Analize Tech

Lupta hard pe piata software

6 iun. 2016 6 min

Lupta hard pe piata software

Reading Time: 6 minute

Au afaceri anuale in crestere de peste 3 miliarde de euro, dintre care mai bine de 2 miliarde de euro merg la export. Dar companiile de software si servicii IT din Romania lupta din greu pentru a atrage si retine angajati de calitate.

Acces gratuit la masaj, la fitness si piscina in cadrul unui complex sportiv exclusivist, discounturi la furnizori de servicii de sport si wellness, dar si accesul la o biblioteca virtuala ce include atat carti de specialitate din diferite domenii, cat si carti de beletristica. Nu este vorba despre beneficiile echipei de top management dintr-o multinationala, ci despre beneficiile pe care le primesc angajatii Cegeka Romania, companie de solutii IT&C care are peste 350 de angajati in birourile din Bucuresti si Iasi si vrea sa ajunga la 500 pana la sfarsitul acestui an. De ce atatea beneficii? Fiindca in domeniul IT&C din Romania concurenta dintre companii pentru atragerea si pastrarea profesionistilor este acerba. „Seniorii si expertii nu mai sunt la fel de usor de convins sa isi schimbe jobul, tocmai prin prisma faptului ca, odata ajunsi in aceste roluri, companiile fac tot posibilul sa ii pastreze motivati. De aici poate aparea dificultatea in ceea ce priveste ocuparea acestor roluri intr-un timp rezonabil astfel incat sa nu impacteze activitatea businessului”, arata Mihaela Joian, HR Manager la Cegeka Romania.

Domeniul IT este unul atipic pentru piata muncii din Romania, fiindca aici cererea de specialisti este tot mai mare, in timp ce oferta incepe sa se subtieze. Potrivit lui Gheorghe Olteanu, director al SAP Nearshore Center, in Romania exista un mediu foarte competitiv in industria de IT&C, unde activeaza circa 120.000 de persoane, multe dintre ele fiind specializate in unele dintre cele mai cerute tehnologii globale, numai ca pana in 2020 necesarul de profesionisti va creste la 300.000. Desigur, problema nu este doar a Romaniei. Comisia Europeana estimeaza ca, pana in 2020, Europa s-ar putea confrunta cu un deficit de pana la 825.000 de profesionisti IT&C.

Pentru Romania, o eventuala criza de specialisti IT ar putea avea un impact important in economie. Conform studiului „Software and IT Services in Romania” lansat de Asociatia Patronala a Industriei de Software si Servicii (ANIS), cifra de afaceri a sectorului de software si servicii IT de la noi a crescut cu 21% in 2015 comparativ cu 2014, atingand 3,08 miliarde de euro, iar prognoza pentru 2016 prevede o crestere de peste 17%, ceea ce va ridica cifra de afaceri a industriei la 3,6 miliarde de euro. ANIS mai estimeaza ca, in trei ani, industria de software si servicii IT din Romania va reprezenta 3% din PIB. Iar semnele unei disparitati intre cerere si oferta se vad deja. „Provocarea pentru piata locala se concretizeaza in nevoia de a forma specialisti intr-un ritm care sa tina pasul cu cel al cererii exprimate. In egala masura, decalajul dintre cerere si oferta, cu precadere la nivel mid-senior si pe aceleasi zone tehnologice, ramane unul semnificativ”, arata Alexandra Bayer, HR Manager la Fortech, un business antreprenorial romanesc de servicii IT infiintat in 2003, care acopera, de la Cluj-Napoca, piete din Europa de Vest, tarile nordice si SUA.

Software2-Dreamstime.comCompetitia pe talente este tot mai vizibila in marile centre de dezvoltare din tara precum Bucuresti, Cluj-Napoca sau Iasi, unde companiile vizeaza aceiasi candidati. In zona de software, situatia este deja dificila, in conditiile in care anual de pe bancile scolilor din Romania ies 7.000 de absolventi de informatica, insa necesarul este dublu. Si nu doar numarul de noi specialisti IT e o problema, ci si pregatirea acestora. Andreea Stanescu, Vice-President la Stefanini EMEA Delivery, spune ca studentii facultatilor cu profil tehnic nu ajung sa invete in timpul anilor de studiu unele tehnologii extrem de cerute pe piata, precum .Net, Java, PHP, motiv pentru care multi dintre tinerii care au o pasiune pentru acest domeniu sunt nevoiti sa fie autodidacti. Stefanini, subsidiara locala a grupului brazilian Stefanini, unul dintre principalii jucatori globali in externalizarea serviciilor IT, are la ora actuala in Romania o echipa formata din peste 1.400 de specialisti.

Jucatorii importanti au luat initiativa si au incheiat parteneriate cu facultatile de profil. In acelasi timp, companiile din IT deruleaza periodic programe de internship la finalul carora fac angajari in proportii ce se apropie in unele cazuri si de 90%, si fac programe de pregatire si training. Un exemplu este cel al academiilor SAP, unde pana la acest moment 300 de absolventi au beneficiat de cursuri intensive si au obtinut certificari recunoscute la nivel global. „Suntem in discutii cu diverse facultati din Romania pentru a include in curricula universitara si cursuri de specialitate, astfel incat tinerii sa aiba acces la toate instrumentele si abilitatile necesare pentru a intra ca specialisti in industria IT”, arata Gheorghe Olteanu, de la SAP Nearshore Center. Un alt exemplu este Continental Entry Training Program, destinat absolventilor de facultate si masteranzilor in domeniul dezvoltarii software pentru produse automotive, in urma caruia se fac si angajari in cadrul diviziilor detinute de gigantul german Continental in Romania.

Programele de training s-au diversificat si nu mai vizeaza doar partea de expertiza tehnica, care este, practic, obligatorie, ci se duc tot mai mult pe zona de soft skills, management si leadership, pentru a oferi angajatilor pers­pective de promovare in cadrul organizatiei. Companiile si-au creat adevarate scoli interne. Cegeka a demarat un proiect de academie proprie, care sa raspunda nevoilor de dezvoltare personala si profesionala a angajatilor companiei. Deutsche Bank are Scoala BEX, organizata pe trei niveluri (Build, Grow si Mentor), care propune programe de dezvoltare pe trei arii principale: cunostinte de business si financiare, competente sociale si competente tehnice. EBS are chiar o biblioteca interna care permite achizitionarea de carti de specialitate.

Monica Mardare, director resurse umane la Luxoft Romania, arata ca deficitul de talente inseamna un efort de recrutare mai mare pentru angajatori, care cauta sa atraga oameni cu pachete de angajare tot mai atractive, aliniate la noi standarde. Iar in IT, salariul nu mai este de mult principalul diferentiator pe care il are in vedere un candidat bun cand alege compania pentru care sa lucreze. Acesta ajunge acum sa se uite la alte aspecte, cum sunt cele legate de cultura organizationala, dezvoltare de cariera si personala, de posibilitatea unui program de lucru flexibil si asa mai departe. Cand am realizat, in toamna anului trecut, o noua editie a „Top 20 companii din IT pentru care merita sa lucrezi”, am observat cum tot mai multe companii au dezvoltat programe care contribuie la dezvoltarea personala si a inteligentei emotionale, inclusiv cursuri de fotografie si teatru, competitii sportive, seminarii de design, gatit, nutritie sau stil. In paralel, pachetele salariale incep sa includa tot mai multe elemente noi in avantajul angajatului, un exemplu tot mai des intalnit fiind pensia privata, pe langa asigurari de viata si de sanatate. „Este important pentru specialistii IT sa gaseasca o echipa care sa le impartaseasca valorile, care sa le ofere perspective de dezvoltare profesionala si sa le asigure flexibilitate, transparenta si un mediu de lucru placut”, spune Florentina Greger, HR Manager la Zitec, companie specializata in dezvoltarea de produse si aplicatii online complexe, precum si servicii de online marketing. Compania ofera, pe langa beneficiile deja traditionale (tichete de masa, tichete cadou, abonament de servicii medicale private), si elemente precum ziua de nastere libera, zile suplimentare de concediu, zile de concediu nelimitat pentru top si middle-management, buget individual de training, sistem intern de recompense de tip gamification, program flexibil, work from home, spatii de relaxare (ping-pong, foosball, kinect, fotoliu de masaj, hamac), loc de parcare pentru biciclete. „Pentru noi este important sa mentinem un mediu de lucru placut in cadrul companiei. Astfel, suntem preocupati in mod constant de a aduce elemente noi care sa completeze atat beneficiile, cat si activitatile cu scop de fun la care participam impreuna”, adauga Florentina Greger.

Un alt aspect de care se preocupa companiile pentru a atrage si retine angajati valorosi se refera la oportunitatile de cariera, inclusiv pe plan international. „Oferim angajatilor posibilitatea de a se reloca dintr-o linie de business in alta prin intermediul programului de mobilitate interna. Am creat acest instrument tocmai din dorinta de a da membrilor echipei ocazia de a se transfera intre departamente”, spune Monica Mardare, de la Luxoft Romania. Compania a avut un exemplu de crestere foarte rapida in care, in decurs de cateva luni, un manager de program a reusit sa promoveze pe pozitia de director de divizie, coordonand echipe din mai multe locatii Luxoft din lume. Avansarea rapida in cariera este clar un punct de atractie, si oportunitatile nu se limiteaza la piata interna. „Una dintre colegele noastre a reusit in doar doi ani si jumatate sa aiba in subordine circa 500 de angajati din cele trei centre Stefanini aflate in Romania, dar si sa coordoneze peste 50 de specialisti aflati in diverse centre din strainatate, in tari precum Statele Unite ale Americii, China, Filipine si Brazilia. Totul pornind din pozitia de service desk manager, fara o experienta anterioara in industria de outsourcing”, arata Andreea Stanescu, Vice-President la Stefanini EMEA Delivery.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: