Interviuri

Geanina Rîndașu, HR Director PepsiCo East Balkans: „2021 va fi în continuare plin de provocări”

26/03/2021 5 min read

Geanina Rîndașu, HR Director PepsiCo East Balkans: „2021 va fi în continuare plin de provocări”

Reading Time: 5 minute

Geanina Rîndașu, HR Director PepsiCo East Balkans ne-a vorbit despre cum s-a desfășurat comunicarea cu angajații în ultimele 12 luni, despre cum a modificat pandemia de coronavirus trendurile în resurse umane, dar și despre felul în care vom munci anul acesta.

În martie s-a împlinit un an de la debutul „fenomenului” de Work from Home în România. Cum a fost acest an pentru dumneavoastră ca HR Director PepsiCo East Balkans?

A fost un an plin de lucruri extraordinare, cu multă învățare și, bineînțeles, cu multe provocări. Rolul meu ca HR Director în 2020 s-a împărțit în două mari arii – asigurarea condițiilor pentru sănătatea fizică a tuturor colegilor din PepsiCo și menținerea unei mediu cât mai motivant și pozitiv, într-o perioadă plină de schimbări și necunoscut.

Sute de colegi au început să lucreze de acasă și am reușit să facem acest lucru cu o mobilizare excelentă din partea colegilor din IT, care s-au asigurat că avem toate instrumentele de lucru necesare. În fabrici am completat măsurile de siguranță cu cele specifice acestei perioade. N-am lăsat dificultățile din mediul extern să ne oprească și, nu doar că am desfășurat activitățile obișnuite ci am reușit chiar să instalăm două noi linii de producție în fabrica de snacks. Colegii din vânzări au continuat să fie pe teren și asta s-a văzut în rezultatele de la final de an.

Cu toții am trecut printr-o adaptare accelerată la noua realitate și procese precum recrutarea, angajarea, colaborarea de fiecare zi, s-au schimbat fundamental. Lucrul online nu se mai limitează acum la interviuri sau ședințe, ci am trecut la utilizarea unor tehnologii de tip Google Glasses pentru aspecte tehnice în zona de producție.

Ne puteți spune care au fost principalele provocări cu care v-ați confruntat în ultimele 12 luni ca HR Director al PepsiCo? De ce?

Bineînțeles trecerea la munca de acasă pentru o parte importantă a angajaților a fost prima dintre provocări atât din punct de vedere administrativ cât și datorită lipsei contactului direct cu care eram obișnuiți în menținerea comunicării și a atmosferei pozitive de lucru. O mare parte dintre procesele de HR și nu numai, au trecut în online – realizarea interviurilor pentru recrutare, procesul de angajare, procesele de tip evaluare a performanței și feedback, ședințele și multe altele.  

A doua provocare, așa cum am menționat, a fost asigurarea tuturor condițiilor potrivite pentru ca toți colegii din producție și vânzări să poată lucra în continuare. Schimbările uneori de la o săptămână la alta a diferitor documente sau norme, au cerut efort suplimentar din partea tuturor celor implicați – manageri, HR, colegi din teren.

Să implementăm proiectele de business pe care ni le-am propus, a fost la fel de provocator. Dar toți colegii au arătat multă reziliență și inventivitate. Am reușit să fim alături de partenerii și consumatorii noștri, să avansăm cu proiectele de investiții din logistică și producție, să progresăm cu agenda de sustenabilitate și să continuăm să aducem colegi talentați alături de noi.

Ca management, la fel de important a fost să asigurăm o cultură internă deschisă și empatică, să comunicăm în mod constant noutățile, să evidențiem realizările și lucrurile bune, pentru a da un echilibru în fața incertitudinii și mesajelor uneori alarmante din mediul extern.   

Ultimul an a fost unul dificil pentru marea majoritate a angajaților. Cum s-a desfășurat comunicarea cu angajații în perioada de pandemie? Cum ați reușit să motivați echipele de la distanță într-o perioadă în care nu puțini au fost angajații demotivați și stresați?

Cu siguranță păstrarea nivelului de unitate în echipă și motivație a fost un aspect esențial în planurile noastre de business.

Abordarea a fost una mixtă. Pe de-o parte, managerii au discutat deschis cu cei din echipele lor, asigurându-le sprijinul necesar si tratând totul cu multă empatie. Pe de altă parte, am continuat și inițiat acțiuni noi de comunicare internă și engagement, și am oferit soluții suplimentare de gestionare a stresului.

Am adus mai multă vizibiliate în toate proiectele pe care le derulăm către toată organizația. Dacă înainte aflam de proiectele din departamente diferite într-o scurtă discuție pe culoar, acum ne-am asigurat că lumea știe ce proiecte derulăm printr-un newsletter săptămânal și prin organizarea lunară a unei întâlniri online cu toți colegii, numită Friday Buzz.  

Am păstrat activitățile distractive realizate de Ambasadorii PepsiCo, doar că le-am adus în online. Așa am ajuns să sărbătorim Halloweenul și Ziua Prieteniei pe Zoom sau am invitat o trupă de stand-up comedy la întâlnirea online din decembrie.

Am trecut învățarea în online prin intermediul unui Festival al Învățării – un program de sesiuni similar unor TED Talks extinse, desfășurat pe parcusul a trei săptămâni și deschis tuturor colegilor.  Și, nu în ultimul rând, am oferit soluții dedicate, precum accesul la o linie confidențială de sprijin și asistență pentru cei care au avut nevoie de sfaturi specifice.

În perioada de pandemie o serie de beneficii extra-salariale (precum abonament la sală, decontarea transportului, grădiniță pentru angajații cu copii, etc) au devenit inutile. Ce măsuri ați luat în termeni de beneficii pentru angajați în ultimul an? Care sunt planurile pe care le aveți în această direcție pentru următorul an?

Multe companii au fost puternic afectate în 2020, fiind nevoite să facă schimbări în această zonă sau să ia măsuri dificile. Noi am păstrat toate beneficiile colegilor și beneficiul cel mai important și mai potrivit cu contextul actual, pe care l-am lansat anul trecut, a fost Linia ta Suport Well-being, prin care angajații noștri și familiile lor au acces gratuit, confidential, 24 h, la consiliere și materiale care să-i sprijine în a avea o viața mai bună, mai echilibrată. În această perioadă am inițiat o cercetare a beneficiilor noastre și, pe baza feedback-ului primit de la colegi, vom găsi noi lucruri care aduc valoare pentru ei odată cu schimbările din mediul extern.

Eforturile noastre în ceea ce privește asigurarea unui mediu cât mai bun pentru angajații noștri din toate perspectivele au fost recunoscute și în acest an dificil, în care PepsiCo România a reușit să obțină pentru a opta oară consecutiv certificarea internațională Top Employer. PepsiCo a primit pentru prima dată și certificarea Top Employer Global pentru activitatea sa la nivel mondial.

Cum s-au modificat trendurile în resurse umane din cauza pandemiei?

Perioada aceasta a generat câteva întrebări majore pentru HR și manageri în general:

  • Cum trebuie să ne adaptăm procesele și sistemele pentru a putea susține o organizație care va lucra mixat online și față în față?
  • Care este rolul companiei și în ce mod putem susține well-being-ul pentru colegii noștri zi de zi?
  • În ce mod ne putem asigura că păstrăm cultura companiei, nivelul de colaborare, motivație și productivitate al colegilor într-un mediu de lucru mutat într-o mai mare măsură în online?
  • Cum arată învățarea și dezvoltarea într-un mod de lucru hibrid?
  • Cum trebuie să arate spațiul de lucru – biroul viitorului – atât din punct de vedere design cât și din perspectiva asigurării siguranței pentru toți colegii.

Chiar dacă întreaga comunitate de management și resurse umane încă nu are răspunsurile la toate aceste întrebări – un trend pe care cu siguranță l-am îmbrățișat deja cu toții este agilitatea și adaptabilitatea foarte rapidă în munca noastră. Și pe măsură ce suntem deschiși să testăm, să învățăm și să împărtășim cu ceilalți experiențele noastre, vom crea noi moduri de lucru – o companie a viitorului.

La ce să ne așteptăm în acest an în termeni de HR? Cum va fi munca anul acesta?

Cred că ați auzit deja din partea multora concluzia că ne confruntăm cu un maraton, nu cu un sprint. Totodată, la fel ca mulți dintre colegii mei, sunt recunoscătoare pentru că această perioadă este una dintre cele mai intense și bogate din punct de vedere învățare. Dacă putem păstra aceste două idei ca fiind directoare pentru noi în 2021, ne vom adapta și vom gestiona cu bine tot ceea ce se întâmplă.

Cred că 2021 va fi în continuare plin de provocări și că încă nu sunt pe deplin vizibile efectele tuturor restricțiilor și măsurilor care au fost luate în economia de piață. Vom continua cel mai probabil cu un mix de work from home și work from office. Încet-încet posibil ca acest lucru să genereze schimbări în legislație și, sper, să accelereze facilitățile necesare.

Noi vom pune accent în continuare pe a răspunde nevoilor angajaților pentru a menține motivația acestora, prin realizarea unor programe în care se pune accentul pe well-being și starea de bine și pe noi moduri de colaborare.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă