Opinii

De ce “O carte despre networking”?

5 iun. 2014 5 min

De ce “O carte despre networking”?

Reading Time: 5 minute

Scriu “O carte despre networking” pentru ca oamenii sa devina constienti de beneficiile intrarii in legatura cu alti oameni, sa invete din greselile pe care le-am facut eu si sa ofer si altora experienta pe care am castigat-o de-a lungul timpului.

Daca mi-ati urmarit articolele din ultima vreme ati vazut cu siguranta ca am scris de mai multe ori despre motivele pentru care oamenii ar trebui sa faca networking. De data aceasta vreau sa mai dezvalui cate ceva pe acest subiect si sa impartasesc motivele pentru care m-am simtit impins sa scriu cartea despre networking, numita chiar “O carte despre networking”.

Am senzatia ca fac networking de cand ma stiu. De fapt, una dintre primele persoane cu care am lucrat in Romania mi-a amintit ca i-am pomenit meritele networkingului inca de acum noua ani. Ca strain si ca pasionat de marketing am observat un lucru interesant in Romania. N-o sa uit niciodata expresia de pe fata angajatilor mei cand le-am sugerat pentru prima data sa faca networking cu alti oameni de afaceri romani. Reactia lor a fost ceva de genul: “Dar de ce i-as ajuta?”. Am fost uimit. Dupa care le-am explicat ca, atunci cand faci networking, iti impartasesti cu ceilalti contactele tale si furnizezi sfaturi gratuite, ajuti oamenii respectivi. Iar aceasta este o cale de a dezvolta o relatie durabila, in timp ce de asemenea iti maresti reteaua de cunostinte. Chiar si in punctul asta oamenii se uitau la mine nedumeriti. N-am putut decat sa ridic din umeri si sa incerc sa inteleg resorturile culturale ale acestei situatii. In definitiv, cine eram eu sa incerc sa schimb parerea a 22 de milioane de romani despre networking?

Doar am explicat conceptul, am dat cateva exemple care sa ilustreze de ce este o unealta atat de eficienta si am reiterat una dintre cele mai importante reguli ale etichetei in domeniu: niciodata sa nu astepti ceva la schimb.

Asa ca pana la urma m-am hotarat sa scriu despre networking. Am descoperit ca aveam multe de spus si ca era posibil ca unii oameni sa gaseasca util si interesant ce aveam de spus. La urma urmelor, cine nu vrea sa cunoasca si alti oameni, sa-si cladeasca o cariera de succes?

Cateva luni mai tarziu aveam deja 175 de pagini cu sfaturi, instrumente de lucru si sugestii despre cum sa fii un bun networker. Urmatorul pas a fost ceea ce m-a ajutat in ultimele zece tari in care am lucrat, si anume cea mai puternica metoda de a schimba conceptiile oamenilor: am facut chiar eu ce le ceream lor sa faca. Am tinut workshopuri despre networking, iar reactiile oamenilor au fost de-a dreptul uimitoare.

Scriu aceasta carte pentru ca vreau sa invat oamenii cum sa faca networking, sa devina constienti de beneficiile intrarii in legatura cu alti oameni, sa invete din greselile mele si, in fine, sa ofer si altora experienta pe care am castigat-o eu, adesea din greu. Scopul cartii este sa ajut pe cineva intr-o buna zi, poate chiar azi. Mai sper ca volumul va fi de mare ajutor o viata intreaga. Am trait o multime de lucruri pe care mi-am dorit sa-mi fi fost predate la facultate, iar networkingul este unul dintre ele.

Din pacate, nu a existat niciodata suficient timp, interes sau chiar cunostinte pentru includerea networkingului in materiile de curs. Am fost surprins sa descopar ca se scrisese despre asta aproape numai din SUA, sub forma de carti de autoajutorare. Cartea mea ofera insa o viziune globala asupra networkingului, cu provocarile din diverse medii, cu insighturi culturale si sub o forma mult mai usor de parcurs. Intentia mea este sa ofer o unealta care sa ajute oamenii sa devina maestri ai networkingului.

Iar vestea buna este ca oricine poate deveni maestru al networkingului; e nevoie doar de putina disciplina si de ceva mai mult exercitiu.

Voi exemplifica prin cateva pasaje din carte. Mai intai, o definitie. Networkingul, in termeni simpli, este un set de activitati care cresc numarul cunostintelor, contactelor pe care le ai: prieteni, rude, colegi sau parteneri de serviciu sau pe plan profesional. Networkingul facut asa cum trebuie se traduce intr-o retea (net, cum ii zice si numele) mai mare de persoane cu preocupari si interese comune, care la o adica te pot ajuta, pe tine, compania ta sau afacerea ta. Aceasta este versiunea lunga a definitiei. Iata si versiunea mea, mai scurta si deci mai usor de tinut minte: cladirea eficienta de relatii. Aceasta definitie presupune contacte de afaceri si contacte personale si mai implica si faptul ca esti eficient. Eficient a in networking inseamna sa-ti sporesti numarul de contacte si sa dai mai departe aceste nume colegilor tai.

De asemenea, mai esti eficient atunci cand intelegi ca nimic nu poate inlocui contactul fata in fata, in carne si oase, lucru pe care il poti amplifica prin social media pentru a putea ajunge la oameni la care altfel nu poti ajunge fizic.

Sa lamurim si cateva prejudecati care spun ca networkingul ar fi manipulativ ori interesat. Cand apelezi la oameni pentru ajutor nu se poate numi ca ii manipulezi, mai ales cand le dai si tu ceva in schimb. Mai curand inseamna sa recunos ti ca nu poti face totul singur. Un networker eficient este considerat strategic si motivat? In functie de abordare si de sinceritatea fiecaruia, poti fi strategic, motivat si eficient. Networkingul nu a fost inventat ieri-alaltaieri, este bine cladit si, ca sa profiti de el, trebuie pur si simplu sa te implici. Care este cel mai important ingredient pentru a desfasura un networking de succes?

Atitudinea

Indiferent ca incepi sa intelegi ce este networkingul sau ca esti deja versat, un lucru ramane neschimbat: atitudinea ta. Ca esti disperat sau ca vrei sincer sa ajuti si sa fii ajutat, cei cu care faci networking vor simti si vor reactiona in consecinta. Totul depinde de atitudine. Ca si in prietenie, vei primi exact ce esti dispus sa dai.

Se intampla uneori ca actiunile de networking sa fie si inutile. Trebuie sa ramanem deschisi si optimisti atunci cand vine vorba de networking, indiferent in ce situatie grea sau chiar disperata ne aflam. Incercarea de a gasi cai creative de a depasi dificultatile si a-ti atinge obiectivele reprezinta o cale sigura de a te prezenta mai relaxat si degajat; lumea te ajuta daca esti cool si relaxat. Ca om cu experienta indelungata in materie de networking in multinationale, pot spune cu mana pe inima ca oricine poate deveni bun la jocul acesta. E nevoie doar de putina concentrare, atentie si perseverenta. Dupa parerea mea, toata lumea are nevoie de networking, numai circumstant ele sunt diferite.

Nu-ti face probleme: cartea mea se aplica tuturor, de la novici la profesionisti cu experienta. Ca esti golfer inrait sau de-abia ai pus mana pe crosa, jocul incepe pe teren, iar Tiger Woods va fi acolo pentru tine in permanenta.

In incheiere, un citat din Earl Nightingale, un speaker motivational american, autorul cartii “Cel mai straniu secret din lume”: “Orice am vrea sa facem sau sa fie facut vrea pe lumea asta trebuie facut cu oameni, prin oameni”. Networkingul este cheia succesului nostru, indiferent ca lucram pentru un ONG, o firma de stat, in mediul privat, in propria companie, ba chiar si daca numai cautam ceva de lucru. Daca incepi cu o atitudine pozitiva, reteaua ta de cunostinte va inflori rapid. Nu avem cum sa stim si sa facem absolut totul, asadar de ce sa nu cunoastem pe cineva care stie si face? Uneori ai senzatia ca nu se intampla nimic si stai pe loc, dar pana la urma munca ta va fi rasplatita si cineva iti va oferi un pont, o oportunitate, o propunere concreta.

Volumul “A Networking Book” va fi lansat oficial la Management 360, conferinta organizata de Biz in data de 19 iunie, cu tot cu o prezentare a celor mai importante idei pe care le contine.

PAUL J.R. RENAUD este Executive Coach autorizat, profesor asociat de marketing la Maastricht School of Management si autorul lucrarii “Going for Growth: Generating Top Line Revenues with Marketing”. Pe blogul sau, “I Feel Good”, abordeaza subiecte legate de coaching si peak performance.

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: