Facebook economia unei retele sociale

<p> <strong>Ca orice companie listata recent la bursa, Facebook se afla intr-o faza cruciala a dezvoltarii sale ca business: cea in care investitorii incep sa ceara rezultate financiare tot mai bune, nu doar cifre legate de numarul de utilizatori. Cum pot fi insa obtinute acestea?</strong></p> <p>  </p> <p> Cand ai peste un miliard de utilizatori, care petrec mai multe ore pe zi folosind serviciul tau, nu se mai pune problema succesului. Dar, dupa cum am aflat Mark Zuckerberg dupa listarea Facebook la bursa in mai 2012, investitorii sunt impresionati in primul rand de altfel de cifre, mai exact de cele legate cresterea veniturilor si, mai ales, a profiturilor intr-un ritm sustinut. Entuziasmul utilizatorilor, rata de adoptie impresionanta sau numarul urias de “Like-uri” sunt minunate, dar, daca toate acestea nu se transforma in venituri pentru Facebook, Zuckerberg a construit doar un urias cu picioare de… Like. De fapt, cea mai populara retea de socializare a planetei are de facut un numar delicat de echilibristica: sa multumeasca investitorii si advertiserii prin instrumente de monetizare, fara a supara insa prea mult utilizatorii cu schimbarile produse de acestea pe wall-urile proprii. Oficial, Mark Zuckerberg, fondator si CEO al Facebook, are o pozitie proutilizator. In februarie 2012, la publicarea prospectului de listare, acesta a spus ca nu profitul e prioritatea companiei: “Nu construim servicii ca sa facem bani, facem bani ca sa construim servicii mai bune”. Intrebarea pe care si-o pun destul de des utilizatorii in ultima vreme este: servicii mai bune pentru cine?</p> <p>  </p> <p> In ultimul an, Facebook a intensificat inserarea de publicitate in News Feed (pagina cu postarile pe care le vede fiecare utilizator cand intra pe reteaua sociala), a introdus reclame in aplicatia de smartphone si a permis oricui sa trimita mesaje in inbox-ul oricarui utilizator, prieten sau nu, pentru doar 1 dolar. Aceasta ultima optiune a fost cea mai criticata de utilizatori, dar celelalte au fost in general acceptate. Pana la urma, Facebook este un serviciu gratuit, iar cei care-l utilizeaza trebuie sa fie constienti ca banii pentru acesta trebuie sa vina de undeva, ca sa nu mai vorbim de investitiile in cercetare-dezvoltare si inovatie. Pana una alta, conform ultimelor rezultate anuntate de companie, in trimestrul trei din 2012, Facebook a generat in medie circa 1,25 de dolari per utilizator, in crestere fata de 1,19 dolari in acelasi trimestru din 2011. Prin urmare, in acest moment, fiecare utilizator valoreaza cam 5 dolari de an pentru Facebook. Este clar ca investitorii se asteapta ca aceasta cifra sa creasca.</p> <p>  </p> <p> <strong>CUM FACE FACEBOOK BANI</strong></p> <p> “Marfa” pe care o vinde Facebook sunt chiar utilizatorii sai. Iar acestia nu prea stiu de unde vin banii retelei de socializare. Potrivit unui studiu recent, 46% dintre utilizatorii de internet din SUA habar n-au cum face bani Facebook. Compania va continua sa caute permanent noi modalitati de a monetiza serviciul oferit gratuit. Ca sa putem identifica strategia folosita, sa analizam eforturile Facebook din 2012 de a face bani, dincolo de “clasicele” reclame. Asa-numitele “Sponsored Stories” (platite de branduri pentru a posta cat mai vizibil, de exemplu, faptul ca un prieten a dat check-in la magazinul preferat sau a postat ceva pe site-ul unui brand) au fost lansate in 2011, dar anul trecut ele au inceput sa fie plasate in News Feed, pentru a le spori vizibilitatea si rata de accesare. Miscarea a fost profitabila, aducand peste un milion de dolari de zi pentru Facebook. Doar ca utilizatorii au protestat, mai ales ca unele dintre aceste postari foloseau fotografiile si numele lor, lucru  considerat de multi o incalcare a vietii private.</p> <p>  </p> <p> Reteaua de socializare s-a miscat rapid si in zona de mobile. Sponsored Stories au fost introduse si in aplicatia pentru smartphone-uri, la fel ca reclamele, plus sectiunea de Oferte, prin care companiile acorda reduceri pe Facebook. A fost o miscare foarte profitabila, mai ales ca multi utilizatori folosesc intensiv aplicatia pe smartphone sau tableta. In trimestrul III din 2012, la doar cateva luni de la lansarea reclamelor in zona de mobile, acestea au generat 139 de milioane de dolari, adica 14% din totalul veniturilor din publicitate ale companiei. Facebook castiga zilnic 3 milioane de dolari din inserarea de continut publicitar in News Feed-ul de pe mobilele utilizatorilor. Si este doar inceputul. Zona de mobile aduce alta sursa de venituri, prin intermediul reclamelor inserate in apli catiile tertilor. Testele au inceput in septembrie si metoda permite anumitor site-uri si aplicatii sa foloseasca informatiile de pe Facebook pentru a personaliza mai bine reclamele.</p> <p>  </p> <p> Orice utilizator de Facebook stie cat de e greu sa urmareasca tot ce se intampla pe reteaua de socializare.  News Feed-ul se umple cu postari de la prieteni (iar daca ai multi prieteni, esti coplesit rapid) si, desigur, de la advertiseri. Din octombrie, Facebook ofera oricarui utilizator posibilitatea ca postarile sale sa fie vazute de mai multi oameni. Costa doar 7 dolari, iar postarile sunt astfel promovate pe News Feed-urile prietenilor.</p> <p>  </p> <p> Una dintre cele mai noi cai de monetizare pentru Facebook a fost optiunea Paid Messages, prin care orice utilizator poate plati un dolar pentru a se asigura ca livreaza un mesaj in inbox-ul altcuiva de pe Facebook, chiar daca nu este prieten cu acesta pe reteaua de socializare. Pana acum, mesajele din inbox putea fi trimise doar de prieteni sau prieteni ai acestora, altfel mesajul ajungea intr-o zona a inboxului denumita Other, un fel de folder de spam. Facebook spune ca asa incearca sa limiteze tocmai spam-ul, fiindca utilizatorii care trimit mesaje oamenilor pe care nu-i cunosc va trebui sa plateasca pentru asta. Numai ca optiunea, deja criticata serios de utilizatori, deschide mai degraba poarta pentru un val de spam din partea advertiserilor.</p> <p>  </p> <p> In septembrie, reteaua de socializare a lansat Facebook Gifts, care ar putea deveni o alta sursa de venituri. Daca tot mai multi utilizatori vor face cumparaturi de valoare oricat de mica prin intermediul Gifts pentru a face cadouri prietenilor, veniturile generate ar putea atinge dimensiuni considerabile. Facebook a esuat in 2010 cu un magazin online de cadouri, dar intre timp a achizitionat aplicatia de cadouri Karma si are mai multa experienta in domeniu. Va puteti astepta sa vedeti mai multe anunturi pe Facebook care sa va indemne sa cumparati cadouri pentru diverse ocazii. Analistii cred ca urmatorul pas important va fi plasarea de reclame video in News Feed. Recent, “Advertising Age” a relatat ca Facebook intentioneaza sa le permita advertiserilor sa plaseze reclame de 15 secunde in News Feed-urile utilizatorilor, care vor rula automat, pornind imediat ce deschideti pagina respectiva. Optiunea ar urma sa fie introdusa in martie-aprilie. Per total, rezultatele se vad deja. In trimestrul patru din 2012, Facebook a anuntat venituri din publicitate de 1,33 miliarde de dolari, in crestere cu 41% fata de aceeasi perioada din 2011, inregistrand un profit net de 63 de milioane de dolari. Din  totalul veniturilor de publicitate, 23% dintre provin din reclame pe mobil. Veniturile totale ale Facebook in T4 au fost de 1,58 miliarde de dolari.</p> <p>  </p> <p> <strong>ECONOMIA BAZATA PE LIKE</strong></p> <p> In actuala lume conectata, retele ca Facebook sau Twitter nu pot fi considerate zone inchise, care exista doar in ferestrele proprii. Facebook, cel putin, a carui rata de adoptie este uriasa, a devenit parte integranta a experientei online. Se vorbeste deja despre asa-numita “economie bazata pe Like”. Totul a inceput cu economia bazata pe click. Fiecare vizitator sau click pe o pagina era contorizat si pe baza acestor informatii se plasau bannere pe site-ul respectiv. Google a schimbat jocul la finele anilor '90, prin intermediul algoritmului Google PageRank, care lua in considerare cantitatea si calitatea link-urilor catre un site.</p> <p>  </p> <p> Asa s-a nascut pe internet economia bazata pe link-uri. Pasul urmator a venit in urma nasterii social media, cand conexiunile nu se mai fac intre site-uri, ci intre oameni sau intre oameni si site-uri sau aplicatii. Au aparut butoanele sociale, mai intai cele create de Digg si Reddit, dar apogeul a fost atins prin aparitia butonului de Like, introdus initial de Facebook pe propria platforma in februarie 2009. Din 2010, butonul a invadat intregul internet. Peste 7 milioane de aplicatii au fost integrate pe platforma Facebook, de la jocuri ca Farmville, la aplicatii create special de branduri, si zilnic sunt create circa 200 de miliarde de postari pe Facebook, care sunt apreciate, impartasite sau transmise ca mesaje de diverse forme nu doar pe reteaua de socializare, ci si prin alte modalitati – mail, link, Twitter etc.</p> <p>  </p> <p> Astfel, producerea, distribuirea si consumul de continut online au devenit activitati sociale, dar si producatoare de valoare. Aceasta este ceea ce putem numi economia bazata pe Like. Pentru compania infiintata de Mark Zuckerberg intr-o camera de camin studentesc, evolutia pe viitor depinde acum de mai multe variabile decat la inceput. In prima faza, importanta a fost atragerea cat mai multor utilizatori. A urmat cautarea de modalitati de monetizare, pentru a dovedi ca poate construi un model viabil de business, in vederea listarii. Zucker – berg a reusit deja ceva extraordinar: a luat ideea prozaica de a face un loc unde sa stai online alaturi de prietenii tai si a transformat-o intr-o companie ce valoreaza miliarde de dolari si are mii de angajati. Acum insa, miliardele de dolari si miliardul de utilizatori nu mai sunt suficienti. Daca nu va reusi sa genereze venituri pe masura asteptarilor inves titorilor, Facebook ar putea ramane fara multi prieteni.</p>