fbpx
Business Companii Interviuri Tech

Un elefant tot mai agil6 min

29/06/2020 4 min read

Un elefant tot mai agil6 min

Reading Time: 4 minute

După ce a vândut peste 20 de milioane  de cărți în primii zece ani pe piață, elefant.ro și-a accelerat extinderea pe categorii noi  de produse și se pregătește pentru provocările postpandemie, spune Sergiu Chircă,  CEO al retailerului online.

Care este valoarea investițiilor în cei 10 ani de existență ai Elefant.ro? Cum arăta compania la finalul primului an de activitate?

Investițiile totale sunt greu de cuantificat. Financiar, elefant.ro a beneficiat de investiții totale de peste 20 de milioane de euro, dar acționarii au alocat în acești 10 ani mult timp și efort pentru gestiunea operațională a companiei, ambele dificil de evaluat. Elefant.ro și-a început activitatea în 2010, iar după un an de activitate, la finalul lui 2011, avea 16 angajați și o cifră de afaceri de 1 milion de euro. Acum avem o echipă de aproape 300 de angajați, ne apropiem de o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro (față de 36,2 milioane euro în 2019) și peste 20 de milioane de cărți livrate în cei 10 ani de activitate.

Care au fost cele mai relevante schimbări de business aplicate în cadrul Elefant.ro pe perioada crizei determinate de pandemie?

Am făcut teste cu categorii noi de produse. “Esențiale” a fost o categorie unde am listat produsele cel mai căutate în perioada de stare de urgență, “Gourmet & Wine” este o categorie pe care am testat-o și va rămâne permanent pe site în perioada următoare. Am fost nevoiți să închidem temporar punctele de livrare stradale sau din centrele comerciale, ceea ce ne-a determinat să accelerăm proiectul cu livrarea prin pachetomate, ce va fi lansat în maximum o lună. Unele decizii și proiecte care anterior ar fi luat mai mult timp până la implementare au mers mai repede acum. Spre exemplu, am deschis marketplace-ul cu șase luni mai devreme. Și nu e singurul. Alt exemplu este un program de client referral care, înainte s-ar fi implementat poate în două luni, iar acum a fost gata în două săptămâni.

Cum au influențat cele două luni ale stării de urgență businessul companiei?

Am reușit să ne organizăm foarte bine, chiar dacă avem activități complet diferite în punctele unele activăm. Spre exemplu, personalul de la sediu a lucrat 100% de acasă și, chiar dacă mediul s-a schimbat oarecum brusc, colegii au fost foarte implicați în această perioadă. La fel și în centrul de distribuție, unde activitatea are un alt specific și volumul de comenzi a crescut. În plus, acolo am asigurat protecție suplimentară colegilor care, evident, nu puteau lucra de acasă. Ca vânzări am avut o creștere de 60% în cele două luni, față de perioada similară din anul trecut. Creșterea spectaculoasă a fost la jucării și produse pentru copii, categorie unde obiectivele au fost depășite, înregistrându‑se vânzări de două ori peste estimări. O creștere foarte bună a fost și la cărți. Dacă până acum un client plasa în coș în medie 3 cărți, acum comanda medie a ajuns la 6 cărți. Cum era de așteptat, au evoluat bine și vânzările la produse de îngrijire, personală și a locuinței. Au existat și categorii unde cererea a scăzut, precum la accesorii fashion sau cosmetice. Chiar dacă, teoretic, această creștere ar trebui să ne bucure, faptul că ea este corelată cu o perioadă specială ne face să privim viitorul cu precauție.

Ce așteptări aveți de la perioada următoare?

În perioada următoare ne așteptăm la o scădere serioasă a consumului, în România, la fel ca și în alte țări. Pe de altă parte, ne așteptăm ca toate aceste schimbări petrecute la nivelul comportamentului de consum să se păstreze. Trecerea de la offline la online, spre exemplu. La elefant.ro, în aceste luni, numărul de clienți noi s-a dublat față de perioada similară din 2019, ceea ce atestă faptul că unii consumatori acum s-au obișnuit cu comerțul digital. Plata cu cardul a depășit 50% față de 20% cât era în ianuarie-februarie, o altă barieră depășită. Traficul de pe mobil a ajuns la 80%. Toate acestea se vor menține într-o anumită măsură. Provocarea cea mai mare a perioadei următoare va fi livrarea. Consumatorul și-a dorit în această perioadă de stare de urgență, chiar mai mult decât înainte, să primească repede produsele comandate. Sistemele de livrare la nivelul întregii piețe trebuie scalate, iar acest lucru nu se poate face de pe o zi pe alta.

Ce strategii abordați în legătură cu modul de lucru al angajaților?

Personalul de la sediu a lucrat 100% de acasă pe perioada stării de urgență, dar începând cu 18 mai aproximativ 20% din personal este înapoi la birou. Folosim practic același spațiu la un număr de 5 ori mai mic de colegi, pentru a respecta toate regulile de distanțare socială impuse în această perioadă. La depozit, tot personalul a lucrat pentru livrarea coletelor la timp, bineînțeles cu măsuri suplimentare de siguranță și protecție a sănătății lor. Pe măsură ce volumul comenzilor a crescut, a fost nevoie de mai multă forță de muncă și am făcut angajări. Personalul din pickup-points a fost trecut în șomaj tehnic pe perioada închiderii spațiilor de retail offline. De luni, 18 mai, am redeschis o parte dintre pickup-points și acolo personalul a revenit la lucru. În zona de management, am implementat un sistem de check-in și check-out care oferă o transparență mare asupra agendei fiecărui membru al echipei, de la operatori până la top management, astfel încât să ne putem organiza mai ușor activitatea.

Noua normalitate?

Nu mai vorbim despre o nouă normalitate. Suntem deja în mijlocul ei, iar provocarea cea mai mare acum este să găsim un echilibru. Noi încă testăm, nu am  descoperit soluția cea mai potrivită tuturor dar lucrăm la acest aspect. Am realizat în această periodă, probabil la fel ca multe alte companii, că în unele departamente se poate lucra constant de la distanță. Drept urmare, vor fi colegi care vor lucra în perioada următoare mai mult de acasă decât de la birou. Probabil că multe companii din tech vor folosi această tactică în viitor. Ce cred însă este că nu vom putea folosi acest sistem în permanență pentru că izolarea socială are impact asupra stării psihologice. În contextul muncii de la distanță, va fi pe viitor o provocare să menținem echilibrul între viața personală și work from home va fi o provocare, de asemenea, să realizăm ca echipă pe ce perioa­dă putem aplica siste­mul WFH, ce colegi pot să îl practice, pe ce perioadă, care să fie echilibrul între zilele sau orele petrecute la birou și cele în sistemul de lucru de la distanță.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *