Analize

Cat de mare va fi micul ecran?8 min

01/10/2012 6 min read

author:

Cat de mare va fi micul ecran?8 min

Reading Time: 6 minute

Cand miza este uriasa, pariurile sunt mai indraznete. Iar daca forma se schimba, continutul trebuie sa se adapteze. Televiziunile din Romania spun ca sunt pregatite pentru noua realitate interactiva ce va invada sufrageriile tuturor. Dar si pentru consumul TV in afara sufrageriei.

Ca in fiecare an, in aceasta perioada televiziunile sunt foarte ocupate cu lansarea grilelor de toamna. Doar este vorba despre pariurile pe care grupurile locale de media le fac pentru urmatorul sezon si despre felul in care incearca sa atraga telespectatori, care sa atraga la randul lor advertiseri. “Toata constructia strategica si de continut a grilelor noastre de programe este structurata in profunda legatura si echilibrul cu dorintele partenerilor nostri de business, dar mai ales dedicata publicului telespectator”, spune Sorin Alexandrescu, CEO Antena Group, care cuprinde Antena 1, Antena 2, Euforia si GSPTV.

Dar aceasta agitatie anuala mai are un scop: este perioada in care se testeaza tot mai mult formate care sa aiba succes in noua realitate a pietei media, in care internetul incepe sa capete o forta tot mai mare. Vreme de peste 50 de ani, televizorul a reprezentat punctul central al sufrageriei caminelor din intreaga lume. Pe piata romaneasca, dupa seceta celor doua ore de program pe zi din anii ’80, perioada de dupa 1990 a dus la o explozie a televiziunii si televiziunilor. Setea de televizor a romanilor a creat giganti media (trusturile Pro si Intact fiind, poate, exemplele cele mai elocvente), a ridicat businessuri in domeniul distributiei (RCS – RDS, Astral – inghitit de UPC) si a determinat jucatori din alte domenii sa atace frontal domeniul TV (Romtelecom cu Dolce).

CONTINUT SI IARASI CONTINUT

Piata de TV din Romania este inca una traditionala, in conditiile in care penetrarea la nivel de gospodarii a serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale era, conform statisticilor ANCOM, de 82,6% la sfarsitul anului trecut, in crestere cu 2% fata de 2010, iar 83% din populatie urmareste zilnic programele TV, conform datelor CNA. “In acest context, este evident ca TV-ul nu dispare nici din peisajul serviciilor telecom si nici din cel al gospodariilor. Asa ca intrebarea care apare este: sub ce forma se va consuma continutul pe TV?”, spune Ovidiu Ghiman, director executiv strategie si comercial rezidential la Romtelecom. Iar obiceiurile de consum pe TV incep sa se schimbe, odata cu ascensiunea internetului.

Grupurile de media au descoperit ca trebuie sa-si caute publicul si pe platformele online. “Filosofia grupului (nostru) e simpla – «One content, multiple distribution». Modul in care publicul consuma continutul se schimba permanent, datorita dezvoltarii tehnologice, astfel incat integrarea televiziunii cu internetul este naturala – mii de ore de live streaming si cea mai mare cantitate de video din .ro gazduita de site-urile din Pro TV SA”, a declarat pentru Biz Maria Apostol, PR and Corporate Affairs Director la Pro TV.

Declaratia de mai sus contine, de altfel, esenta strategiei de viitor a televiziunilor: cei care genereaza continut vor avea de castigat, indiferent de platformele care se vor dovedi a fi cele mai populare. Fiindca cine are continut il poate distribui usor in orice format dorit. Dar nu poate fi vorba despre orice fel de continut, dupa cum spune si Sorin Alexandrescu: “Continutul e rege, dar cu trei mari conditii: sa fie relevant, diferentiator si exclusiv”.

De altfel, Antena Group a integrat deja divizia digitala in platforma sa operationala, pentru ca a inteles nevoile pietei si ascensiunea mediului online. “Rezerva masiva de continut a celor patru statii TV este astfel valorificata in zona cu cel mai mare grad de interactiune”, adauga Alexandrescu. Acesta mai spune ca, in conditiile unei piete TV tot mai fragmentate, prin avalansa de optiuni disponibile, singura diferenta este facuta de cei care reusesc sa fie cu adevarat generatori de continut. “Rolul asumat de noi este acela de a genera trenduri si de a valorifica nevoile de consum acoperite insuficient.

De-a lungul timpului, am creat continut despre care s-a vorbit, care a impus tendinte”, spune Alexandrescu. Recunoasterea faptului ca deja consumul de TV, in special in randul tinerilor, a migrat catre platforme online, chiar dincolo de limita legalitatii (de cate ori n-ati auzit “Aseara am vazut primul sezon din serialul X pe laptop”?), sta in faptul ca un jucator de talia Pro TV a decis sa investeasca masiv intr-o astfel de directie, prin Voyo.ro. Totul a inceput cu selectarea unor oameni interesati de tehnologie, gadgeturi si continut online de toate tipurile, care au ca mod de viata consumul continutului pe internet si care cauta din pasiune toate platformele disponibile.

“Voyo.ro incearca sa duca si mai sus standardele de continut si vizionare – cea mai buna definitie a imaginii, aplicatii de smart TV, aplicatii de tablete si smartphone-uri, continut special conceput pentru aceste media si multe transmisii live”, spune Maria Apostol. Exista insa, adauga ea, o frana serioasa: numarul imens de site-uri care pirateaza continutul, dublat de incapacitatea autoritatilor de a diminua acest fenomen. Practic, o mare parte din strategia oricarui jucator de pe aceasta piata o constituie supravegherea online-ului pentru identificarea piratilor si gasirea tuturor solutiilor legale pentru diminuarea furtului de continut.

UN ECRAN MAI INTELIGENT

Cu platforme precum Voyo.ro se fac primii pasi in directia in care se indreapta televizoarele ca dispozitive de divertisment: smart TV. Dupa cum ati vazut in deschiderea acestui cover story, noile televizoare vor semana tot mai mult cu ecranele computerelor, vor permite o interactiune fara precedent, vor integra retelele sociale si vor favoriza servicii on-demand sau vizionarea programelor favorite la alte ore decat cele din program, datorita functiilor avansate de inregistrare. Ca sa arate potentialul serviciului, Voyo.ro a lansat recent o promotie prin care ofera cadou un abonament pe 3 luni la achizitia unui smart TV Samsung. “Credem in aceasta directie de dezvoltare. Voyo e prezentul din ce in ce mai luminat, si, in mod sigur, o parte esentiala din viitor”, subliniaza Maria Apostol.

Biblioteca de titluri din cadrul Voyo.ro include peste 500 de filme, seriale, emisiuni, evenimente sportive sau concerte. In plus, utilizatorii pot urmari in avans fata de difuzarea la televizor productiile locale Pro TV sau seriale romanesti live sau inregistrate. Daca planurile despre smart TV vi se par usor SF, aflati ca deja producatorii de televizoare inteligente au abordat serios piata locala. Un exemplu este LG, care a lansat in Romania, la finele lunii iunie, noua serie de televizoare LG Cinema 3D Smart TV, ce are si aplicatii pentru a oferi consumatorilor romani informatii si continut local de interes.

Primele aplicatii locale incluse au fost Port.ro si Cinemagia. “Aplicatia Cinemagia va fi prezenta in meniul premium si va oferi informatii despre programul cinematografelor si al posturilor TV, dar si trailere ale filmelor care vor putea fi vizionate pe ecranul televizorului pentru o experienta spectaculoasa. In lunile urmatoare vom adauga pe platforma LG Smart TV continut local suplimentar pentru a raspunde exigentelor consumatorilor romani”, a declarat Ioana Cristescu, Senior Marketing Manager la LG Electronics Romania. Toate aceste servicii presupun, in acest moment, si conexiuni la internet pe masura, iar vestile sunt bune si aici, dupa cum arata Ovidiu Ghiman de la Romtelecom. Astfel, la finele anului 2011 rata de penetrare la nivel de gospodarii a conexiunilor de acces la internet in banda larga furnizate la puncte fixe era de 41,6%, fata de 37,97% la sfarsitul anului 2010, ceea ce inseamna o piata cu o crestere considerabila si cu posibilitati de dezvoltare.

ALO, TELEVIZORUL?

Micul ecran se vede insa concurat serios de si mai micul ecran. Smartphone-urile si tabletele ajung in buzunarele si in mainile tot mai multor romani, recenta reusita a licitatiei 4G (LTE) va aduce viteze ce vor permite oferirea de servicii video la o calitate excelenta, iar piata pare pregatita pentru o crestere semnificativa a consumului de continut TV pe mobil. Dovada sunt cifrele inregistrate, de exemplu, de Pro TV: 250.000 de vizite zilnic pe cele 7 mobisite-uri ale grupului, plus 200.000 de download-uri la aplicatiile Android si iOS pentru stirileprotv.ro, iar peste 130.000 de oameni folosesc aplicatia cel putin odata pe zi.

“Desi am fost sceptic, acum sunt convins ca zona de mobile, in special dupa introducerea tehnologiei LTE, este o platforma ideala pentru distributia de servicii TV. Acest lucru este valabil si pentru Romania, la fel ca si pentru orice alta piata europeana”, a declarat pentru Biz Chris Dziadul, Editorial Director and Chief East European Analyst la Broadband TV News. Dar nu va grabiti sa concluzionati ca telefonul inteligent sau tableta vor inlocui televizorul. “Este adevarat ca in tot mai multe gospodarii apare al doilea sau chiar al treilea ecran, sub forma de smartphone sau tableta. Totusi, in majoritatea cazurilor, acestea au rol de ecran secundar, de completare, si nu de inlocuitor al TV-ului”, arata Ovidiu Ghiman.

Totusi, mediul este popular. Romtelecom a lansat, din august, in parteneriat cu Cosmote, Dolce Mobile TV, pentru clientii celor doua companii. Serviciul ofera acces pe smartphone sau tableta, printre altele, la peste 40 de canale TV live si diverse emisiuni inregistrate difuzate anterior de aceste canale TV. In primele doua saptamani de la lansare, Dolce Mobile TV devenise cea mai descarcata aplicatie gratuita din AppStore in Romania. Indiferent ca este vorba de utilizatori de iPhone si iPad sau de cei care folosesc platforma Android, Dolce Mobile TV fusese descarcata in acel interval de peste 24.000 de ori de consumatori.

Schimbarile nu vor avea insa un ritm foarte rapid. “Cablul si satelitul vor ramane principalele platforme de distributie, IPTV va avea probleme in a se impune, iar serviciile digitale terestre vor avea si ele de luptat, cand vor fi introduse. Tendintele din TV intalnite in Europa Centrala si de Est se vor regasi si in Romania, dar rata de penetrare a serviciilor avansate nu va fi la fel de mare ca pe piete cum sunt Polonia, Rusia sau Cehia, din cauza puterii mai mici de cumparare”, subliniaza Chris Dziadul. Dar jucatorii locali s-au pozitionat deja pentru a face fata cu succes revolutiei televiziunii. Cheia va fi, evident, continutul, distribuit pe mai multe platforme, pentru a-i gasi pe consumatorii potriviti. Chiar daca acestia cred ca ei nu se mai uita la televizor.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE