Interviuri

De ce a apărut în România o platformă de licitații pentru bunuri în distress

3 oct. 2025 6 min

De ce a apărut în România o platformă de licitații pentru bunuri în distress

Reading Time: 6 minute

azitis.com, prima platformă digitală de licitații pentru bunuri provenite și de la companii persoane aflate în distress, a vândut, în 2024, 50 de terenuri și clădiri în valoare de 24 de milioane euro și afaceri la cheie în valoare de 1,55 milioane euro.

Am dorit să aflăm ce este această platformă, dar mai ales cu ce se diferențiază aceasta de alte platforme de licitații. Pentru aceasta am discutat cu Vasile Godîncă-Herlea, fondator azitis.com.

Ce este aceea o platforma pentru persoane / firme aflate in distress?

În lipsa unei traduceri unitare în limba română, termenul “distress” a dobândit mai multe sensuri, în funcție de context. Cea mai la îndemână asociere e cu dificultatea – spunem că un business care traversează diverse etape de dificultate (insolvabilitate, insolvență, faliment, diferite stadii de executare etc.), se află în distress (distressed business). Noi operăm cu noțiunea de distressed assets.

Distressed assets se referă atât la distress reglementat (insolvență, prevenția insolvenței, executări silite sau alte tipuri de lichidări reglementate), cât și distress generic – când apare nevoia de vânzare a unor active pentru acoperirea unei nevoi interne ale companiilor care nu sunt în niciun fel de dificultate, însă prin natura activului sau a etapei de dezvoltare, e necesar ca acesta să fie vândut cât mai repede. Vânzarea acestor active e necesară pentru a accesa rapid lichidități prin lichidarea de stocuri sau înstrăinarea unor active non-core, de exemplu. În acest context, apar oportunități de investiții, fiindcă business-ul care le deține vrea să le lichideze cât de urgent posibil.

Azitis.com e principala platformă de distressed assets, prin urmare, distress se referă la acele active care sunt vândute în mod voit (voluntar) sau nevoit (obligat de lege) și care reprezintă oportunități de investiții sau achiziții. Prin încheierea tranzacțiilor, aceste bunuri sunt reintroduse în circuitul economic și dobândesc o nouă utilitate.

În acest moment, azitis.com listează peste 400 de bunuri, în 11 categorii: terenuri, construcții, transporturi, utilaje, stocuri, deșeuri, mobilier, echipamente, birotică, afaceri la cheie și altele. Valoarea totală a acestor bunuri depășește acum 70 de milioane euro. În ultimul an, activele listate au avut peste 49 de milioane de afișări, platforma a înregistrat 3,9 milioane de utilizatori unici și aproximativ 2 milioane de vizualizări pe site. Am listat bunuri în valoare de circa 100 de milioane euro din care s-au vândut un sfert. Am observat însă că activele se vând în proporție de 70% la prima licitație, peste 20% la a doua licitație, iar restul la licitațiile următoare, ceea ce ne confirmă convingerea că obiceiul de a organiza mai multe licitații în cazul vânzărilor clasice în insolvență influențează negativ prețul, uzând moral activele, care devin astfel din ce în ce mai greu de vândut.

Am creat platforma azitis.com pentru a răspunde acestei nevoi a antreprenorilor de a accesa ușor, rapid și în modul cel mai simplu oportunități de investiții – terenuri, clădiri, afaceri la cheie, dar și ca urmare a creșterii cererii celor interesați de bunuri mobile la prețuri speciale, cum ar fi utilaje, autoturisme, stocuri etc. Secolul vitezei determină oamenii să-și dorească acces facil la oportunități, proceduri de achiziție simplificate, acces la informație în timp real și transparență. Din cauza lipsei lichidităților pentru promovarea activelor, în licitațiile clasice promovarea se limitează la unul sau două anunțuri pe cât posibil gratuite; pe azitis.com vânzătorii beneficiază de campanii de marketing intensive care asigură expunerea relevantă a activelor. Platforma e gratuită pentru cumpărători, care nu mai trebuie să se supună întregii birocrații a dosarelor cu șină, a caietelor de sarcini, a prezenței obligatorii la o anumită oră și într-un anumit loc la sesiunile de licitații, ci licitează online, de oriunde, după ce își creează un cont pe platformă. În plus, sunt protejați față de eventuale riscuri, au toate detaliile activelor la îndemână (informații, poze) iar acestea se pot inspecta și în locul în care se află. Licitațiile se desfășoară extrem de simplu – participanții pot plasa oferte pentru un anumit produs într-un interval de timp specificat; în funcție de regula licitației (cu sau fără preț de rezervă), produsul e vândut celui mai bun ofertant. Prețul de rezervă e suma minimă care trebuie oferită pentru ca bunul să fie vândut. E stabilit de vânzător, nu de azitis.com, poate fi public sau confidențial și diferă față de prețul de pornire. Cu toate acestea, nu influențează transparența procesului de licitație.

Am lansat azitis.com în februarie 2024, iar astăzi am ajuns să colaborăm cu peste 20 de practicieni în insolvență din toată țara, care furnizează practic activele licitate. Practic, platforma funcționează ca un hub de vânzări pentru distressed assets, un loc unde se întâlnește foarte ușor cererea cu oferta, cumpărătorii nemaifiind nevoiți să caute informația în foarte multe locuri, ca până acum. Totodată, platforma simplifică foarte mult procesul de înscriere la licitație, îl face mai rapid și mai sigur, iar faptul ca licitațiile durează șapte zile oferă cumpărătorilor flexibilitate maximă.

Azitis.com se adresează tuturor celor care caută oportunități de achiziții sau investiții, indiferent dacă e persoană fizică sau juridică. Este un instrument eficient pentru cei care vând active în ditress – fie că sunt societăți care doresc să lichideze portofolii, stocuri sau bunuri non-core, fie că sunt practicieni în insolvență care vor să organizeze licitațiile potrivit legislației insolventei, fie ca sunt alte tipuri de vânzător de distressed assets.

Cat de transparentă este această platformă? Ce îi garantează transparenta?

100% transparentă. Chiar dacă e prima platformă care simplifică procesul și oferă beneficii suplimentare față de licitația clasică, aceasta respectă legislația în vigoare, iar utilizatorii săi sunt informați în legătură cu termenii și condițiile generale și speciale.

În plus, verificăm toate procedurile legale anterioare licitației. Promisiunea platformei este de a prelua asupra sa verificarea oricăror proceduri și condiții legale anterioare achiziției, astfel încât cumpărătorii să nu întâmpine neplăceri sau proceduri suplimentare efectuării unui cont pe platforma, să poată deci licita în formatul simplu asigurat de azitis.com și, după câștigarea licitației, să plătească și să preia bunul.

Mai mult, oricine poate urmări online procesul de licitare (chiar dacă nu are cont pe platformă). Istoricul pașilor de licitare este, de asemenea, vizibil în timp real pentru orice persoană – licitant sau nu. Informațiile despre bunuri sunt disponibile gratuit pentru toată lumea iar vizita bunurilor în locul unde se află este garantată pentru toți cei interesați.

Termenii și condițiile vânzării, pozele și informațiile actualizate referitoare la bunuri sunt afișate pe platformă, iar persoanele de contact răspund la orice întrebări care ar necesita lămuriri suplimentare. În rest, platforma este intuitiva – oferă indicații clare și simplu exprimate cu privire la fiecare pas necesar înscrierii, câștigării licitației și pentru perfectarea vânzării.

De ce este aceasta diferita fata de platforma ANAF?

Platforma ANAF listează bunuri diferite, iar modul în care desfășoară licitațiile e, de asemenea, diferit. Procedura e similară cu desfășurarea licitațiilor în format fizic – respectă procedura fiscală, e nevoie de depunerea unui dosar, a unei oferte și a unei garanții. Licitațiile lor sunt organizate de ANABI – Agenția Națională de administrare a bunurilor indisponibilizate – deci sunt bunuri provenite din sechestre asociate infracțiunilor, bunuri confiscate. Azitis.com nu vinde astfel de active și asta ar fi principala diferență. Apoi, ANAF vinde doar bunuri mobile, noi vindem și imobile.

Exista cerere pentru acest tip de platforme in afara României?

Există o serie de platforme similare care funcționează cu succes și în afara României. Performanța în acest caz depinde de reglementări, climat economic, capacitate de scalare. În economiile mature sau emergente, apar frecvent active, chiar și afaceri, care, din varii motive (creditare excesiva, management slab, modificări legislative, crize macro), ajung în dificultate. Pe de altă parte, mulți investitori caută oportunități cu discount, iar proprietarii/creditorii caută modalități eficiente pentru a lichida aceste active. Apoi, platformele online permit flexibilitate, transparență, audiență relevantă, mai puține costuri operaționale, eliminarea intermediarilor care îngreunează procesele și astfel devin atractive pentru utilizatori. Prin urmare, da, există piață însă, din experiența noastră care include inclusiv studierea modelelor de business ale platformelor străine, e vital ca aceste platforme să fie operate de profesioniști cu expertiză relevantă în restructurare.

Care este starea pieței de active în distress, in principal imobile.

Piața este estimată la peste 1,4 miliarde de euro pe an, din care circa 500 de milioane de euro doar din procedurile de insolvență.

În perioada iunie 2024 – iunie 2025, investitorii au cumpărat prin azitis.com imobile în valoare totală de peste 35 milioane de euro. Pe platformă s-au vândut prin licitație 70 de bunuri imobile, jumătate dintre ele având valori cuprinse între 200.000 și 2,5 milioane de euro. În capitală s-au investit puțin peste 3 milioane de euro în bunuri imobiliare prin platformă, în aceeași perioadă, iar în acest moment sunt listate spre vânzare spații comerciale, apartamente și un teren.

Dacă ne uităm doar la prima jumătate a acestui an, valoarea totală a imobilelor vândute prin platformă depășește 11,5 milioane de euro. Cele mai scumpe terenuri și construcții vândute în această perioadă se află în Târgu-Jiu (1,5 milioane euro), semn că se investește serios și în afara capitalei. Cele mai multe căutări de bunuri imobiliare înregistrate pe azitis.com sunt legate de apartamente, spații comerciale și amplasamente industriale.

Cel mai scump bun listat acum pe platformă e terenul din Splaiul Unirii, de lângă complexul comercial Vitantis și delta urbană Văcărești. Terenul intravilan e deținut de societatea Ram Integrity Ro., aflată în faliment și are suprafața de 103.131 mp. Licitația începe în câteva zile, se desfășoară exclusiv online și pornește de la prețul de la 4 milioane de euro, preț extrem de competitiv pentru potențialul spațiului.

Articole pe aceeași temă: