Analize Management Oamenii Biz

Echipa de top manageri

28 iul. 2021 14 min

Echipa de top manageri

Reading Time: 14 minute

Sunt liderii unor echipe de top, pe care le conduc spre succes cu pasiune și cu strategii atent gândite. Împreună, formează cea mai puternică echipă din businessul românesc, o echipă națională cum nu ați mai văzut. O selecționată specială, cu 12 jucători ofensivi. Oameni unul și unul, care conduc businessuri de succes.

Fotografii: Vali Mirea, Biz

Daniel Gross, CEO PENNY România

Vede colaborarea și munca în echipă ca fiind esențiale în cadrul oricărei organizații, întrucât complementaritatea competențelor angajaților face ca rezultatul muncii în echipă să fie superior rezultatelor individuale. „Pentru ca echipa să funcționeze, e important ca angajații să se cunoască și ca oameni, în afara locului de muncă”, crede Daniel Gross.

Ca lider, spune că este important să pună echipa în valoare, ca fiecare membru să se simtă apreciat și să știe că jobul lui este important. Prin urmare, este un lider care ascultă, în primul rând, pentru ca membrii echipei să primească șansa să își spună părerea, să contribuie și să ia parte la procesul de luare a deciziilor. „Îmi place să încurajez oamenii să vină cu idei pe care să le discutăm deschis. Iau în considerare feedbackul echipei și cântăresc foarte bine acest lucru atunci când iau decizii”, arată CEO-ul PENNY România.

Pasiunea este cea care îl ajută și îl determină să lucreze la proiecte din ce în ce mai curajoase. Crede că pasiunea și entuziasmul cu care lucrezi se propagă în echipă, iar pe cei din jur îi motivează, ceea ce apropie oamenii. „Dacă tu crezi în ceea ce faci, deja 50% este rezolvat. Cu cât crezul generează mai multă emoție, cu atât devine mai profund. Atunci totul pare ușor”, spune Daniel Gross. Crede cu tărie în jocul de echipă și în antrenament, chiar și atunci când există talent, pentru că, fără muncă continuă, nu pot exista rezultate remarcabile. Nu neglijează nici rolul intuiției în luarea deciziilor, atunci când vine din experiență.

Spune că fotbalul are puterea de a uni oamenii pentru că îi aduce împreună pentru un scop comun. „Scopul poate fi câștigul în sine, dar eu cred că adevăratul scop e acela de a te bucura de joc și de energia din jurul tău. La PENNY suntem în primul rând o echipă și funcționăm cel mai bine așa”, arată Daniel Gross. În această vară, lucrează din plin la proiectul anunțat în urmă cu un an, Noul PENNY, bazat pe 7 piloni strategici, care aduce schimbări structurale în cadrul companiei.

Alex Bratu, Country Manager JYSK România și Bulgaria

Crede în munca în echipă, fiindcă așa se creează sinergie și pentru asta are grijă, alături de colegi, să păstreze actuale și relevante acele lucruri care îi fac să formeze o echipă: coeziunea, starea de spirit, obiectivele comune. „De asemenea, încurajăm diversitatea de opinii, abordările diferite și acceptarea greșelilor ca pe ceva firesc, în căutarea permanentă a progresului”, spune Alex Bratu.

Nu îi place să vorbească despre ce fel de lider este, fiindcă e de părere că este mai degrabă un statut pe care alții ți-l recunosc. Dar speră să fie un lider care inspiră la autodepășire, pozitiv și efervescent, tonic pentru echipă și o ancoră de siguranță pentru colegii săi. Cu siguranță, însă, consideră că pasiunea este esențială în tot ceea ce face. „Greu de crezut că poți face lucruri de care să fii mulțumit fără pasiune. Ea nu e doar importantă, ci și necesară. Pasiunea poate fi regăsită în mai multe forme și situații, fiind o motivație intrinsecă și autentică. Pasiunea este cea care dă culoare”, crede Country Managerul JYSK România și Bulgaria.

În business, ca și în fotbal, preferă stilul de joc direct, tranșant, onest. Nu crede în scenarii complexe și atitudini duplicitare, pentru că, până la urmă, trebuie să îți tratezi partenerii din afaceri așa cum îți dorești și tu la rândul tău să fii tratat. „Degeaba aștepți să fii tratat cu respect, considerație, empatie, dacă tu apelezi la tot felul de subterfugii, scenarii ascunse și operezi cu o altă agendă”, spune decis Alex Bratu. Este de părere că sportul și fotbalul ne unesc pentru că suntem animale sociale și ne place să facem lucrurile împreună. De ce? Fiindcă, indiferent dacă e vorba de celebrarea unui succes sau încurajarea după o înfrângere, întotdeauna e mai plăcut să faci aceste lucruri împreună cu cei apropiați. În această vară, lucrează alături de echipa sa la planul de afaceri pentru anul financiar următor.

Marek Dolezal, COO PENNY România

Crede în celebra zicală „cel mai important membru al unei echipe este echipa însăși”, dar știe că fiecare membru al acesteia este important și perspectiva fiecărui membru trebuie respectată. De aceea, vrea să se asigure că toată lumea se bucură de această călătorie și împreună se îndreaptă spre succes. Vede cooperarea drept esențială, atât în echipă, cât și în relația cu furnizorii, motiv pentru care promovează și extinde relațiile pe termen lung cu furnizorii români.

Vrea să fie considerat parte din echipă, unde se concentrează pe identificarea punctelor forte, dar și asupra aspectelor care pot fi îmbunătățite.  „Întotdeauna caut modalități de a încuraja oamenii să lucreze împreună cât mai bine posibil și să ne asumăm responsabilitatea pentru ceea ce facem. Cred că feedbackul este cel mai important lucru pentru a face progrese”, spune Marek Dolezal.

Consideră că trebuie să găsești ceea ce este potrivit pentru tine și să înveți din toate experiențele pe care ai ocazia să le trăiești, de aceea nu crede în simplu și ușor. Stilul de joc pre­­ferat este bazat pe fair-play. „De aceea, este important pentru mine să susțin concurența loială și să aleg partenerii noștri pe baza calității, prețului și a tipului de servicii. Intenția noastră este să fim întotdeauna transparenți și să ne respectăm promisiunile”, spune  COO-ul PENNY România. Cum fotbalul unește oamenii și îi reunește atât pe teren, cât și în tribune, crede că, mai mult ca oricând, oamenii trebuie să se miște, să se simtă liberi și să se bucure de compania prietenilor, după ce au trecut prin această perioadă nesigură.

În această vară, Marek Dolezal se va ocupa din plin de îmbogățirea mărcii private SuporteRO, care va cuprinde 70 de produse până la finalul anului și va acoperi diverse alte categorii: accesorii pentru fani, produse pentru petreceri în aer liber și echipamente sportive.

Sergiu Neguț, Co-Founder & CFO FintechOS

Deși crede că sunt lucruri pe care oamenii le fac mai bine singuri și lucruri care ne ies mai bine în echipă, vede foarte multe situații în care, fără lucru bun în echipă, „suntem vai de capul nostru”. Dar știe și că nu e simplu, pentru că pot apărea neînțelegeri, desincronizări, rivalități, ritmuri și priorități diferite. „Trei lucruri importante țin să subliniez: în primul rând focus pe ce poți să dai în echipă, mai mult decât pe ce aștepți să primești, în al doilea rând nu uita scopul care trebuie atins și ce înseamnă asta pentru fiecare și în al treilea rând nu uita să îți pese de ceilalți, cu bunătate. Cu astea trei orice echipă ajunge departe”, spune Sergiu Neguț.

Se consideră lider în devenire, fiindcă încearcă permanent să fie un lider mai bun, nu mai puternic, ci poate, unul mai înțelept. Consideră că, pe termen lung, nu poți să faci nimic fără pasiune, chiar dacă suntem profesioniști și facem lucrurile bine, chiar și pe cele care nu ne plac. „Dar ca să ai cu adevărat succes, trebuie să te încarci cu bucuria de a face lucrul ăla, de fiecare dată. Și atunci când e dificil, și atunci când nu ești în formă. Și asta e pasiune”, spune cofondatorul FintechOS.

Îi place că, în business, regulile se pot face pe măsură ce jucăm și, lucrul cel mai important, nu înseamnă că, dacă unul câștigă, celălalt musai trebuie să piardă. „Businessul nu e un meci, e un antrenament permanent”, spune Sergiu Neguț. În ceea ce privește sportul și fotbalul, este de părere că acestea pot unic oamenii fiindcă ne place să fim acolo pentru ceilalți, ne place să avem succes și ca cei dragi nouă să aibă succes; și ne place să ne jucăm. În această vară, lucrează la FintechOS mai mult decât orice altceva. „Păstrând analogia, tocmai ne-au venit vreo câteva sute de jucători  noi în echipă și trebuie să redesenăm terenurile, să regândim campionatul și cupele și să facem senzație pentru  tribunele de pe mai multe continente”, adaugă Sergiu Neguț. 

Raffaele Balestra, CFO PENNY România

La PENNY, oamenii sunt pe primul loc, astfel că echipa este motorul companiei. Prin urmare, angajații se află în centrul strategiei, pentru că, în viziunea PENNY, companiile care vor avea cea mai mare grijă de echipe vor deține un avantaj competitiv important.

Este tipul de lider care îi motivează pe ceilalți și încearcă permanent să contribuie la dezvoltarea oamenilor din jurul său. Pune în aplicare conceptul „leading by example”, fiindcă, dacă le ceri celorlalți ceva ce tu nu aplici, nu vei câștiga niciodată respectul lor. „Pentru a reuși toate aceste lucruri sunt importante comunicarea și felul în care îți păstrezi oamenii aproape, așa că ușa biroului meu este mereu deschisă”, subliniază Raffaele Balestra.

Iar pasiunea este foarte importantă, pentru că îi inspiră pe ceilalți să se alăture și să creadă în viziunea pe care o ai.  „Nimeni nu a fost inspirat vreodată de un lider lipsit de pasiune. Dacă vrei ca oamenii să fie dedicați, inspirați, entuziasmați – cred că asta începe de la tine”, arată CFO-ul PENNY România. Fiind responsabil de mai multe departamente (controlling, finanțe, resurse umane, IT, planificare și organizare), pentru „a dribla” între toate acestea practică un stil de joc agil, antrenant, dar și foarte organizat. „Meciul este câștigat nu doar de cei 11 jucători din teren, ci și de jucătorii de pe bancă, care trebuie să fie pregătiți să intre pe teren oricând, și de toată echipa de organizare”, spune Raffaele Balestra.

Crede că spiritul de competiție implicat de sport unește oamenii prin emoțiile pe care le generează, dar și prin faptul că, pentru câteva momente, îi reunește pe teren, departe de orice alte griji. Astfel, se creează comunități și conexiuni puternice, iar bucuria și camaraderia din timpul jocului nu se compară cu nimic. Digitalizarea este una dintre priori­tățile PENNY în perioada următoare, astfel că Raffaele Balestra este ocupat în această vară cu consolidarea serviciilor online și simplificarea proceselor interne.

Ștefan Iordache, Chief Operating Officer Publicis Groupe România

Pentru el, fiecare jucător care compune echipa trebuie să facă un pas înainte în fiecare zi, pentru a-și crește performanța individuală și a-și atinge potențialul. Însă și echipa împreună, cei „11 jucători”, trebuie să facă 11 pași înainte în fiecare zi. „Suntem mai puternici ca echipă dacă fiecare face un pas înainte determinat de el și alți 10 determinați de colegi”, arată Ștefan Iordache.

A trecut, ca lider, prin mai multe etape. A fost autoritar în primii ani ai agenției și grupului pe care îl conduce, după care a trecut prin „pacesetting style”, în care îi stimula pe toți într-o cursă de a face mai bine în fiecare zi. În prezent, face pași către al treilea stil de leadership: coaching. „Colegii mei sunt mai deștepți decât mine la foarte multe lucruri. Scopul meu este să îi ajut ca să își pună în valoare aceste talente și să își atingă potențialul”, spune COO-ul Publicis.

Crede că pasiunea este un spirit, o energie a industriei de comunicare, unde oamenii sunt “adrenaline junkies”, au nevoie de această energie. Pentru el, pasiunea este „bettering”: să facă mai bine în fiecare zi. Conduce businessul într-un stil apropiat de cel al Argentinei: ofensiv, cu momente de inițiativă, pasional și efervescent, cu doi sau trei oameni cu griji defensive și cu ceilalți cu privirea către poarta adversă. „În ritm de tango, cu dragoste de minge și cu pletele în vânt, ca Battistuta și Caniggia. Și cu bucuria de a cânta alături de suporteri la final”. Citatul nu îi aparține, a rugat un prieten să-l ajute: Emil Hossu-Longin, jurnalist sportiv la TVR.

Este rapidist, motiv pentru care crede că fotbalul poate uni oamenii care-și susțin echipa și dacă pierde cel mai important meci. Iar în această vară, este concentrat pe două direcții: People (un climat mai bun de muncă pentru echipa Publicis Groupe) & Product (focus pe soluții de data pentru toți clienții).

Antonio Eram, CEO și fondator NETOPIA Payments

Deși în cadrul NETOPIA Payments fiecare membru are un rol bine stabilit, iar responsabilitatea este maximă, fiecare membru al echipei are o înțelegere globală a funcțiilor și serviciilor din companie. „Pentru noi este foarte important să ne motivăm unul pe celălalt și în același timp să ne responsabilizăm, fiind conștienți că facem parte din aceeași echipă, împărtășind aceleași valori și având aceeași misiune”, spune Antonio Eram. Consideră că orice om trebuie să fie în primul rând curios, fiindcă asta te face să mergi mai departe, să depășești bariere, să cauți în permanență noi soluții și să inovezi.

Îi place să lucreze cot la cot cu echipa și, prin puterea exemplului, să le arate oamenilor că trebuie să lucreze împreună, aliniați la un obiectiv comun. „Modelul pe care îl urmez ca lider este întocmai cel al unui arhitect: proiectez idei, conectând în aceleași timp oamenii potriviți, resursele necesare pentru a le pune în practică și pentru a se bucura cât mai mulți utilizatori de ele”, arată fondatorul NETOPIA Payments. Unul dintre motto-urile sale personale este „I follow passion, not metrics”. De aceea, în cadrul NETOPIA, când se lucrează la un nou proiect, echipa urmărește pasiunea care stă în spatele ideii, schimbările pe care le poate provoca, abia apoi, în plan secund, se uită și la cifre. Practică stilul de joc unit, bazat pe fair-play, în care toți membrii echipei sunt aliniați la un obiectiv comun: performanța obținută prin inovație continuă. „Pentru că ne place să câștigăm, dar cel mai mult ne place să jucăm”, adaugă Antonio Eram.

Cred că fotbalul creează o emulație la nivel colectiv, aduce entuziasm și unește oamenii prin susținerea pe care aceștia  și-o manifestă față de o echipă sau alta. Pe de altă parte, aduce ideea de competiție, de a fi mereu mai bun, iar acest  lucru se regăsește în fiecare dintre noi și în viața de zi cu zi, nu numai pe teren.

În această vară, lucrează cu echipa la trei servicii noi, care vor deschide noi piețe și noi oportunități pentru NETOPIA.
De asemenea, compania este în proces de licențiere la Banca Națională a României pentru a fi autorizată ca instituție de plată.

Lucian Baltaru, CEO Sameday Courier

Așa cum, pe terenul de fotbal, trebuie să te bazezi pe faptul că fiecare jucător respectă planul, dar poate să vină și cu idei noi, în Sameday există o cultură organizațională deschisă, care apreciază inițiativa și curiozitatea constantă, cu scopul de a învăța permanent lucruri noi. „Într-un fel, suntem cu toții antreprenori, ceea ce face ca munca în echipa să fie cu multă pasiune și asumare”,  spune Lucian Baltaru. Are un stil de leadership democratic-implicat, considerându-se norocos, pentru că face echipă cu oameni în care are încredere și care au arii de expertiză bine definite. „Însă recunosc: uneori îmi face plăcere să mă implic și direct în lucruri. Atunci reînvie antreprenorul din mine”, arată CEO-ul Sameday Courier.

Pasiunea este aproape un criteriu de selecție în Sameday, pentru că, în viziunea lui Lucian, aceasta este un vector esențial pentru fiecare dintre noi. O echipă trebuie să fie formată din oameni cu pasiuni proprii, care pun suflet în ceea ce fac și astfel nu doar aduc valoare organizației, ci îi dau viață.

Preferă în business stilul liber, creativ, sau freestyle cum îl numește. „Cred că realitatea din business este diferită de cea din teren, motiv pentru care nu aș cataloga stilul meu ofensiv sau defensiv. În business lucrurile sunt mult mai nuanțate, iar mizele diferă, de la un jucător la altul”, spune Lucian. Pentru el, sportul înseamnă energie, pasiune și un bun pretext de împărtășire a valorilor, ingrediente de care avem toți nevoie în viață, fiindcă aduce un sentiment de apartenență și o explozie de pasiune. În această vară, privește cu deschidere spre noi orizonturi, iar Sameday încearcă să le ofere clienților un sezon mai liniștit prin dezvoltarea calității și capacității operaționale și îmbunătățirea experienței de livrare, dar și prin extinderea operațiunilor din Ungaria și sprijinirea comerțului transfrontalier.

Radu Savopol, cofondator 5 To Go

Promovează în cadrul companiei o cultură organizațională contributivă, în care ideile sunt ascultate și respectate. Echipa este dinamică și unită, iar comunicarea este esențială, astfel că proiectele sunt discutate în echipă extinsă, iar fiecare contribuie cu idei. „Cred că energia 5 To Go este animată în primul rând de entuziasmul echipei, de pasiunea cu care toți fac lucrurile, de atașamentul lor față de acest brand, care îi reprezintă și în care se regăsesc”, spune Radu Savopol.

Este și motivul pentru care se implică la fel de mult ca fiecare membru al echipei și dă mai departe către colegii săi pasiunea pentru brand, pentru ceea ce au dezvoltat împreună. Este conștient că viziunea lui a devenit realitate datorită colegilor care au rezonat cu ideea și s-au lăsat inspirați de povestea 5 To Go, unde pasiunea este primordială, este esența, bobul de cafea care se face „vinovat” de aromă și gust, care dă energia.

În business, se adaptează permanent terenului de joc. „Avem resursele potrivite pentru a conduce jocul, suntem o organizație care inovează și creează oportunități”, spune cofondatorul 5 To Go. Vede sportul ca o sursă de energie și de stare de bine, care însă aduce și valori și principii. „Fiecare sport aduce cu sine lecții despre hotărâre și pasiune, despre motivația de a reuși. Cum să nu unească asta oamenii?”, este de părere Radu Savopol.

Are o vară aglomerată, cu trei direcții majore în dezvoltare. În primul rând, lansarea 5 To Go la nivel internațional, după primii pași făcuți în Franța. Apoi, brandul are un proiect avansat în parteneriat cu un mare retailer. Și, nu în ultimul rând, va lansat 5 To Go GREEN, un nou concept inovator de cafenele cu produse bio și vegane.

Victor Răcariu, General Manager Regional Glovo pentru Europa de Sud-Est

Munca în echipă este încurajată la Glovo, oferind în același timp flexibilitatea de care este nevoie pentru ca toți membrii să ia cele mai bune decizii și ca realizările echipelor să fie recunoscute în organizație. „Filosofia Glovo este de a trata ­­jobul avut în cadrul companiei ca fiind experiența profesională a vieții noastre, unde vom evolua, vom avea un impact și oportunitatea de a lucra într-un loc dinamic”, spune Victor Răcariu. Glovo oferă tuturor cât mai multe oportunități de a învăța și a crește, precum și toate instrumentele și resursele necesare pentru a-i ajuta să fie owneri pe ceea ce fac și să obțină cele mai bune rezultate.

Victor Răcariu este conștient de faptul că, în calitate de lider, nu încetezi niciodată să înveți, astfel că recurge deseori la feedback din partea colegilor. În același timp, își păstrează mintea deschisă și preferă să adopte o atitudine orientată pe găsirea de soluții și obținerea de rezultate.

Pasiunea este foarte importantă, atât pentru el personal, cât și în cadrul Glovo. „Fără pasiune și dorința de a face o schimbare, nu am putea avea o cultură organizațională fun și unică, onestă și transparentă, dar care să nu compromită acele «good vibes»”, spune General Managerul regional al Glovo pentru Europa de Sud-Est. Preferă un stil de joc adaptabil, fiindcă uneori este nevoie de o defensivă bună, dar trebuie să știi și când este cazul pentru o ofensivă.

Victor spune că în fotbal, ca și în business, sentimentul de încredere este foarte important, de el depinde obținerea performanței, iar asta unește oamenii. Pentru această vară, Victor analizează impactul ultimului an și jumătate asupra obiceiurilor și preferințelor consumatorilor. Vede pe termen scurt și mediu apariția tot mai multor magazine de tip micro fulfillment centers (MFC), care reprezintă viitorul comerțului postpandemic.

Radu Tănase, cofondator Calif

Este un susținător înrăit al echipei și crede că doar așa Calif poate juca meciuri multe și poate participa alături de alte echipe mari în ligi la care altfel doar ar fi visat. Este convins că, fără echipă și fără munca în echipă, lucrurile nu s-ar fi dezvoltat în aceeași direcție. „Clar și de la bun început fiecare are postul sau bine definit, astfel: de la portar – HR, la fundaș – Conta, la mijlocaș – Comercial / Autorizații / Training / Customer Care, până la atacant – Operațional. Bineînțeles ca fiecare echipă are un Murinho sau Il Luce al său fără de care echipa nu poate merge mai departe”, spune Radu Tănase.

Se consideră un lider atipic și ceva mai complex, întrucât poate „juca pe orice poziție” și se poate adapta foarte ușor stilurilor diferite de pe „terenul” pe care joacă zilnic. Crede că termenul de lider este puțin prăfuit, și l-ar denumi mai mult „influencer”. „Astfel, cu energia pe care o eman zilnic consider că am destul de mulți followersi în rândul colegilor mei cu care să pot merge mai departe chiar și în momentele extrem de dificile”.

Pentru el, pasiunea înseamnă aproape totul. Iar când are momente extrem de dificile, în care se întreabă de ce a ales să facă fix ceea ce face, imediat își dă seama că răspunsul este tot la el: pentru că îi place și îl reprezintă.

În business, a pornit la joc cu stilul clasic 4-4-2, după care a trecut la 3-5-2 ceva mai agresiv. „Astăzi, după câteva meciuri pierdute, cu permisiunea profesioniștilor din fotbal am inventat un categoric 6-3-1 foarte defensiv”, mărturisește cofondatorul Calif.

Crede că sportul emană o energie bună, motiv pentru care adună oamenii pentru a-i încărca cu această energie. În această vară, Radu este ocupat cu reconsolidarea echipei și a businessului, iar în plan general este preocupat de revigorarea întregului segment HoReCa.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 355 (20 iulie – 15 septembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: