Forța tehnologiei

De la fax la inteligență artificială și industrie 4.0 și de la câteva sute de mărci la afaceri de sute de milioane de euro. Tehnologia evoluează și businessurile cresc, dar în spate sunt mereu oamenii. Depinde de noi să folosim tehnologia într-un mod constructiv, spune Mihai Boldijar, directorul general al Robert Bosch SRL și reprezentant al Grupului Bosch în România.

Cum s-a schimbat mediul de business din România în ultimii 19 ani?

Era interesant, pentru că atunci faxul era considerat vârful tehnologic în ceea ce privește comunicațiile și telefonul ca atare. Când am venit eu la Bosch, în 1994, nu exista nici e‑mail, nici telefonie mobilă. Practic, îți stabileai la început de zi întâlnirile cu par­tenerii pe un telefon – era un avantaj faptul că nu era traficul de acum și îți puteai planifica vizitele  – și îți făceai programul zilnic. Businessul se baza foarte mult pe relațiile interumane, spre deosebire de acum, într-o eră în care folosești foarte mult tehnologia și comerțul online. Atunci trebuia să creezi o punte de legătură și o punte de încredere între tine și partener. Fiecare trebuia să învețe de la celălalt și fiecare trebuia să îl susțină pe celălalt să crească. Cred că asta este una dintre cele mai mari transformări pe care le‑am suferit în ultimii 19 ani. O foarte mare diferență este și viteza cu care se comunică acum. Deciziile se pot lua mult mai repede și toată infrastructura tehnologică aduce un plus de viteză în derularea afacerii. Sigur că puterea de cumpărarea era redusă la vremea respectivă, era foarte greu să pătrunzi cu o marcă sau cu o tehnologie pe piață, dar ușor-ușor, începând cu o cifră de afaceri de câteva sute de mărci, Bosch a ajuns în România la afaceri de aproape 1 mi­liard de euro și peste 7.000 de oameni. Am fost al cincilea angajat al Bosch în România, în 1994. Eram cinci oameni într-un apartament la Unirii și aveam emoția și responsabilitatea deschiderii unui drum.

Au fost și momente dificile?

Sigur, au fost loviturile financiare din 1997-1998 și ulterior criza din 2008, dar dacă lucrurile sunt puse într-o conjunctură partenerială corectă, în care oamenii au încredere în tine, poți să dezvolți businessul. Noi avem par­teneri cu care lucrăm de la venirea Bosch în România, așa cum avem și colegi care au rămas în firmă din 1994. Oamenii cu care am început să lucrez – și mulți dintre ei sunt încă aici – au avut un mare rol în această poveste de succes de peste 20 de ani a Bosch. Toate aceste lucruri care s-au clădit pe încredere și pe parteneriat viabil și onest au dăinuit. Dar mediul de business ar fi fost mult mai activ, mult mai bine dezvoltat dacă am fi avut un cadru legal, financiar și social cu o predictibilitate mai mare. Ceea ce a ajutat a fost însă dorința oamenilor de a crea un business solid și sustenabil, de a arăta că pot și de a veni cu idei care dezvoltă businessul. Ideile de dezvoltare au fost preluate din experiența Bosch pe alte piețe, dar și soluțiile și propunerile de dezvoltare de business venite de aici au fost întotdeauna apreciate. Faptul că vindeam o marcă apreciată și de calitate impunea o anumită conduită și am implementat și în România această conduită în afaceri – seriozi­tatea, transparența, modul corect și onest de a face un business.

“E adevărat că nu toate orașele României sunt atrăgătoare, dar sunt și orașe vibrante, unde investitorii pot veni și unde se poate lucra foarte bine. Trebuie să ne uităm și la experiența țărilor din jur și să învățăm.”

Creșterile din România au fost mai mari decât în alte piețe?

Nu credeam la vremea respectivă că acest business se poate dezvolta așa de bine, dar acesta a fost unul dintre factorii care au determinat grupul să facă investiții în România în ceea ce privește producția și cercetarea-dezvoltarea. Au văzut că ceea ce producem noi aici și ceea ce livrăm este de calitate. Au fost perioade în care piața din România a evoluat mult mai bine decât celelalte piețe. Vă spun cu mândrie că, de câțiva ani, piața românescă este într-o creștere mai accentuată decât alte țări. Mult mai rapidă, cu procente bune peste creșterea înregistrată la nivelul piețelor din Europa Centrală și de Est.

Ce ar trebui să facem pentru a avea un mediu de business mai prietenos?

Coagularea mediului de afaceri, indiferent de domeniul de activitate, este necesară. Indife­rent că este vorba de industrie, agricultură sau comerț, discutăm despre același lucru, trebuie să te concentrezi pe anumite puncte focale de interes. Dar sigur că trebuie să ai și un partener de discuție, pentru ca lucrurile să evolueze. România este o țară stabilă, care poate oferi o bună calitate a producției, a cercetării-dezvoltării și poate atrage investitori. Aceste lucruri trebuie capitalizate. Poate că acum imaginea României în afara ei nu este cea pe care ne-o dorim, dar este nevoie și de o strategie de comunicare și de identitate de țară. E adevărat că nu toate orașele României sunt atrăgătoare, dar sunt și orașe vibrante, unde investitorii pot veni și unde se poate lucra foarte bine. Trebuie să ne uităm și la experiența țărilor din jur și să învățăm. Și trebuie ca, în momentul când spunem ceva, să fim consecvenți și să facem ce spunem. Dacă vorbim despre infrastructură, să facem infrastructură! Când vorbim despre educație, să lucrăm la educație.

“Învățământul ar trebui nu să urmeze, ci să fie înaintea tehnologiei. Avem proiecte extrem de interesante în industria conectată și va veni și timpul inteligenței artificiale. Vorbim acum despre lucruri pe care în urmă 20 de ani nici nu le gândeam.”

Ce planuri are Bosch pentru următorii ani?

Dezvoltăm în continuare zona de cercetare-dezvoltare. Avem proiecte foarte interesante în România și am reușit să arătăm că ceea ce putem face în țară are o valoare adăugată foarte mare și succesul acestor proiecte atrage alte proiecte. Pe de de altă parte, vrem să atragem noi divizii pe partea de producție, dar suntem legați de partea de vest a țării, pentru că în momentul în care ne așezăm cu producția acolo, înseamnă un trafic foarte mare și avem nevoie de infrastructură. Am anunțat deja fabrica de mașini de spălat de la Simeria și sper să putem atrage pe viitor alte proiecte pe zona de producție. Pe partea comercială vrem să ne extindem în continuare cotele de piață în toate domeniile. Continuăm cu implementarea proiectelor de Industrie 4.0 în fabricile pe care le avem și lucrăm foarte mult pe educație. Avem deja două programe de master lansate în Cluj și vrem să continuăm, pentru că ne dăm seama că dacă vrem să avem o producție de succes, calitativ ridicată, trebuie să avem oameni buni. Și oamenii buni îi ai dacă îi pregătești. Investițiile pe care le-am făcut, inclusiv în Centrul de training de la Cluj și în programele pe care le avem în zona de educație vor da roade. Oferim un mediu de lucru atrăgător pentru ca tinerii care vor să plece din țară să găsească o variantă viabilă, pentru că un început de carieră la Bosch poate fi începutul unei cariere internaționale extraordinare.

Cum vedeți evoluția tehnologiei?

Vorbim din ce în ce mai des de industrie conectată, de inteligență artificială și lucrurile acestea nu ar trebui să ne sperie. Sigur că au un anumit risc dacă nu le înțelegi și nu le stăpânești, tocmai de aceea aceste tehnologii trebuie să fie explicate și învățate la școală, din clasele mici. Inteligența artificială va fi prezentă. Avem două variante – fie o înțelegem și o stăpânim, fie ne stăpânește ea pe noi. Dar o putem înțelege, pentru că noi o dezvoltăm. Unele dintre profesiile care există astăzi pro­babil că în 10-20 de ani vor dispărea, dar vor fi create profesii noi. Iar învățământul ar trebui nu să urmeze, ci să fie înaintea tehnologiei. Avem proiecte extrem de interesante în industria conectată și va veni și timpul inteligenței artificiale. Vorbim acum despre lucruri pe care în urmă 20 de ani nici nu le gândeam. Suntem în topul companiilor care investesc foarte puternic în cercetare-dezvoltare, în tehnologie, pentru că știm că numai asta ne va ține în top și în următorii ani. În spatele tehnologiei însă stau tot relațiile interumane și progresul se clădește tot prin seriozitate, prin încredere și prin păstrarea acestor relații pe care inteligența artificială nu le poate înlocui. Depinde de oameni în ce mod vor folosi tehnologia. Să sperăm că întotdeauna într-un mod constructiv.

foto: Vali Mirea

Interviu publicat în revista Biz nr. 324