Există o singură soluție de business care mi se potrivește?

Răspunsul la această întrebare este cât se poate de simplu: nu. Mai mult, deși nimeni nu contestă faptul că fiecare business are tipologia lui, există o serie de coordonate ce trebuie luate în considerare atunci când analizăm perspectivele implementării unei soluții integrate.

De Alexandru Dorobanțu, Sales Manager, XAPT Solutions

De cele mai multe ori, procesul de achiziție se fina­lizează prin asumarea unor alegeri optime, de natură financiară sau funcțională.

Alexandru Dorobantu, Sales Manager, XAPT Solutions

În momentul de față, piața IT oferă o gamă diversificată de soluții integrate: sisteme de tip “lightweight ERP” care acoperă, prin funcționalitățile lor, principalele arii operaționale și sunt destinate startup-urilor și companiilor mici, sisteme platformă “open source” ce permit dezvoltări multiple în funcție de nevoile businessului, sisteme de nișă specifice unor anumite ramuri dintr-o verticală de industrie și sisteme generaliste. Acestea din urmă sunt sisteme ale căror funcționalități și fluxuri de lucru se pretează la mai multe tipuri de activitate, precum: retail, distribuție, producție, servicii profesionale.

O alegere (poate cea mai importantă) este cea legată de așteptările pe care le avem de la respectivele soluții. Spre exemplu:

Dorim o soluție de nișă? – se mulează cât mai mult pe modelul de business curent, înglobează know-how specific subindustriei în care activăm, dar poate veni la pachet cu anumite dezavantaje, precum: dependența de un anumit furnizor sau carențe la nivel de funcționalități din fluxurile generale de activitate, nespecifice businessului, care pot genera “bottleneck-uri”.

Dorim o soluție generalistă? – universal recunoscută, înglobează cele mai bune practici din mai multe verticale de industrie, dispune de funcționalități avansate pentru întreg spectrul de activitate, deține un portofoliu substanțial de utilizatori și tipuri de business la nivel internațional, dar se poate dovedi a fi mai rigidă în cazul în care nu suntem dispuși să remo­delăm unele proceduri de lucru astfel încât să fie conforme cu cele mai bune practici date de logica respectivei soluții.

O altă alegere va fi legată de costul raportat la scalabilitatea soluției sau, mai pe românește, la numărul de funcționalități livrate într-un anumit buget. Unul dintre scopurile achiziționării unei noi soluții este acela de a îmbunătăți operațiunile pentru următorii ani, perioadă în care businessul are toate șansele să crească în complexitate sau să se diversifice. S-ar putea dovedi mai eficientă investiția într-o soluție mai amplă și, implicit, mai scumpă decât într-una mai ieftină, dar cu funcționalități limitate, care astăzi pot fi suficiente, dar mâine, cu siguranță, vor fi depășite.

Nu în ultimul rând, într-un astfel de proces de achiziție ar trebui pornit cu obiectivele în minte, cu “luminița de la capătul tunelului”. Suntem dispuși, pentru a dobândi avantaje notabile precum costuri IT reduse, eficiență, vizibilitate crescută, capacitate îmbunătățită de planificare și raportare, securitate, să renunțăm, poate, la un termen de livrare mai strâns sau să acceptăm o încărcare pe termen scurt a resurselor umane și logistice ale companiei datorată implicării acestora într-un proces de implementare riguros?

Concluzionând, nu există o singură soluție de business care ni se potrivește. Însă există o serie de alegeri care, dacă sunt întemeiate și asumate corespunzător, pot duce la realizarea unui proiect de succes.