fbpx
Antreprenori Interviuri Management

EXCLUSIV: Marius Perșinaru părăsește Schneider Electric pentru consultanță și antreprenoriat6 min

17/02/2020 4 min read

EXCLUSIV: Marius Perșinaru părăsește Schneider Electric pentru consultanță și antreprenoriat6 min

Reading Time: 4 minute

După mai bine de 20 de ani în care a lucrat pentru companii precum Schneider Electric și Xerox, Marius Perșinaru renunță la viața de corporație și se dedică unor proiecte de consultanță și de antreprenoriat.

Fostul top manager ne-a vorbit în exclusivitate despre motivele pentru care a renunțat la viața de corporație, despre proiectele viitoare, dar și despre principalele satisfacții profesionale avute de-a lungul carierei de manager.

 Ați renunțat la viața de manager de corporație. De ce ați luat această decizie, mai ales după tot acest timp?

 Este adevărat că am fost corporatist 20 de ani, însă mi-a plăcut mereu să mă consider un antreprenor într-o corporație. Am avut mereu credința că asta e o atitudine sănătoasă şi constructivă, care ajută companiile mari să se menţină flexibile şi competitive şi să aibă o cultură organizatională vibrantă. Am avut şi am insistat să am un grad mare de libertate şi de liberă iniţiativă în organizaţiile în care am lucrat şi, zic eu, am avut rezultate bune. Pot spune că, de fapt, acum am revenit complet la antreprenoriat, transformând mai întâi un hobby în business şi apoi dezvoltându-l destul de mult. Știu ce înseamnă să ai responsabilitate integrală, fără o structură prestabilită şi fără o plasă de siguranţă. Şi îmi place aşa.

Ne puteți spune cîteva cuvinte despre planurile de carieră pe care le aveți în continuare?

Cu experienţa de mare corporaţie şi de mic antreprenor, cred că am acum o plajă de expertiză care îmi permite să fiu de folos tuturor celor care au ajuns la un punct de inflexiune cu companiile pe care le-au creat. Tuturor celor pentru care încep sau au început durerile reale ale creşterii. Pot să-i ajut să dezvolte strategii, procese, structuri, fluxuri interne și culturi organizaționale care să-i ajute să se osifice, fără să anchilozeze. Pot asigura, cu ajutorul lor, desigur, o creștere constantă şi previzibilă, cu o echipă închegată şi motivată. Sau, în egală masură, putem să reparăm împreună ce nu merge bine.

Vorbind de carieră, pot să fiu şi un business fixer, dar şi un business grower, depinde de obiectivul şi de nevoile fiecărui antreprenor.

Marea majoritate a top managerilor care renunță la o carieră în multinaționale pornesc proiecte de consultanță. Aveți planuri în această direcție? Ne puteți da mai multe detalii?

Da, da, nu încă. Glumesc şi nu tocmai. Din funcţia de CEO, vizibilitatea şi puterea de învăţare sunt enorme. Dacă vrei şi îţi pasă, poţi acumula o experienţă extraordinară, îţi poţi testa şi valida ideile şi teoriile într-un mediu intens şi competitiv, în care nu prea ai marjă de eroare. E firesc ca, după o vreme, să poţi şi să vrei să valorifici toată această experienţă într-un context nou. Sau în mai multe contexte. Ceea ce nu ai atunci când eşti CEO, normal, este libertatea de mişcare între mai multe organizaţii. Cea care îţi permite să compari, să identifici tendinţe, să extrapolezi. Asta câştigi în consultanţă şi asta îmi doresc şi eu. Este, dacă vreţi, mai mult o idee de dezvoltare personală decât de business, dar va fi, cu siguranţă, un proiect de business.

Am deja câteva companii pe care le sfătuiesc dintr-o postură de amic, toate au nevoie de mai mult, aşa că am decis că e un moment potrivit să fac pasul şi să-mi structurez activitatea în această direcţie.

Foto: Vali Mirea

Plănuiți să vă implicați activ și în proiectul Măr de Bran? Ce planuri aveți pentru companie?

Sigur că da! Este un proiect care a pornit din pasiune, unul din hobby-urile de care vorbeam mai devreme, care poate creşte rapid cu o implicare mai serioasă și pentru care deja am făcut ce a fost mai dificil – am obţinut certificările bio, am găsit şi dezvoltat parteneriate de distribuţie, am creat un brand care e cerut de consumatorii care l-au încercat. Acum vrem, desigur, diversificare, creştere, totul în aceleaşi condiţii de calitate excelentă. Iar acum am şi mai mult timp pentru asta.

Care au fost cele mai mari satisfacții profesionale pe care le-ați avut în cei peste 20 de ani de multinaționale? De ce?

 Poate că asta vă spun cei mai mulţi foşti CEO, dar o să risc şi o să vă spun şi eu, pentru că ăsta este adevărul. Cele mai mari satisfacţii profesionale au venit din partea oamenilor din jurul meu. Din partea organizaţiilor pe care am căutat să le construiesc şi să le inspir, din partea colegilor cărora le-am acordat încredere şi care, la rândul lor, mi-au acordat încredere.

Cred ca ăsta este rolul unui leader de multinaţională şi asta am făcut şi în Xerox şi în Schneider Electric, fie că este vorba de echipele din Romania, Cehia sau Ungaria pe care am avut norocul să le conduc în toţi aceşti ani. Am avut de-a face cu nişte oameni minunaţi, cu care mă intâlnesc oricând cu mare plăcere.

Ați fost implicat în managementul Xerox și Schneider timp de peste 20 de ani. Care sunt principalele lecții de leadership pe care le-ați învățat în tot acest timp? De ce?

Vorbind strict de leadership, ar fi două, extrem de importante:

  1. Echipele motivate creează operaţiuni de succes.

Nu organizaţia lucrează pentru leader, ci leaderul lucrează pentru organizaţie. Responsabilitatea leaderului este uriaşă şi provocarea sa maximă este să ştie cum să delege puterea de decizie într-un mod cât mai responsabil.  

  1. Dacă faci ce trebuie, obţii rezultatele măsurabile pe care le vrei.

Pentru leader, focusul trebuie să fie pe macro, nu micro-management. Altfel, te omori şi pe tine, pentru că nu vei avea timp suficient, dar si echipele tale, pentru că vor aştepta tot timpul să le spui ce e de făcut. Sigur că trebuie să te intereseze rezultatul final, care pentru un leader autentic trebuie să fie crearea unei echipe capabile să îşi depăşească obiectivele materiale stabilite. Eu sunt convins că obsesia limitată la rezultatele financiare, în fapt, frâneaza potenţialul businessului.

Interviul integral poate fi citit în ediția din luna martie a revistei Biz, care va ieși pe piață la începutul lunii martie.  

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *