OPEN FOR BUSINESS Opinii

Cum să menținem HoReCa #openforbusiness

16 oct. 2020 4 min

Cum să menținem HoReCa #openforbusiness

Reading Time: 4 minute

2020 începuse bine pentru HoReCa, o industrie ce a devenit, în ultimii ani, extrem de atractivă inclusiv pentru proaspeții antreprenori, persoane care își doreau să deschidă localuri și cafenele mici, cochete, cu suflet. Lucrurile s-au schimbat dramatic odată cu declararea pandemiei, astfel încât o serie de concepte, proiecte și investiții și-au găsit sfârșitul pe hârtie, înainte chiar de a fi puse în practică. În timp ce unele ar putea fi amânate, altele este posibil să nu își mai găsească locul în ceea ce mulți dintre noi numesc “noua normalitate”.  

De Dragoș Panait

Profesioniștii din hoteluri, restaurante și agenții de catering trebuie să accepte că ecosistemul pe care îl cunoșteau și la dezvoltarea căruia au contribuit funcționează acum după reguli și principii noi, ce se vor menține pe termen mediu, lung, indiferent de continuarea sau nu a stării de alertă. 

HoReCa o ia, deci, de la zero – sau chiar de pe premise negative -, într-un context în care fiecare stakeholder are o misiune nouă, iar fiecare actor al comunității trebuie să își joace rolul. Pentru că repornirea activității și aducerea pe linia de plutire a industriei nu este exclusiv rolul operatorilor, voi menționa, mai jos, ce consider că ar trebui să facă fiecare dintre noi, pentru a proteja gastronomia și oenologia locale. 

Proprietarii și operatorii

Proprietarii și operatorii trebuie, în primul rând, să rămână cinstiți, să respecte regulile – oricât de nejustificate ar părea ele. Ieșirea din norme nu face decât să aducă noi restricții și să se răsfrângă asupra imaginii industriei și asupra felului în care este ea văzută la nivel colectiv. Orice inițiativă de protest împotriva nedreptății pe care o percepem cu toții trebuie să se facă într-un cadru legal, decent, care să ne reprezinte. De aceea, este important să fim uniți și să acționăm la nivel colectiv, strategic, lăsând la o parte încărcătura emoțională a situației. 

Știm deja că industria înregistrează o scădere de aproximativ 70-80% a cifrei de afaceri, față de octombrie 2019 și că vorbim atât de venituri nerealizate, cât și de pierderi propriu-zise. Sfatul meu, însă, pentru clienții cu care lucrez, dar și pentru colegii din industrie, este să nu facem rabat de la calitate, să nu scădem nivelul unei industrii care se dezvolta frumos, într-un element generator de mândrie pentru țara noastră.

Este adevărat că puterea de cumpărare a scăzut și că multe categorii de consumatori sunt mai reticente la a cheltui bani, dar am învățat din criza din 2008 că, în perioade dificile, oamenii nu vor neapărat prețuri mai joase, ci mai multă valoare pentru banii lor. 

Pentru a-și menține cheltuielile sub control, operatorii trebuie să își optimizeze la maximum procedurile și materiile prime, să își reconsidere meniurile, conceptele, menținând, însă, standardele de calitate, igienă, etică și ospitalitate. În această perioadă dificilă, comunicarea cu clienții și studierea constantă a comportamentelor de consum sunt cruciale, pentru orice afacere HoReCa. 

Profesioniștii HoReCa și ai industriilor conexe

Profesioniștii HoReCa sunt, probabil, unii dintre cei mai afectați de criza COVID-19, mai ales în contextul în care vorbim de multe familii în care ambii parteneri lucrează în industrie. Situația lor este una dificilă, așa că unii dintre ei și-au propus deja reconversia. Procentul este mic, în raport cu cei 190.000 de angajați direct implicați și aproximativ 210.000 angajați ai furnizorilor de produse, materii prime si servicii. 

Cei care aleg să rămână în HoReCa trebuie să o facă voit, ca o decizie asumată, și să se înarmeze cu răbdare. Vor urma perioade complicate, în care trebuie să dăm dovadă de disciplină, profesionalism și pasiune. 

Furnizorii și partenerii

Furnizorii și partenerii sunt și ei extrem de afectați de situația actuală, pentru că mulți depind financiar de hoteluri și restaurante. Cu toate acestea, în măsura în care propriile afaceri le permit acest lucru, ei trebuie să susțină operatorii, prin condiții comerciale care să încurajeze achizițiile și să mențină economia în mișcare. Orice rotiță care se oprește poate însemna blocarea întregului mecanism. 

Consumatorii și oaspeții

Consumatorii trebuie să respecte ei înșiși regulile în vigoare și să își mențină active obiceiurile de consum. Da, trecem cu toții printr-o perioadă caracterizată de instabilitate și de imposibilitatea de a ști ce ne rezervă viitorul, dar renunțarea integrală la a mai cheltui bani nu este o soluție. Lipsa momentelor de răsfăț, a preparatelor preferate, reprezintă nu doar un prim pas în blocarea economiei, ci și renunțarea la ancorele care ne amintesc de perioada dinaintea pandemiei și care ne mențin bine emoțional.  

Operatorii investesc în continuare bugete relevante în sisteme de livrare și în crearea unor medii sigure atât pentru clienți, cât și pentru angajați. De aceea, consumatorii trebuie să rămână receptivi și să își selecteze câteva localuri de încredere, pe care să le viziteze ocazional sau de la care să comande în regim de takeaway sau cu livrare. Există atât de multe variante, de oferte adaptate diferitelor bugete și preferințe, încât fiecare consumator, indiferent de dorințele sale, va găsi ceva să îl mulțumească. 

În plus, dacă există un restaurant pe care, în calitate de oaspete, l-ai vizitat de-a lungul anilor, și care și-a lansat recent divizia de delivery, pentru a face față perioadei, este important să îi extinzi capitalul de încredere și să comanzi. Până la urmă, vorbim despre aceiași profesioniști care ne servesc și care ne pregătesc mâncarea. 

Mai mult, recomandarea mea este să nu fii excesiv de dur și să judeci serviciile în contextul actual. O comandă livrată puțin mai târziu decât așteptat sau un website care nu oferă un user experience perfect este ceva la care trebuie să ne așteptăm cu toții, dacă luăm în considerare că vorbim despre businessuri mici și mijlocii care ies din zona de confort, se digitalizează și dezvoltă abilități noi. 

Ce ai putea face, mai bine, ar fi să dai un feedback obiectiv, constructiv, pe email, localului respectiv sau, în cazul în care ești mulțumim de experiență, să o împărtășești online, pe canalele tale, să lași o recenzie, să le povestești prietenilor etc. Sunt gesturi mici, cu impact mare!

De ce este important să menținem HoReCa #openforbusiness?

Ideea de HoReCa nu se rezumă doar la restaurantul nostru preferat sau la preparatele cu care ne răsfățăm. Industria aceasta este reprezentativă pentru ospitalitatea locală, este o mostră a terroir-ului și tradițiilor noastre. 

Gastronomia locală este un promotor al turismului și un element de mândrie națională, pe care trebuie sa îl menținem viu atât pentru economie, cât și pentru bogăția și diversitatea patrimoniului nostru cultural. 

Dragoș Panait este fondatorul Next Root Management Systems, o companie de consultanță în HoReCa

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: