Dan Vardie, președintele APIA: „Consumatorii români vor continua să caute raportul optim între preț, tehnologie și fiabilitate, iar strategiile solide de localizare pe care le adoptă unele mărci chinezești vor ajuta”
Reading Time: 4 minuteMașinile chinezești accelerează pe piața din România, iar acest lucru devine tot mai clar în datele statistice, dar și în lansările noi de pe piața locală.
„Traversăm o perioadă de transformare accelerată în industria auto, în care globalizarea, noile tehnologii și noile politici comerciale rescriu harta pieței auto din Europa și România. În acest context, rolul APIA este de a oferi o imagine fidelă și transparentă a pieței, bazată pe date concrete și expertiză obiectivă, într-un dialog deschis cu autoritățile, companiile membre și publicul interesat”, explică Dan Vardie, președintele APIA.
În interviul acordat Biz, Dan Vardie oferă o perpectivă avizată alături de cele mai recente statistici locale pentru modul în care piața auto este modelată de brandurile din China.
Câte branduri auto din China sunt prezente pe piața românescă și câte comunică transparent datele lor prin APIA?
Piața auto din România a cunoscut, în ultimii ani, o diversificare semnificativă, iar brandurile cu origine chineză au devenit o prezență din ce în ce mai vizibilă. La momentul actual, în România, sunt comercializate activ peste 20 de mărci chinezești.
Este important de precizat că APIA nu colectează date despre volumul vânzărilor sau despre politicile comerciale ale companiilor din industrie (inclusiv prețuri). Rapoartele statistice APIA privind dinamica pieței auto din România se bazează exclusiv pe datele oficiale privind înmatriculările de autovehicule, furnizate lunar de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI).
Prin platforma noastră online de raportare – CarS, aceste date brute sunt prelucrate automatizat, fiind generate analize statistice complexe, obiective și personalizabile. Utilizatorii pot aplica filtre relevante precum marca, modelul, clasa auto, tipul de motorizare sau anul de fabricație, ceea ce permite o radiografie fidelă a evoluției industriei în țara noastră și a preferințelor consumatorilor.
Care sunt brandurile chinezești membre APIA și cum decurge colaborarea cu ele comparativ cu brandurile din alte țări?
În cadrul asociației, avem din ce în ce mai mulți membri care comercializează mărci auto de origine chineză, fiecare dintre aceștia contribuind activ la diversificarea și modernizarea ofertei de mobilitate de pe piața românească.
Quantum Auto Max, membru activ al APIA, este reprezentantul mărcilor MG și Maxus, în România. MG, brandul cu tradiție britanică, revitalizat de un mare producător chinez, propune modele 100% electrice și ”electrificate” accesibile, dar bine echipate, în timp ce Maxus devine o opțiune tot mai apreciată pe piața locală, în segmentul vehiculelor comerciale electrice.
New Kopel Car Import, un membru cu istorie în asociația noastră, a introdus marca BYD în România, în segmentul de transport public, aducând peste 100 de autobuze electrice în flotele din mai multe orașe din țară.
BYD România, intrat recent în APIA, gestionează divizia de autoturisme a acestui important producător chinez cu renume mondial, oferind o gamă variată de modele electrificate, ”new energy”, care se disting prin autonomie extinsă, siguranță și tehnologie avansată.
Companie membră APIA din 2024, Maxx Mobility reprezintă mărcile Lynk&Co și Geely în România, două branduri ce îmbină stilul modern cu soluții flexibile de mobilitate.
Grupul Auto Italia, unul dintre cei mai experimentați importatori din România, aduce deja pe piață, din 2024, brand-ul chinezesc Leapmotor, urmând ca, în a doua jumătate a lui 2025, să introducă și modelele SUV ale producătorului chinez Chery.
Asociația noastră este deschisă colaborării eficiente cu organizații din întreaga lume a mobilității, atât pe plan local, cât și global, fără să diferențiem parteneriatele pe criterii geografice. Nu suntem dogmatici, standardele APIA sunt aceleași pentru toate companiile membre.
Cum a evoluat în ultimele 12 luni vânzarea de autovehicule chinezești în România – pentru brandurile din rapoartele APIA – și care sunt categoriile unde se înregistrează evoluțiile cele mai mari?
Evoluția înmatriculărilor de autovehicule de origine chineză în România a fost una spectaculoasă, mai ales în ultimul an. Dacă, în 2022, au fost înmatriculate doar 15 autovehicule chinezești, iar în 2023 cifra a urcat modest la 72 de unități, anul 2024 a marcat o schimbare de ritm majoră, cu 2.227 de unități înmatriculate. Această tendință s-a menținut și în primele patru luni din 2025, cu 1.241 de mașini ale producătorilor chinezi deja înregistrate.
Această creștere reflectă o dinamică de piață în care jucători noi, susținuți de produse competitive, dotate cu tehnologii mature, autonomie extinsă și dotări standard generoase reușesc să câștige rapid cotă de piață.

Cum credeți că va evolua vânzarea de autovehicule chinezești în România având în vedere discuțiile la nivel european legate de taxe?
România rămâne o piață deschisă, aflată în plină tranziție spre mobilitate sustenabilă și accesibilă, iar adoptarea electromobilității în țara noastră a fost mai puternic afectată de strategiile naționale de înnoire a parcului auto, cu un program RABLA întârziat și fără predictibilitate, decât de suprataxarea Uniunii Europene a mașinilor 100% electrice produse în China, intrată deja în vigoare de anul trecut.
România s-a clasat pe ultimele locuri în UE în ceea ce privește înmatriculările din segmentul BEV – mașini pur electrice. Conform statisticilor ACEA (Asociației Constructorilor Europeni de Automobile), țara noastră a înregistrat -32,2% la rata de adoptare a BEV-urilor, în 2024, ca urmare a înjumătățirii bruște a subvențiilor acordate prin Rabla Auto, scădere dramatică ce a continuat și în primul trimestru din 2025, din cauza demarării cu foarte mare întârziere a înscrierilor în acest program.
Consumatorii români vor continua să caute raportul optim între preț, tehnologie și fiabilitate, iar strategiile solide de localizare pe care le adoptă unele mărci chinezești vor ajuta în acest proces.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz