fbpx
Tech

Cum comunicam in 2014? 5 tendinte in mesageria mobila

14/01/2014

author:

Cum comunicam in 2014? 5 tendinte in mesageria mobila

<p> WhatsApp, Viber, Kakao, WeChat, MessageMe, Skype sau Line. Sunt doar cateva dintre numele ce vor patrunde tot mai adanc in vietile si telefoanele noastre, pe masura ce devine tot mai clar ca serviciile de mesagerie mobila nu pot fi ignorate. Sunt aici, vor sa ramana si sa dicteaze tendintele anului 2014. </p> <p>  </p> <p> Dupa ce in urma cu doua luni <a href=”http://www.thedrum.com/news/2013/11/30/whatsapp-leapfrogs-facebook-most-popular-mobile-messaging-service”>un studiu realizat de compania de cercetare On Device</a> arata ca WhatsApp e mai folosit decat Facebook, este lesne de inteles ca mesageria mobila ocupa deja un loc important in viata de zi cu zi. Si cresterile par sa fie mari, daca ne raportam la studiul realizat de <a href=”http://mobithinking.com/mobile-marketing-tools/latest-mobile-stats/c”>Portio Research</a>. Conform companiei, piata de mesagerie mobila la nivel global valora in urma cu doi ani 202 miliarde dolari, preconizand ca pana in 2016 sa ajunga la 310,2 miliarde.</p> <p>  </p> <p> Parte din marele succes al aplicatiilor de mesagerie mobila se pare ca este combinatia dintre usurinta de folosire si proximitatea in care se gasesc (in telefonul pe care il avem mereu cu noi), eliminand si problema de intimitate a mesajelor din retelele sociale. Nu in ultimul rand, aceste aplicatii ofera optiuni unice de a trimite emoticoane sau stickere, imbunatatind astfel experienta utilizatorului. </p> <p>  </p> <p> <strong>Mesagerie mobila vs. retele sociale</strong></p> <p>  </p> <p> Problema depasirii retelelor sociale de catre aplicatiile de mesagerie mobila s-a ridicat inca dinaintea rezultatelor studiului mentionat anterior, dar acum pericolul pare a fi acceptat si de Facebook. Un oficial <a href=”http://technology.inquirer.net/32301/mobile-messaging-apps-becoming-a-trend-says-fb-exec#ixzz2pLM1oxyq”>Facebook</a> a recunoscut ca “utilizatorii retelelor de socializare se indreapta acum catre aplicatiile de mesagerie mobila, indepartandu-se de retelele de socializare de “scoala veche”.</p> <p>  </p> <p> A trecut vremea in care era “cool” sa ai 5000 de prieteni pe Facebook, dintre care 50 iti erau cunoscuti in realitate. Oamenii folosesc aplicatiile pentru a se conecta cu cei mai apropiati prieteni, creandu-si astfel o noua retea de socializare, mult mai intima. Ceea ce duce la o concurenta reala a retelelor de socializare, mai ales daca luam in considerare tendinta de a “sterge prieteni” pe Facebook.</p> <p>  </p> <p> O dovada a constientizarii potentialului acestei piete este si abordarea WhatsApp de catre Facebook si <a href=”http://www.telegraph.co.uk/technology/google/9980827/WhatsApp-denies-1bn-Google-acquisition-claim.html”>Google</a> in urma cu un an in vederea cumpararii. Se pare ca WhatsApp a refuzat sa comenteze asupra motivelor pentru care a preferat sa ramana independenta, dar 2014 tocmai a inceput si ne putem astepta la surprize.  </p> <p>  </p> <p> <strong>Mesagerie mobila vs. SMS</strong></p> <p>  </p> <p> Aplicatiile de mesagerie mobila nu reprezinta o amenintare doar pentru retelele sociale, dar si pentru batranul SMS. Un pas in acceptarea noii tendinte este si decizia companiei Nokia de a lansa modelul <a href=”http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/nokia-asha-210-with-dedicated-whatsapp-button-now-up-for-pre-orders-at-rs-4499-385503″>Asha 210 cu buton special de Whatsapp</a>. Sau poate e doar o dorinta de a ajunge iar in preferintele utilizatorilor de smartphone. Oricum ar fi,  primii pasi au fost facuti.</p> <p>  </p> <p> Desi se vorbeste de ceva timp despre moartea SMS-ului, iar cifrele arata ca aplicatiile castiga teren, nu ar trebui sa ne pregatim pentru inmormantare. Nu inca. Se va intampla, dar nu pana cand majoritatea populatiei globale va folosi smartphone si va avea internet in orice secunda. </p> <p>  </p> <p> Compania de research <a href=”http://informa.com/”>Informa</a> a relatat pentru Financial Times ca aproximativ 19 miliarde de mesaje gratuite au fost trimise in 2012 prin aplicatii, fata de 17,6 miliarde SMS-uri. Mai mult, Informa estimeaza ca pana la sfarsitul lui 2013, numarul mesajelor gratuite trimise a fost mai mult decat dublu: 41 miliarde. O crestere rapida, am putea spune. Dar pana la urma sunt moca, nu?</p> <p>  </p> <p> SMS-ul tocmai a implinit 21 de ani in decembrie 2013; mai bine de doua decenii de glorie. Dar cei care totusi doresc sa urmeze trendul si sa nu ramana blocati in trecut trebuie sa ia in considerare ca ne indreptam tot mai mult spre un declin incet dar sigur al SMS-ului.</p> <p>  </p> <p> <strong>Jucatorii din piata de mesagerie mobila</strong></p> <p>  </p> <p> Daca tot ne invadeaza viata, macar sa vedem cu cine avem de-a face si in ce directie ne indreptam.</p> <p>  </p> <p> Bunicul Skype are deja 10 ani si este inca folosit pentru convorbiri, dar in comparatie cu nepotii si copiii lui, pare destul de limitat.</p> <p>  </p> <p> Daca ne indreptam privirea spre deja cunoscutii WhatsApp si Viber, conform datelor, probabil ca deja le aveti instalate in telefon. WhatsApp castiga teren dupa ce a anuntat in decembrie 2013 ca a atins <a href=”http://blog.whatsapp.com/index.php/2013/12/400-million-stories/”>400 milioane de utilizatori activi</a> care folosesc lunar aplicatia. Putin mai tanarul Viber, care tocmai a implinit 3 ani, vine din spate anuntand ca peste 200 de milioane de oameni utilizeaza aplicatia.</p> <p>  </p> <p> Chiar daca prea putin cunoscut in Europa, trio-ul asiatic (Line, WeChat si KakaoTalk) este stapan pe meleagurile native. Line, aplicatia celor de la Naver, este rege in Japonia. A ajuns in 2013 la peste 150 milioane de utilizatori, iar cresterea a fost rapida, atingand 100 milioane de utilizatori in doar 19 luni. Sa spunem doar ca celor de la Facebook le-a luat de 3 ori mai mult timp sa atinga acest prag.</p> <p>  </p> <p> Aplicatia WeChat a fost conceputa de cei de la Tencent in urma cu 3 ani si este foarte utilizata in China, ajungand la 400 milioane de utilizatori. Competitorului celor doi asiatici de mai sus, KakaoTalk, ii merge bine in Corea de Sud unde este instalat in aproximativ 90% dintre toate smartphone-urile, anuntand ca are peste 80 milioane de utilizatori.</p> <p>  </p> <p> Ca sa intelegem amploarea competitiei, putem spune ca Naver si Tencent sunt versiunile asiatice ale Yahoo si Google.</p> <p>  </p> <p> Vezi tabelul din galeria foto / Sursa: <a href=”http://techcrunch.com/2013/06/13/messaging-apps/onavo-insights-4/”>TechCrunch</a></p> <p>  </p> <p> <strong>Un “must have” al aplicatiilor: stickerele </strong></p> <p>  </p> <p> Stickerele prind tot mai mult, si nu numai in randul tinerilor. Dar ce sunt stickerele? La o scara mai larga, ele sunt emoticoanele care au “prins viata”; niste ilustratii cu personalitate. Popularitatea lor este cunoscuta in Asia, dar tendinta patrunde tiptil si in America de Nord si Europa. Conceptul de sticker nu este deloc nou, dar pe masura ce designul a devenit tot mai bun, ele au ajuns mai repede la inima si mana utilizatorului. Vorba aia, o imagine spune mai mult decat o mie de cuvinte.</p> <p>  </p> <p> Pe acest principiu au mers si companiile care au raspuns nevoii utilizatorului de a imbunatati conversatia si a-l ajuta sa se exprime mai rapid si mai creativ.</p> <p>  </p> <p> Line, WeChat, KakaoTalk, dar si servicii din afara Asiei precum Path, Tango sau Viber au adoptat stickerele. Path spune chiar ca stickerele sale sunt variante premium, fiecare fiind o “piesa de arta” selectata de la artisti din toata lumea si expusa in aplicatie pentru utilizatorii sai.</p> <p>  </p> <p> Unele aplicatii mai noi, precum Zoobe, au depasit limita stickerelor simple si s-au indreptat spre urmatoarea generatie pentru a le oferi utilizatorilor altceva. Zoobe a dus comunicarea la urmatorul nivel si a venit cu o selectie de avataruri 3D, integrand optiunea de voce si sincronizarea buzelor cu mesajul inregistrat. Iar pentru a ajunge la inimile utilizatorilor, parte din avatarurile Zoobe intruchipeaza chiar personaje de desene animate cunoscute. Mai mult, pentru a trimite un mesaj animat cu Zoobe, aplicatia nu necesita instalare pe ambele dispozitive, ci poate fi trimis catre destinatar prin SMS, mail sau alte retele sociale ori servicii de mesagerie mobila, devenind astfel si mai accesibil.</p> <p>  </p> <p> Si daca nu au depasit sfera stickerelor, unii dezvoltatori au creat servicii adiacente. Line Camera, Games, Bubbleau profitat si au dezvoltat si alte aplicatii care se interconecteaza cu cea de mesagerie mobila. De exemplu, Line are 52 de astfel de aplicatii in App Store si 62 in Google Play, iar Kakao a venit cu Kakao Games pentru a mari varietatea. Si veniturile.</p> <p>  </p> <p> In aceeasi idee, Tencent a anuntat in noiembrie 2013 ca va introduce un “portofel mobil” ce va permite cumpararea prin intermediul WeChat. Mai mult, gigantul asiatic face bani si de pe urma unei aplicatii ce furnizeaza informatii despre comerciantii din apropiere si ofertele acestora pe baza locului in care se afla utilizatorul.</p> <p>  </p> <p> <strong>Si banii?</strong></p> <p>  </p> <p> In spatele personajelor frumos colorate stau banii. Si se pare ca jucatorii mari stiu cum sa intre in buzunarele utilizatorilor. Mai ales daca au o baza mare de utilizatori activi.</p> <p>  </p> <p> Line a reusit sa genereze prin vanzarile stickerelor si in magazinul in-game venituri de peste <a href=”http://techcrunch.com/2013/11/28/massively-mobile-messaging/”>132 milioane dolari in trimestrul doi al anului trecut</a>, iar Kakao Talk a realizat 300 milioane dolari in prima jumatate a aceluiasi an. Si se asteapta ca ambii jucatori sa aiba venituri mai mari in anul ce tocmai a inceput.</p> <p>  </p> <p> Dar Line nu realizeaza venituri doar din comunicarea catre utilizatori, ci isi largeste orizonturile abordand si companiile care isi pot comanda un set personalizat de stickere. Dar nu numai atat. Personajele Line au fost transformate si in desene animate, reclame TV, folosite pentru articole de imbracaminte si jucarii de plus.</p> <p>  </p> <p> Nu toate serviciile se monetizeaza. Pana de curand nici Viber sau Zoobe nu aveau venituri, dar odata cu magazinele in-app ce vand pachete de stickere si avataruri, companiile evita intoxicarea utilizatorului cu reclame, reusind in acelasi timp sa genereze venituri. WhatsApp are alta solutie de a ajunge in buzunarul utilizatorului, fara magazin in-app ori produse offline. El se monetizeaza pe baza unui abonament anual de 0,99$.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce se va intampla maine?</strong></p> <p>  </p> <p> Hora deja se formeaza si va trebui sa jucam, dar cu pasi mici. Retelele sociale se vor orienta spre conectarea utilizatorilor in functie de interese, punandu-se accent pe intimitate; o lista de prieteni VIP. In acelasi timp, magazinele in-app se vor inmulti, iar gigantii asiatici vor continua sa conduca drumul. Putem spune ca aplicatiile de mesagerie mobila sunt aici si vor ramane.</p> <p>  </p> <p> <strong>Viitorul</strong></p> <p>  </p> <p> Chipuri, holograme, mai multe personaje 3D si… vom vedea.</p> <p>  </p> <p> <strong>Tendintele anului 2014</strong></p> <p>  </p> <p> Asadar, tragem concluzia, adunam, inmultim si impartim ca sa avem cele cinci tendinte in mesageria mobila ale acestui an:</p> <p>  </p> <p> <strong>1.         Noi jucatori pe piata</strong></p> <p> Mici, cu sperante, idei noi sau nu. Dar este loc, iar noi jucatori vor dori sa se afirme.</p> <p>  </p> <p> <strong>2.         Aplicatiile castiga teren</strong></p> <p> Ca vorbim de SMS ori de retele sociale, aplicatiile de mesagerie mobila vor mai castiga cate putin din teritoriile concurente.</p> <p>  </p> <p> <strong>3.         Retele sociale VIF (very important friends)</strong></p> <p> Directia retelelor sociale este de restrangere a numarului de “prieteni”; o dorinta de exclusivitate, mai ales in randul tinerilor.</p> <p>  </p> <p> <strong>4.         Mai mult decat text</strong></p> <p> Comunicarea nu se rezuma numai la text, iar in viitor va evolua tot mai mult. Stickere, avataruri simple, avataruri 3D si surprize.</p> <p>  </p> <p> <strong>5.         Monetizare</strong></p> <p> Cu pasi timizi sau mai rapizi, veniturile provenite din mesageria mobila vor creste. Fie ele realizate de pe urma stickerelor, avatarelor sau a jocurilor in-app.</p> <p>  </p> <p> <strong><a href=”https://www.facebook.com/anca.muraru”>Anca Muraru</a> este colaborator al companiei germane <a href=”http://www.zoobe.com”>Zoobe</a> pe zona de comunicare pentru Romania si se ocupa de Social Media Management la nivel international.</strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Fondata de catre Lenard F. Krawinkel in 2012, <a href=”http://www.zoobe.com”>Zoobe</a> este o aplicatie de mesagerie mobila cu avataruri animate, pentru dispozitive dotate cu iOS si Android.</strong></p> <p>  </p> <p>  </p> <p>  </p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE