Franziska Giffey, Senator și Ministru al Economiei: Berlin, orașul unicornilor
Reading Time: 6 minuteMai mult de jumătate din unicornii Germaniei sunt localizați în Berlin, hub-ul care atrage inovatori din întreaga lume, cu 90.000 de locuri de muncă create de startup-urile din capitala reunificată. Senatoarea germană Franziska Giffey, fost primar al Berlinului și actual ministru al economiei în Executivul local, ne explică rețeta acestui succes fulminant, dar și planul ambițios pentru a deveni centrul tehnologic și de inovație numărul 1 al Europei.
Berlinul găzduiește 24 de unicorni, cei mai mulți din Germania. Cum a devenit Berlinul un punct atât de atrăgător și important în ecosistemul startup-urilor?
Berlinul a fost și încă mai este un loc extrem de atrăgător pentru oamenii din industriile creative (de exemplu muzică, film, modă, AI etc.) din întreaga lume. Berlinul iubește inovatorii și inovatorii iubesc Berlinul – iar mulți dintre ei rămân aici. Noi creăm un mediu în care startup-urile și alte afaceri pot prospera.
În ultimii 11 ani, consecutiv, Berlinul a depășit creșterea economică medie a Germaniei. Universitățile și instituțiile de cercetare din Berlin sunt centre de ultimă generație pentru știință și tehnologie. Talente din întreaga lume sunt atrase de reputația Berlinului ca un loc al toleranței și libertății.
Cultura unică a Berlinului este, de asemenea, un mare atu: numeroase teatre, evenimente muzicale, o mare varietate de restaurante și, bineînțeles, faimoasa scenă de cluburi și viața de noapte din Berlin fac din acesta un oraș în care merită să trăiești.
Avem fondatori cu experiență, care au fost responsabili pentru prima ascensiune a startup-urilor la începutul acestui secol. Au rămas, au acumulat experiențe, au interacționat și cu Banca de Investiții din Berlin, iar acum avem unicorni care sunt rezultatul acestei mișcari: Zalando, Hellofresh, RocketInternet, Delivery Hero și alții. Din acest amestec vibrant de startup-uri, apar și scale-up-uri, care ajung adesea să fie listate la bursă. Astfel de exemple sunt Delivery Hero, HelloFresh, Auto1 și – sperăm – altele care vor urma.
Este situația economică actuală din Germania favorabilă mediului de afaceri pentru startup-uri sau pentru investitorii din acest domeniu?
Inovația este necesară pentru a depăși poverile structurale și chiar pentru a gestiona situația economică dificilă din Germania. Startup-urile generează prin natura lor soluționarea de probleme și, astfel, sunt binevenite oricând și oriunde.
Unul dintre principalele obiective în Berlin este sprijinirea cooperării între startup-uri și companiile deja consolidate. Acesta este un lucru la care lucrăm de ani de zile. Noi nu putem face prezentări în locul startup-urilor, dar încercăm să le direcționăm către entitățile potrivite prin crearea de legături și prin cooperare, de exemplu, între universități și Camera de Comerț și Industrie. De asemenea, susținem incubatoarele de startup-uri și fondatorii cu o varietate de programe.

Care sunt cele mai importante provocări pentru ecosistemul startup-urilor în 2025?
Este la fel de important să găsim investitori precum este să găsim clienți. Instituțiile din Berlin își unesc forțele pentru a transforma Berlinul în #OrașulCooperării. Acesta este unul dintre cele cinci domenii de interes din agenda noastră pentru startup-uri, unde dorim să încurajăm cooperarea între industrie, startup-uri și instituțiile de cercetare.
Berlinul lucrează intens pentru a deveni centrul tehnologic și de inovație numărul 1 al Europei. De aceea, ne concentrăm pe facilitarea acestui lucru. Inovatorii sunt bineveniți să-și testeze produsele și ideile în Berlin. Din acest motiv, sprijinim și programe pentru așa-numitele „laboratoare reale”, astfel încât prototipurile să poată fi testate în condiții reale de viață.
Care au fost cele mai importante investiții sau exituri în și din startup-uri în 2024?
Berlinul, ca un ecosistem matur de startup-uri, a avut runde importante de investiții mult mai devreme decât alte ecosisteme germane și europene. În special în timpul pandemiei, scale-up-urile din sectoare precum comerțul rapid și mobilitatea B2C, precum Flink și Tier, dar și mari companii fintech precum N26, Solaris, Trade Republic și altele, și-au desfășurat majoritatea rundelor de finanțare pentru anii următori.
În 2024, Berlinul se afla pe un traseu de consolidare în ceea ce privește investițiile de capital de risc. Deși nu a atins un nou vârf, numărul investițiilor a fost din nou în creștere în 2024 comparativ cu anii precedenți. În 2024, startup-urile Flink, Upvest și Solaris și-au asigurat cele mai mari investiții, fiecare cu sume de aproximativ 100 de milioane de euro.
Câte persoane sunt implicate pe scena startup-urilor din Berlin?
Într-o cercetare realizată la începutul anului 2024, am descoperit că avem 90.000 de locuri de muncă locale create de startup-urile din Berlin. Dacă adăugăm și locurile de muncă de la startup-urile străine, putem ajunge ușor la aproximativ 100.000 de locuri de muncă. Acesta este un număr semnificativ, comparabil cu sectorul industrial și cel hotelier din Berlin. De aceea, nu subestimăm importanța unui ecosistem de startup-uri viabil în orașul nostru, ci dimpotrivă, îl ajutăm să prospere.
Administrația din Berlin deține departamente și politici dedicate startup-urilor?
Departamentul Senatului din Berlin, consiliile locale din cele 12 districte și agenția noastră de dezvoltare economică Berlin Partner sprijină inovațiile pe care le dezvoltă inovatorii din Berlin. Prin urmare, avem diverse programe de sprijin financiar, majoritatea fiind furnizate prin Banca de Investiții Berlin (IBB) și ramura de capital de risc a IBB. Împreună cu Landul Brandenburg, care ne înconjoară geografic, lucrăm de asemenea împreună în această privință, de exemplu, prin strategia noastră comună de inovație, InnoBB.
În plus, am dezvoltat un cadru special pentru startup-uri – colaborând cu asociațiile de startup-uri. Agenda pentru Startup-uri din Berlin 2022-2026 a fost aprobată de Guvernul Berlinului. Prin Agenda pentru Startup-uri din Berlin, construim grupuri de lucru pe teme precum diversitatea, impactul, facilitarea, cooperarea și sprijinul pentru talente. Acestea reunesc experți din sectorul privat și public. Acest lucru ajută la avansarea ecosistemului și construiește încrederea între administrația publică și startup-uri. După trei ani de implementare a Agendei pentru Startup-uri, una din principalele concluzii este faptul că avem nevoie de mai multă transparență pentru a arăta care sunt inițiativele private și publice de startup-uri ce se desfășoară în Berlin.
De asemenea, putem încuraja și mai mult cooperarea între instituțiile ecosistemului și, în plus, în Departamentul meu Economic din Senat, invităm periodic reprezentanții comunității de startup-uri la Masa Rotundă a Startup-urilor. Pentru mine, aceasta este o ocazie foarte importantă pentru
a auzi direct care sunt subiectele și provocările actuale și care sunt nevoile ecosistemului.
Putem vorbi despre o caracteristică specifică a startup-urilor din Berlin care au atins nivelul de unicorn?
Comerțul electronic, comerțul rapid și mobilitatea, împreună cu numeroase scale-up-uri cu impact, au atins statutul de „unicorni” în Berlin. O altă industrie care se remarcă este fintech și insuretech. Startup-uri notabile includ N26, Trade Republic, wefox și Solaris. Această dezvoltare este unică în Germania și posibil cu beneficii mari pentru toți, deoarece plățile sunt întotdeauna necesare atunci când vine vorba de vânzări.
În Berlin, am înființat anul trecut Casa Finanțelor și Tehnologiei (HoFT). În primii ani, proiectul este susținut cu un buget semnificativ de către orașul Berlin. HoFT va reuni expertiza în fintech într-un singur loc. Orașul Frankfurt este locul pentru sectorul financiar clasic, dar Berlinul este pe primul loc când vine vorba de fintech modern.
Berlin, unicornul Germaniei
Germania ocupă locul 6 în ceea ce privește numărul total de unicorni creați, după Israel (50 de unicorni) pe locul 5 și Marea Britanie (88 de unicorni) pe locul 4. Berlinul conduce lista orașelor din Germania cu cei mai mulți unicorni, respectiv 25. Berlinul este urmat de München (8 unicorni) și Hamburg (3 unicorni). În ceea ce privește sectoarele de activitate, cel mai mare număr de unicorni a fost creat în domeniul consumer (19), urmat de domeniul aplicațiilor enterprise (12) și de sectorul retail (10).
Primii trei unicorni berlinezi au o valoare de piață estimată la peste 20 de miliarde de dolari.
- N26 – o bancă online care oferă servicii (bancare) mobile clienților din Uniunea Europeană. Startup fondat în 2013, de Maximilian Tayenthal și Valentin Stalf. În prezent sunt 22 de investitori în acest unicorn, a cărui valoare de piață a ajuns la 10 miliarde de dolari.
- Trade Republic – fintech care oferă produse de tranzacționare și de economisire, inclusiv tranzacționare fără comisioane pentru investitorii de retail și un plan lunar de economisire prin parteneriatul cu BlackRock. De asemenea, a introdus tranzacționarea obligațiunilor în aplicație, în 2023. Fondat în 2015 de Christian Hecker, Marco Cancellieri și Thomas Pischke, a fost evaluat la 5,3 miliarde de dolari.
- Flink – startup fondat în 2021 și specializat în livrarea de legume “la ușă”, de către Christoph Cordes, Julian Dames, Nikolas Bullwinkel, Oliver Merkel și Saad Saeed. Este evaluat la 5 miliarde de dolari, portofoliul de produse și servicii fiind extins între timp, prezentându-se acum ca un supermarket online.
Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 390 (20 februarie – 15 martie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Secțiune susținută de Raiffeisen Bank
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz