Sustenabilitate Interviuri

De la CSO la impact pe piața muncii

17 apr. 2024 4 min

De la CSO la impact pe piața muncii

Reading Time: 4 minute

Pe măsură ce ne îndreptăm către o conștientizare sporită a importanței sustenabilității, companiile se confruntă cu noi oportunități și provocări, deschizând totodată uși pentru profesioniștii dornici să contribuie la un viitor mai verde.

Pentru a afla despre situația curentă a specialiștilor din acest domeniu, dinamica dintre cerere și ofertă, precum și modul în care sunt structurate departamentele de sustenabilitate în momentul de față, am discutat cu Dragoș Tuță Mihaylov, fondator și președinte al Ambasadei Sustenabilității în România.

Poza Dragos Tuta

Care este starea actuală a forței de muncă în domeniul sustenabilității?

Cererea forței de muncă în domeniul sustenabilității pe piața locală este în plină creștere, pe măsură ce tot mai multe companii își îndreaptă atenția către practici responsabile din punct de vedere social, de mediu și economic. Factorul major ce accelerează acest proces este legislația europeană în materie, care a cunoscut o evoluție accelerată în ultimii trei ani.

Desigur, vârful de lance este directiva UE privind raportarea sustenabilității companiilor, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), care marchează un salt major din punct de vedere al transparenței corporative, dar și al resurselor necesare pentru conformare. Fără să avem o analiză oficială, știm din numeroase discuții faptul că, în România, există încă prea puțini oameni dedicați 100% sustenabilității, cei care ocupă exclusiv funcția de Chief Sustainability Officer (CSO) și coordonează din această poziție întreg procesul organizațional de tranziție de la business as usual la business sustenabil.

Ce mai observăm în România este aceeași lipsă de claritate prezentă și la nivel global. Este încă un domeniu „under construction”, deși asistăm la ascensiunea poziției de Chief Sustainability Officer.

Necunoscutele sunt legate de cum definim și cum remunerăm corect un job în sustenabilitate, ce aptitudini sunt necesare, ce KPI trebui să urmărim etc. Dificultatea vine din faptul că sustenabilitatea este mai puțin un sector și mai mult un domeniu foarte divers și interdisciplinar. În linii mari, un loc de muncă în sustenabilitate înseamnă îndeplinirea unui rol care combină factorii de mediu, sociali și economici și se concentrează puternic pe probleme de mediu sau de justiție socială. 

Cum arată cererea și oferta de specialiști în sustenabilitate?

Tendințele observate arată o creștere continuă a cererii pentru aceste competențe, în timp ce oferta de specialiști începe să se alinieze treptat, dar aceasta din urmă este cu siguranță un proces mai lent. Există încă o discrepanță între cererea și oferta de specialiști cu experiență în domeniul sustenabilității, iar această discrepanță poate crea dificultăți în recrutare și retenție.

Este important de menționat că din nevoia mare de specialiști rezultă și graba de a-i produce peste noapte pentru a răspunde noii realități de business, de unde și riscul de a crea forme fără fond. Simplul rebranding al unor funcții deja consacrate – analistul devine sustainability analyst, risk managerul devine climate risk manager – nu este suficient dacă nu e însoțit de un proces serios de acumulare de noi cunoștințe.

Lucrurile se vor așeza însă pe măsură ce sustenabilitatea, ca practică de afaceri, trece rapid de la a fi o tendință corporativă la o bază, un fundament pentru procese și cultură organizațională.
În acest nou context, rolul CSO-ului va crește și va evolua constant pentru a satisface nevoile companiilor și ale stakeholderilor, iar cererea pentru directorii de sustenabilitate va continua să crească.

De exemplu, Recruiter.com raportează că se așteaptă o creștere a cererii pentru CSO, cu 56.740 de noi locuri de muncă ocupate până în 2029, reprezentând o creștere anuală de 3,12% în următorii ani. Un director de sustenabilitate supraveghează toate problemele (dar și oportunitățile) care țin de temele de sustenabilitate din cadrul unei companii. Practic, tot ceea ce gestionează un CSO plasează sustenabilitatea ca factor dominant în luarea deciziilor și implementarea strategiilor de business.

Putem face o comparație cu un medic care citește analizele unui pacient și, în baza informațiilor, poate evalua starea lui curentă de sănătate și recomanda tratamentul optim, dar și strategii de prevenție pentru a preîntâmpina evoluții periculoase ale altor afecțiuni. Rolul directorului pentru sustenabilitate ar trebui să fie de a ajuta compania să se poziționeze pentru a rămâne relevantă și profitabilă în fața schimbărilor economice, sociale și de mediu uriașe care se profilează în viitor.

Sunt companiile pregătite de a se adapta schimbărilor? Cum arată în acest moment departamentele de sustenabilitate din companiile locale? 

Din păcate, multe organizații abordează sustenabilitatea sporadic sau deloc, neavând un plan de investiții clar în sustenabilitate. Companiile care încep să facă pași în această direcție, tind să adopte o abordare timidă și precaută, stabilind obiective realizabile pe termen scurt, fără o strategie complex elaborată.

Mai există și categoria companiilor care, din păcate, atunci când aleg să raporteze progresul lor privind sustenabilitatea, au o abordare orientată pe conformitate, în timp ce adevărata valoare a raportării de sustenabilitate este ce alegi să faci cu datele identificate în timpul procesului: pe scurt, cum folosești informațiile ca instrument de management, nu de conformare sau de simplă comunicare.

Rolul CSO-ului este tocmai de a evita această situație, identificând în urma raportării ineficiențe în procese, vulnerabilități și zone de impact negativ asupra mediului și societății, pe care le înlocuiește cu practici responsabile, cu obiectivul de a menține sau a crește eficiența din punct de vedere economic. Companiile responsabile, care au deja o strategie de sustenabilitate, se află într-un proces continuu de ajustare și îmbunătățire a practicilor lor pentru a răspunde cerințelor tot mai stringente ale sustenabilității, ceea ce vine la pachet și cu creșterea profitului, rezilienței și a competitivității.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Photo © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: