fbpx
Analize Tech

Învingătorii erei corona: Marea mutare către online4 min

29/07/2020 3 min read

Învingătorii erei corona: Marea mutare către online4 min

Reading Time: 3 minute

Dacă majoritatea magazinelor au avut porțile închise timp de două luni, online s-a lucrat la foc continuu și la volume duble față de perioada normală. Segmentul de e-commerce a obținut în 8 săptămâni un avans care ar fi durat altfel minimum 5 ani.

Orice umbră de îndoială a consumatorilor români legată de e-commerce pare să se fi evaporat în perioada pandemiei, când magazinele online au devenit aproape peste noapte singura opțiune de achiziție pentru multe produse. A fost o veste excelentă pentru comerțul online.

Am asistat în cele două luni de lockdown la o adopție accelerată a multor instrumente online, inclusiv a cumpărăturilor, adopție forțată și de statul acasă, dar și de be­neficiile reale ale comerțului online”, a declarat Dorin Boerescu, CEO al 2Performant, pentru Biz.

Cel mai mare jucător autohton din e-commerce, eMAG, a anunțat o creștere de 30% față de anul trecut și, mai ales, faptul că acest ritm de creștere se menține și după măsurile de relaxare.

Vânzările unor categorii s-au dublat, altele au crescut de cinci ori, la unele nici nu există o bază de comparație (produsele medicale), dar sunt și categorii care au scăzut (de exemplu, produsele de travel, foto, bo­xele portabile, cele din categoria auto)”, a declarat Iulian Stanciu, CEO al eMAG, la emisiunea online Biz Leaders.

Acesta mai spune că pandemia a accelerat schimbări care oricum erau pe cale să se întâmple.

Cum toată lumea a trecutm de nevoie, la work from home, a crescut enorm cere­rea de echipamente IT, dar cerere foarte mare a fost și în zona de echipamente de fitness și de jocuri. Surpriza cea mare a fost creșterea cererii de produse alimentare.

“Este o schimbare pe care nu o vedeam venind atât de repede, adopția este mare atât în ceea ce privește produsele alimentare din FMCG, cât și livrarea de mâncare”, subliniază Iulian Stanciu. Este și motivul pentru care magazinul online de ceasuri WatchShop.ro a intrat pe o nouă linie de business și vinde produse alimentare, băuturi, produse de curățenie, de îngrijire personală și cosmetice, în par­teneriat cu TEAM Courier. Dacă totul va merge bine, compania va dezvolta o nouă linie de business de sine stătătoare, cu o platformă online separată.

La nivelul întregului an 2020, o analiză a Horváth & Partners arată că vânzările online vor crește cu aproximativ 28% față de 2019, exact pe fondul digitalizării accele­rate de pandemie. Astfel, vânzările online vor ajunge la 5,5 miliarde euro până la finele lui 2020 și creșterea va continua și în 2021, când achizițiile online se vor majora cu 18% față de 2020, urmând să ajungă la 6,5 miliarde euro. Prin urmare, ponderea vânzărilor online din totalul vânzărilor din retail va crește de la 9% în 2019 la aproximativ 12% până la sfârșitul lui 2020.

Asta în condițiile în care, în primele pa­tru luni din 2020, vânzările totale de retail au înregistrat o scădere de circa 19% față de aceeași perioadă a anului precedent, în special pe categorii de produse cum sunt textilele, bunurile electronice, mobila sau cărțile. Orientarea multor consumatori către e-commerce aduce estimările Horváth & Partners pentru 2021 la o pondere a online-ului în totalul vânzărilor retaile­rilor la aproape 14%, ceea ce va însemna că, în doi ani, acest canal va crește în importanță cu peste 50%.

Dorin Boerescu crede chiar că încă din 2020 comerțul online va crește cu 50%, iar unele categorii de produse vor crește chiar semnificativ mai mult. “Românii au căpătat în aceste luni obiceiuri de cumpărare pe care le vor păstra și de acum înainte, comerțul online funcționează în continuare foarte bine, vinde foarte mult și cred că tot mai multe branduri mari vor intra în online”, arată CEO-ul 2Performant. Numai 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne situează pe penultimul loc în Uniunea Europeană, devansând doar Bulga­ria, deci este momentul ca potențialul de creștere să se materializeze.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 345 (15 iulie – 15 septembrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *