Interviuri

Dan Vidrașcu, Voxa: „Valoarea pieței de carte din România s-a ridicat la 100 de milioane de euro”

8 iul. 2022 4 min

Dan Vidrașcu, Voxa: „Valoarea pieței de carte din România s-a ridicat la 100 de milioane de euro”

Reading Time: 4 minute

La finalul lunii trecute Voxa, o platformă românească de streaming pentru audiobooks și ebooks a pătruns pe piața din Republica Moldova, urmând să se lanseze și pe piața din Ungaria.

Am vorbit cu Dan Vidrașcu, CEO al Voxa despre extinderea companiei pe piețele internaționale, dar și despre piața de carte digitală din România.  

Voxa tocmai a intrat pe piața din Moldova. Ce așteptări aveți odată cu această extindere?

Dacă vorbim de așteptări, acestea au fost de ambele părți: există în Republica Moldova un “public” de carte foarte doritor să citească și să asculte în limba română. Cu Voxa, am venit în întâmpinarea acestei nevoi pentru că așa cum s-a întâmplat și în România, oamenii își doreau acest produs, dar lipsea oferta.

Acest prim pas pentru extinderea Voxa în Republica Moldova a fost unul firesc, ținând cont de avantajul pe care îl constituie faptul că împărtășim aceeași limbă. Reacția cititorilor de aici este una foarte bună, așa cum ne-am și așteptat și preconizăm că  până la finalul acestui an, aproximativ 7-8% din numărul total al utilizatorilor noștri să vină din Republica Moldova.  

Recent ați declarat că Ungaria este următoarea țară vizată. Ce estimare de timp aveți pentru acest pas?

Într-adevăr, analizând situația din regiune, am remarcat că sunt multe alte țări unde, ca și în cazul României, cererea era scăzută în lipsa ofertei. Consumatorii din alte piețe cu potențial nu au competitori internaționali sau alternative locale care să le ofere conținut digital. Ungaria este o țară interesantă din acest punct de vedere și urmărim cu atenție această piață. Planul nostru este ca anul viitor să ducem Voxa într-o nouă țară din regiune, iar Ungaria se afla în planurile noastre. 

Aveți în plan intrarea și în alte țări?

Voxa are o tracțiune incredibilă. A depășit toate țintele pe care și le-a propus până acum. Așa cum spuneam, extinderea regională este printre proiectele la care lucrăm și ne dorim să mergem cât mai departe. Primirea și deschiderea din piață ne dă și mai multă încredere să dezvoltăm și să construim cât mai mult. Ne dorim, însă, să ne consolidăm poziția în piață și să oferim utilizatorilor noștri o experiență cât mai bună și un conținut digital cât mai variat. Fiind totuși prima platformă de genul acesta din România și Republica Moldova extinderea și creșterea numărului de abonați necesită și o muncă de educare a pieței. Dezvoltarea Voxa presupune un proces de învățare, piața nu este foarte familiarizată cu ceea ce noi oferim. 

Pe lângă extinderea în alte țări ce alte proiecte mai are Voxa?

Lucrăm în permanență la îmbunătățirea serviciilor și diversificarea tipului de conținut. Pe lângă adăugarea titlurilor noi și partenerierea cu noi edituri locale și internaționale, anul acesta vom oferi utilizatorilor conținut original Voxa.

Vă spuneam mai devreme că fiind principala platformă de streaming pentru audiobookuri și ebookuri din România  ne-am asumat și rolul de educare a pieței. În acest sens, ne pregătim să dăm startul unui proiect care va permite utilizatorilor să asculte și să citească gratuit o serie de titluri. Acest proiect se adresează audienței care nu a mai interacționat cu acest tip de produs digital și nu este pregătită să aloce o parte din buget în această zonă.

De asemenea, avem în plan și proiecte care vizează dezvoltarea segmentului de audiobookuri pentru copii care la nivel global se anticipează că va înregistra cea mai rapidă creștere până în 2030, de aproximativ 29%. Și asta pentru că audiobookurile au început să fie folosite în scopuri educaționale. În plus, nu mai este un secret pentru nimeni că pe lângă rolul de divertisment, lectura cu voce tare (practic, funcția îndeplinită de un audiobook) aduce multe beneficii în consolidarea și dezvoltarea pasiunii pentru lectură în rândul copiilor. Iar statisticile din fiecare an ne arată câtă nevoie are România de acest tip de educație prin lectură: ultimul studiu PISA a anunțat o rată a analfabetsimului funcțional de 42% în rândul elevilor români. 

De ce finanțare mai are nevoie Voxa pentru a-și continua dezvoltarea?

La nivelul și rapiditatea la care se dezvoltă tehnologia, o platformă de streaming cum este Voxa are nevoie permanent de resurse financiare pentru a investi în cele mai noi și mai fiabile instrumente care să ofere o experiență cât mai prietenoasă utilizatorilor, dar și pentru a extinde numărul acestora.

De curând, am dat startul unei noi runde de finanțare prin platforma de investitii online SeedBlink și am atras aproape 600.000 de Euro din cei 800.000 Euro pe care ni i-am propus. Cu ajutorul acestei finanțări, plănuim ca până la finalul acestui an să ajungem la 250.000 utilizatori și să dezvoltăm catalogul Voxa cu până la 55.000 de titluri.

Cum a completat Voxa piața de carte din România și ce schimbări s-au produs în industrie odată cu lansarea sa?

La nivel mondial, piața cărților audio a fost evaluată în 2021 la 4.219 milioane USD și se așteaptă să se extindă cu o rată de creștere CAGR (Compound Annual Growth Rate) de 26% din 2022 până în 2030. În acest context, cred că Voxa a dat startul schimbării pe segmentul de carte digitală extrem de slab reprezentat până acum în România, aproape inexistent.

Faptul că în doar 6 luni am îndeplinit targetul propus pentru un an, arată că piața de carte avea o nevoie reală de această componentă digitală complementară. Am reușit să oferim conținut la îndemâna oricui, ținând cont că Voxa este o aplicație ce se poate instala pe orice smartphone. Practic, am făcut piața de carte mai accesibilă dacă ne gândim și la faptul că punem la dispoziția cititorilor peste 9,000 de titluri în limba română și urmează peste 20,000 de titluri în limba engleza, totul pentru doar 48 de lei pe lună, cât prețul unei singure cărți. Descoperind audiobook-urile, oamenii au reușit să facă mai mult loc în viața lor cărților. Flexibilitatea și versatilitatea lor permit utilizatorilor să asculte conținutul în orice moment: în timp ce se plimbă în parc, merg la sală, conduc sau gătesc. Primim un feedback foarte bun din partea cititorilor, iar comunitatea noastră crește în permanență, pentru că tot mai mulți oameni au descoperit că pot avea timp de citit. Vom atinge curând pragul de 120,000 instalări de aplicație.

În ce măsură mai există interes pentru cărți în România? Are Voxa un plan pentru atragerea publicului?

Cărțile audio câștigă popularitate în rândul cititorilor datorită numeroaselor beneficii, cum ar fi ascultarea în mișcare și multitaskingul. În România, creșterea Voxa indică un interes real pentru lectură și ne dorim să menținem și să dezvoltăm acest trend prin proiecte și instrumente cât mai creative. Ne adresăm în special celor care își doresc să citească, dar ori nu au această rutină formată, ori nu găsesc timp.

În 2021 valoarea pieței de carte din România s-a ridicat la 100 de milioane de euro, iar vânzările de cărți digitale aveau o cotă de mai puțin de 0,5%. În Europa cărțile digitale reprezintă peste 15% din total, iar audiobookurile au avut cea mai mare creștere în ultimii 5 ani. Estimăm că în 2024 piața de carte digitală din țările dezvoltate va ajunge la 30%, iar în România aceasta va reprezenta 10%.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: