Digitalizarea intră în priză

Revoluția smart a ajuns și la rețeaua electrică. Pentru Electrica, digitalizarea va permite diferențierea serviciilor și va deschide noi zone de business, spune Cătălin Stancu, directorul general al companiei. 

Ce va aduce mai exact liberalizarea pieței de energie pentru consumatorii români?

O concurență ridicată, ceea ce în mod normal se reflectă în prețuri corecte, care în piețe funcționale sunt în mod normal prețuri mai mici. În plus, liberalizarea determină apariția unor produse mai complexe, ce răspund mai îndeaproape nevoilor clienților. Liberalizarea aduce confort sporit, prin faptul că se poate opta pentru furnizori multi-utility, astfel încât consumatorii pot plăti cu minim efort o singură factură pentru electricitate și gaze și asta se regăsește deja în ofertele furnizorilor tradiționali. Este o zonă care se poate dezvolta în continuare, prin intrarea furnizorilor de electricitate și pe alte segmente de servicii.

Care sunt avantajele și ce riscuri aduce liberalizarea pentru Electrica?

Intrarea clienților în piața liberalizată presupune și înțelegerea corectă a riscurilor aferente, legate mai ales de imposibilitatea întoarcerii la piața cu prețuri controlate. Mai este riscul ca furnizorii din piața liberalizată să crească prețul ulterior sau, pur și simplu, prețul scăzut să se reflecte și în servicii de calitate corespunzătoare, adică mai scăzută.

O decizie informată ar trebui să plece de la realitatea că un consumator casnic consumă în România, în medie, undeva la 1 – 1,5 Mwh/an, adică o factură medie de energie de 45 – 75 lei/lună. Din această valoare, numai undeva în jur de 50% reprezintă prețul energiei, restul fiind taxe și tarife reglementate. Asta înseamnă că un discount de 10% la prețul energiei aduce o economie în bugetul familiei de 2,5 – 3 lei/lună. Această valoare trebuie pusă în balanță cu calitatea serviciilor și stabilitatea prețului date de respectivul furnizor. În ceea ce ne privește, la Electrica avem în vedere să putem oferi clienților soluții integrate la un preț competitiv, ceea ce presupune dezvoltare de linii de business noi și investiții în tehnologie, prin care să oferim confort și o predictibilate a prețurilor, nu doar energie electrică. O facem deja, pentru că Electrica Furnizare oferă și gaze, și energie electrică și intenționăm, în perioada imediat următoare, să oferim și alte servicii. În ceea ce privește impac­tul strict al liberalizării prețului la nivelul indicatorilor economico-financiari ai Electrica, estimăm că acesta va fi limitat.

Care sunt prioritățile Electrica pentru 2018?

Pe zona de furnizare, strategia Electrica pentru perioada următoare are în vedere transformarea companiei din poziția de vânzător de energie în aceea de furnizor integrat de servicii, atât pe segmentul rezidențial, cât și pe cel industrial. Înțelegerea și satisfacerea nevoilor și așteptărilor unor clienți din ce în ce mai informați și exigenți și adaptarea la noile condiții din industrie devin esențiale în contextul liberalizării complete a pieței de furnizare. Modernizarea rețelelor de distribuție continuă să fie prioritară și în 2018, astfel că, după 730 de milioane de lei în 2017, ne-am asumat un plan record de investiții de 900 milioane de lei în 2018. Vizăm mai ales lucrările de reabilitare și modernizare a rețelelor de distribuție. În același timp, implementăm un proces amplu de transformare și optimizare, care începe să dea deja rezultate. La nivel de grup, strategia Electrica pentru perioada următoare are în vedere trei obiective principale: asigurarea unei forțe de muncă dedicate și performante, sustenabilitatea și stabilitatea performanței financiare și implementarea standardelor de guvernanță corporativă, specifice unei companii private, listate pe bursa locală și pe cea de la Londra.

Cât de importantă este digitalizarea și ce proiecte aveți în acest domeniu?

Când vorbim despre digitalizare, trebuie să pornim de la o premisă care pentru noi, Electrica, este clară – în industriile de utilități cumperi confort. Tocmai de aceea digitalizarea este foarte importantă, oferind suportul unor servicii de calitate și reducerea costului de servire a clientului. Putem vorbi de digitalizare într-un sens foarte simplu sau ne putem deja imagina casele sau orașele viitorului. La nivel simplu, avem plata prin intemediul mai multor canale. Ar trebui ca orice client să își poată alege mijlocul cel mai convenabil de a-și plăti factura. Prin intermediul platformei MyElectrica se poate plăti online în mod rapid și sigur, se poate transmite indexul autocitit și este facilitat accesul la consultarea istoricului facturilor din ultimul an. Digitalizarea permite dezvoltarea conceptului de “product as a service”, care deschide noi zone de business, prin care să oferim servicii integrate. Dar digitalizarea înseamnă și programe de tipul smart grid, demand response sau smart home. Pentru noi, digitalizarea ne permite să trecem la nivelul următor și să ne diferențiem prin calitatea serviciilor oferite.

Cum vedeți evoluția pieței energiei electrice în 2018?

În ceea ce privește prețul energiei, nu sunt semnale ca vor apărea schimbări semnificative în sensul revenirii la prețurile din 2016 și presiunea prețurilor crescute semnificativ în 2017 se va transmite în continuare către clienții finali. Liberalizarea pieței de energie, în contextul unui preț ridicat, va fi o provocare majoră și este de așteptat și o consolidare a pieței la nivelul furnizorilor.

Anul trecut, profitul net al Electrica a scăzut. Care au fost motivele?

2017 a fost un an în care operatorii din distribuție și furnizare au avut de suferit, pe fondul condițiilor adverse din primul trimestru, când au fost înregistrate prețuri record la energie, situație care a afectat întreaga piață. Această criză a atras anumite pierderi financiare pentru companiile din business și, în anumite situații, chiar ieșirea de pe piață a unor jucători importanți. Electrica a avut o strategie care a vizat limitarea pierderilor financiare, fiind o companie listată, și astfel am avut rezultate rezonabile având în vedere condițiile dificile din 2017. Profitul stand alone Electrica a scăzut marginal, cu doar 3% față de 2016, la 257 milioane lei, conform rezultatelor preliminare neauditate. Realizările record ale planului de investiții securizează sustenabilitatea performanțelor financiare pe termen mediu.

Ce planuri aveți în ceea ce privește investițiile?

După cum spuneam, avem cel mai ambițios plan de investiții din industrie, de 900 de milioane de lei, bani care vor fi direcționați către reabilitarea și modernizarea rețelelor de distribuție. Din investițiile de 727 milioane lei ale grupului Electrica în infrastructură în 2017, spre exemplu, 235 milioane lei au mers către  SDEE Transilvania Sud, 238 milioane lei către SDEE Muntenia Nord și 254 milioane lei către SDEE Transilvania Nord. Valoarea cumulată a investițiilor realizate în 2017 la nivelul grupului Electrica este cu peste 30% mai mare față de 2016 și mai mult decât dublă față de 2014, anul listării companiei. Continuăm să analizăm oportunitățile de creștere din piață, atât la partea de distribuție, cât și de producție de energie electrică, inclusiv în zona de regenerabil.

Interviu publicat în Revista Biz nr. 319, luna martie.