Domenii vedeta in 2012

<p> <strong>Privind dincolo de ansamblul economiei Romaniei, putem gasi sectoare care performeaza mult peste medie. Dar care sunt cele care isi vor continua ascensiunea in acest an? </strong></p> <p>  </p> <p> Economia romaneasca a inregistrat in 2011 o crestere de 2,5%, ceea ce ne situeaza intre tarile fruntase din UE. Nu inseamna ca aceasta crestere se vede inca in viata de zi, insa sunt perspective imbucuratoare pentru acest an. In plus, au toata economia a performat in aceasi maniera. Exista sectoare care au inregistrat scaderi anul trecut, cel mult o stabilizare. Si ne gandim la constructii, la imobiliare, la piata auto. Pe de alta parte, sunt domenii care au reusit anul trecut sa inregistreze cresteri pozitive si deloc nesemnificative, cum sunt IT-ul sau afacerile din domeniul energetic si chiar agricultura, avand in vedere ca a fost un an de exceptie.</p> <p>  </p> <p> Chiar daca vestile bune din partea Institutului de Statistica anunta crestere economica pentru 2011, din pacate iarna grea care a lovit Romania ameninta multe dintre afaceri si chiar fragilitatea cresterii, avand in vedere ca totusi, in trimestrul al patrulea al anului incheiat, PIB-ul a fost cu 0,2% mai mic decat in trimestrul III. Efectele iernii se vor resimti mult timp de acum incolo, intrucat fiecare zi care ingreuneaza mersul firesc al economiei duce la pierderi ce se vor recupera abia in celelalte trimestre. Astfel, oamenii de afaceri refac strategiile de inceput de an, luand in calcul situatia naturala. O alta cauza care ameninta economia in acest an este schimbarea de guvern, deoarece noul executiv va trebui sa preia rapid franele si sa puna in aplicare masurile convenite cu FMI, UE si Banca Mondiala si sa continue ascensiunea economica, care sa ajunga sa se vada si in buzunarele fiecarui cetatean.</p> <p>  </p> <p> Analistii economici sunt optimisti. “Economia Romaniei este de asteptat sa creasca in 2012. Cat de mult, va depinde cu precadere atat de performanta economiei UE, cat si de calitatea politicilor autohtone”, spune Laurian Lungu, Managing Partner al companiei Macroanalitica. Referindu-se la schimbarea de guvern, analistul economic a spus ca acest lucru va depinde de performanta noului guvern. In opinia lui Laurian Lungu, sunt importante consolidarea stabilitatii fiscale, in primul rand, si evitarea unor derapaje care sa pericliteze din nou echilibrele macroeconomice. Castigarea credibilitatii guvernului atat in fata investitorilor cat si a actorilor economici va fi un element important care va influenta evolutia economiei Romaniei in 2012 si in viitor.</p> <p>  </p> <p> <strong>STRATEGIA CARE FACE DIFERENTA</strong></p> <p> Oamenii de afaceri sunt primii care cer o stabilitate si o consolidare a statului de drept pentru a reusi sa functioneze lin si fara derapaje. Aceasta cerinta apare in fiecare intalnire a antreprenorilor sau a managerilor, in fiecare conferinta, in fiecare interviu. Este dificil sa construiesti un plan de afaceri sau o strategie sustenabila pe trei-cinci ani fara sa o modifici lunar din cauza instabilitatii politice, economice sau sociale. In plus, criza din zona euro si a datoriilor suverane, dar si Grecia sunt suficiente motive pentru ca un antreprenor sa fie dezarmat in urmarirea planurilor sale. Teodor Blidarus, Managing Partner la Softelligence, dezvoltator de solutii e-business si CRM integrate cu sisteme ERP complexe, crede ca economia va continua sa evolueze eterogen, in functie de domeniu. “Ca si pana acum, unele domenii vor merge mai bine, altele mai greu, in unele segmente cresterea va fi mai accentuata, iar alte industrii ar putea inregistra chiar scaderi”, arata acesta.</p> <p>  </p> <p> Totusi, managerul este optimist si spune ca, avand in vedere faptul ca majoritatea jucatorilor s-au obisnuit cu situatiile dificile din ultimii ani, se asteapta ca multi sa aiba deja implementate strategii de crestere. Daca strategiile respective vor da roade, va inseamna un “boost” al economiei pentru a atinge macar cresterea de anul trecut. Teodor Blidarus este unul dintre managerii fericiti. Firma pe care o conduce a reusit intr-un an dificil cum a fost si 2011 sa depaseasca obiectivul de a ajunge la o cifra de afaceri de 1 milion de euro. Compania a inregistrat anul trecut venituri de 1,062 milioane euro.</p> <p>  </p> <p> Pentru acest an, managementul companiei si-a propus sa majoreze veniturile Softelligence cu cel putin 40% fata de 2011. Pentru comparatie, in 2010, Softelligence a avut venituri de 546.000 euro si un numar mediu de 11 salariati, in timp ce la finalul lui 2011 compania avea aproximativ 40 de angajati. Compania pe care o conduce apartine unui domeniu in miscare, cu cresteri pozitive, avand in vedere ca IT&C este segmentul care inregistreaza an de an cresteri, chiar si in criza.</p> <p>  </p> <p> Domeniul IT si mai ales segmentul de e-business au fost mai putin influentate de astfel de schimbari, cum este cea de guvern. Nevoia de solutii integrate de e-business este extrem de prezenta in acest moment in toate industriile. Ca atare, Blidarus nu crede ca un nou guvern sau cel care va fi numit dupa alegeri va aduce o crestere mai mare a domeniului IT sau, dimpotriva, va incetini aceasta industrie. Indepedent de miscarile politice, managerul Softelligence a pus la punct in urma cu trei ani o strategie care s-a dovedit corecta. “Ne-am concentrate atat pe dezvoltarea de produse care sa raspunda intr-un mod integrat nevoilor companiilor romanesti si din strainatate, cat si pe incheierea de parteneriate cu jucatori importanti din industrie cu care sa colaboram in proiecte mari si foarte mari”, a precizat Teodor Blidarus.</p> <p>  </p> <p> In minte cu aceasta strategie, compania a lasat in primavara lui 2011 o noua versiune mult mai productiva a suitei de integrare a proceselor de business din online, OMNi e-Business 2.0. Versiunea a avut succes, iar dovada este data de cifrele de la finalul anului. Un alt element de crestere a fost consolidarea diviziei de servicii de tip high-end outsourcing. Pentru 2012, Blidarus anticipeaza ca va fi unul foarte bun pentru companie, iar cuvintele-cheie sunt consolidare, iar apoi crestere. “Vom consolida strategia pe care am urmat-o in acesti ani, pentru ca s-a dovedit castigatoare. Vom consolida si echipa, trecand astfel la nivelul urmator ca organizatie si ca business.” Pe termen lung, in urmatorii patru ani, obiectivul este sa devina un jucator regional important in industria solutiilor de e-business si sa creasca ponderea exportului in veniturile companiei.</p> <p>  </p> <p> <strong>VANTUL PROFITULUI</strong></p> <p> IT& C este un domeniu vedeta care face valuri de crestere economica in ultimii ani. Iar motivatia este foarte simpla: orice companie, mica sau mare, orice institutie si in final orice individ are nevoie de solutii, servicii, programe care sa ii sporeasca productivitatea, eficienta, usurinta in lumea digitala de astazi. Astfel ca este simplu de inteles de ce acest sector raporteaza in continuare cresteri. Dar avem parte si de alte segmente care duc economia in sus. Extrem de important, dupa cum subliniaza Laurian Lungu, este faptul ca investitiile vor avea rolul unui motor de crestere in anii ce vin.</p> <p>  </p> <p> “Din acest punct de vedere, sectorul transporturilor ar putea beneficia de directionarea unor fluxuri financiare semnificative. Sectorul energetic ar putea fi un alt castigator, nu numai in 2012 dar si pe termen mediu si lung.” Ca sectorul energetic este castigator am vazut-o in ultimii ani, prin prisma investitiilor pe care companiile din domeniu le-au facut in Romania. Pe deo parte pentru ca a  fost nevoie de o modernizare a sistemelor, iar pe de alta parte si deoarece au existat oportunitati pentru domeniu. Iar subsegmentul care a beneficiat de cele mai multe investitii este energia verde, mai ales cea eoliana.</p> <p>  </p> <p> Parcurile eoliene din Dobrogea au impanzit toata zona si au ajuns la puteri energetic semnificative. Cel mai mare investitor, dar si castigator a fost in anul ce a trecut CEZ. Grupul ceh investeste 1,1 miliarde de euro in proiectul parcurilor eoliene de la Fantanele si Cogealac, cu o capacitate totala instalata de 600 MW. Dupa  achizitia proiectului, in octombrie 2008 a inceput constructia etapei de la Fantanele, primele turbine fiind conectate la sistem si puse in functiune la mijlocul anului 2010. Pe parcursul lui 2011, in cadrul celei dintai faze a proiectului Fantanele, au devenit operationale primele 120 de turbine eoliene, cu o capacitate totala instalata de 300 MW. Productia totala de energie eoliana provenita din parcul de la Fantanele in anul 2011 a atins 620 MWh, adica aproximativ 1,2% din piata, ceea ce face din CEZ cel mai mare investitor in energie regenerabila de la noi.</p> <p>  </p> <p> Strategia prin care cehii au ajuns sa fie printre cei dintai a fost respectarea intocmai a planului de afaceri stability in anul 2008 pentru dezvoltarea parcurilor eoliene. “Continuam sa investim anual circa 50 milioane de euro in reteaua de distributie a energiei electrice din Oltenia. Achizitia celor 18 MW in  hicrohidrocentrale din zona Resita va fi continuata in 2012- 2013 cu retehnologizarea celor patru amenajari”, spune Ondrej Safar, manager de proiect in cadrul parcului eolian CEZ.</p> <p>  </p> <p> <strong>DE LA REGIUNE LA NATIUNE</strong></p> <p> Chiar daca alte sectoare nu inregistreaza cresteri, cum este cel al constructiilor, exista companii din domeniu ce au reusit sa elaboreze strategii care sa le aduca cresteri si sa ii scoata din situatia economica dificila. Ceramica Iasi a inregistrat in 2011 o cifra de afacei de circa 15,5 milioane de euro, mai mare ca cea din 2008. Si asta in conditiile in care in perioada 2008 – 2011, piata de zidarie a scazut cu 37% in volum si 64% in valoare. Potrivit reprezentatilor companiei, anul 2011 a adus la nivel national un trend descendent in domeniul constructiilor, aspect cauzat de puterea scazuta de cumparare a romanilor si de conjunctura economica nefavorabila.</p> <p>  </p> <p> Directorul general al companiei, Iulian Mangalagiu, spune ca principalele caracteristici ale echipei pe care o conduce au fost dedicarea, hotararea, curajul, perseverenta si inovatia. “Rezultatul acestora s-a vazut in dezvoltarea echipei si a gamei de produse, in care noi investim zi de zi, si am reusit sa aratam ca se poate ajunge la performanta si in vremuri de restriste.” Cresterea de anul trecut a urmat cresterilor din anii 2009 si 2010, aratand ca performanta nu e intamplatoare. Mangalagiu spune ca strategia lor nu a constat in lucruri iesite din comun, ci urmarea liniilor stabilite inca din 2008, inainte de inceperea crizei financiare.</p> <p>  </p> <p> Dintr-o companie regionala, Ceramica a devenit una nationala, prin dublarea capacitatii de productie. Acest fapt a permis extinderea distributiei la nivel national. S-a ajuns de la opt judete, in care erau prezenti acum cativa ani, la 35 de judete de pe intreg teritoriul Romaniei. Alaturi de expansiune, au fost implementate si alte servicii, precum asigurarea transportului, consultanta tehnica si oferirea de documentatie de specialitate, care a ajutat la cresterea bazei de clienti. De asemenea, este oferit gratuit un soft care calculeaza cu precizie necesarul de materiale al unei constructii si a fost creat un site web care ofera o gama de informatii complete in domeniu, disponibila in trei limbi: romana, engleza si rusa. Un alt element care sia spus cuvantul in evolutia companiei a fost adaptarea la nevoile oamenilor, atat din punct de vedere al diversificarii produselor, cat si al pretului. Gama de caramizi a fost extinsa de la cinci modele la 20 de tipuri variate, pastrand in continuare calitatea.</p> <p>  </p> <p> Pentru 2012, directorul Ceramica Iasi spune ca s-au pregatit ca in fiecare an pentru ce e mai rau, insa spera ca de fiecare data la mai bine. “Suntem printre putinii, daca nu singurii care de patru ani incoace nu am oprit deloc capacitatile de productie, nici iarna, nici vara si am produs la maximum.” In plus, in acest an, compania va lansa un proiect de investitii calificat preliminar pentru fonduri europene, pentru a mari cu pana la 20% capacitatea de productie, care anul acesta va fi utilizata la maximum.</p> <p>  </p> <p> <strong>LUMINITE, LUMINITE</strong></p> <p> Lectiile invatate de oameni de afaceri si de companiile care au crescut sunt legate de consolidare, respectarea strategiilor create, dar si flexibilitate. Urmarea acestor directii de business este esentiala, pentru ca altfel provocarile economiei pentru acest an sunt multiple. Estimarile analistilor, confirmate cu ocazia celei mai recente vizite a FMI-CE-BM, indica o crestere economica de 1,5-2%, in scadere fata de anul trecut, insa mult mai buna ca a multor tari din UE in 2012. Premisele insa sunt mult mai stranse fata de 2011 – costurile bugetului de stat vor fi mult mai atent controlate. Cert este ca nu ne putem astepta ca de la un an la altul lucrurile sa se schimbe radical, insa “credem ca piata a ajuns cumva aproape de fundul sacului si a venit momentul stabilizarii, pentru a pregati revenirea care cred ca va urma in anii urmatori”, a spus Iulian Mangalagiu.</p>