de la modă până la bijuterii sau parfumuri, băuturi și ape minerale sau retail. Agențiile de publicitate au așadar mult de lucru, fie și dacă se concentrează doar pe promovarea brandurilor franțuzești. Marea ambiție însă a publicitarilor

francezi este să-și depășească gra­nițele și limitările lingvistice, culturale și de orice fel pentru a putea face din Paris un hub al creativității globale. Despre această provocare am discutat cu Damien Bellon, Creative Director și Art Director la BETC, agenția de publicitate franceză cu cea mai mare deschidere internațională.

Aveți peste 20 de ani de experiență în publicitate, atât pe piața franceză, cât și pe cea britanică. Ce diferențe ați observat între industria de pu­blicitate din UK și cea franceză?

Îmi place și admir foarte mult sistemul de advertising londonez. Au agenții foarte bune, unii dintre cei mai buni creativi, fotografi foarte buni. Parisul este aproape de Londra și din punct de vedere istoric avem câte ceva în comun, în plus, există un simț estetic în advertisingul francez pentru care suntem faimoși. Cât timp am lucrat în Londra, cei de acolo erau interesați de „spiritul meu francez“. Ca art director puteam să‑mi pun amprenta ca să iasă ceva mai frumos, mai cu stil. Avem așadar reputația că, noi, francezii, avem clasă datorită laturii culturale a țării și laturii stilistice a brandurilor, avem foarte multe branduri de fashion, parfumuri, bijuterii. Dacă e să compar cele două piețe pe care le cunosc, cea franceză și cea britanică, aș putea spune că avem un simț al umorului diferit. E mai mult umor în advertisingul francez, e și în cel britanic, dar e diferit. Avem idei bune și suntem foarte atenți la detalii de aceea cred că Franța este o țară foarte bună pentru advertising, cu toate acestea un singur lucru ne lipsește – nu reușim să convin­gem brandurile mari, internaționale, cu bugete mari, să producă campanii mari la Paris.

Cum vă explicați această situație?

Londra este un hub internațional. Parisul nu este. Sper că va deveni cândva. Eu personal și noi, cei de la BETC, care în sine suntem o agenție cu deschidere internațională, lucrăm în această direcție, să facem Parisul un hub internațional de publicitate. Londra a câștigat această poziție datorită conexiunii cu SUA, datorită limbii engleze, sistemului financiar. Să vedem ce se întâmplă cu Brexitul, s-ar putea să se mai schimbe cumva lucrurile. Cert este însă că, la ora actuală, este mai rentabil pentru marile branduri să lucreze în Londra.

Ce ar trebui să facă Franța ca să câștige teren în acest sens?

Ar trebui să construim mai multe branduri globale, să avem mai multe agenții franceze care angajează creativi internaționali, să facem campanii globale. Noi, BETC, facem asta, dar nu este suficient. O modalitate de a face Parisul un hub mai mare este să le dovedim advertiserilor că avem aici, în Paris, capacitatea și deschiderea de a face campanii globale.

Piața franceză pare dominată de câteva agenții mari: BETC, Publicis, TBWA. Ce se întâmplă în domeniul start-up-urilor?

Cam o dată la 5 ani, apare câte un val de agenții noi. Piața este foarte dinamică, mai mereu apare câte o agenție nouă. Mi se pare și mai interesant când startup-ul este creat de un creativ, așa cum și fondatorii BETC sunt tot oameni de creație – copywriteri, art directori – care, la un moment, dat au pus bazele propriului business. Două dintre cele mai interesante startup-uri din pu­blicitatea franceză sunt Jésus et Gabriel (agenție creată de Gabriel Gaultier, în 2013) și Romance, fondată în 2014 de Christophe Lichtenstein, un publicitar cu experiență, care a lucrat pentru DDB, Publicis și Havas. Îmi plac aceste mișcări. Este important să fii mereu provocat de campanii bune, de agenții noi. Face parte din joc, iar competiția este sănătoasă chiar dacă uneori se mai poate întâmpla ca, din cauză că sunt foarte multe agenții, clienții să mai comită și unele abuzuri și să orga­nizeze pitch-uri supradimensionate.

Este loc pe piață pentru noile startup-uri?

Da, este loc. Cred că mereu este loc pentru oameni pasionați. În plus, cu noile tehnologii și revoluția digitalului, s-a deschis și mai mult te­renul, este loc pentru toată lumea. Personal, eu admir antreprenorii, oamenii care își fac propriul business, mai ales în Franța, unde nu este ușor să-ți construiești propria afacere.  DAMIEN BELLON

Și-a început cariera în publicitate ca fotograf. A lucrat la RSCG, TBWA Paris, TBWA/BDDP&Fils, apoi timp de cinci ani în Londra la DDB și Mother. Din 2011, s-a alăturat echipei BETC. Este unul dintre cei mai premiați creativi francezi la Cannes Lions, D&AD, One Show, Clio, BTAA, Creative Circle, Campaign Award, World Press Award și a fost membru în juriile D&AD, London Creative Circle, Clio, ADC Franța. În 2014 a produs pentru brandul Lacoste mult premiata campanie „The Big Leap“.

 

BETC, CENTRUL INDUSTRIILOR CREATIVE

Fondată în 1994 de Rémi Babinet, Mercedes Erra, încă implicați activ în managementul companiei, și Ėric Tong Coung, BETC este agenția care a creat de-a lungul anilor campanii legendare pentru branduri precum evian, Peugeot, Canal+, Air France, L’Oréal sau Lacoste. Este una dintre cele mai creative agenții de publicitate din lume și singura agenție de publicitate din Franța care se menține de 13 ani consecutiv în The Gunn Report.

În toamna anului trecut, operațiunile agenției au fost mutate din centrul Parisului într-un spațiu generos de 20.000 de metri pătrați în Pantin. Clădirea, un fost depozit de cereale, complet restaurat și reamenajat, găzduiește acum spații de lucru și relaxare pentru 900 de oameni, oferind de asemenea birouri și locuri de desfășurare pentru proiecte externe din industrii creative, conexe publicității, dar și concerte, expoziții, conferințe. Peste 1.800 mp din noul sediu sunt dedicați exclusiv producției de film, radio și digital, muzicii și designului. Așa cum o dovedește și actualul sediu, BETC este o agenție care încă de la lansare a avut o abordare interdisciplinară, aducând în același loc în mod creativ numeroase proiecte din domeniul modei, artei, zona editorială și cea muzicală. Recent, a lansat propria casă de discuri, POP Records, împreună cu Universal, și a lansat primul artist Postaal.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *