Tech

GitLab, gigantul fără birouri

27 feb. 2020 3 min

GitLab, gigantul fără birouri

Reading Time: 3 minute

O companie a cărei valoare a depășit în toamna anului trecut 2,75 de miliarde de dolari, GitLab are aproape 1.200 de angajați în 65 de țări, dar nu are birouri fizice. Cum reușesc să lucreze eficient în aceste condiții? Folosind chiar produsul oferit de GitLab.

A fost imposibil să stabilesc o întâlnire față în față la Amsterdam cu cei de la GitLab. În primul rând, pentru că, din 2015, compania, care dezvoltă unelte software chiar pentru dezvoltatorii de software, a renunțat la statutul de corporație olandeză pentru a se înregistra în Statele Unite, lucru normal având în vedere că majoritatea clienților erau de acolo. În al doilea rând, pentru că GitLab nu are birouri fizice. Există un Experience Center în San Francisco, unde angajații pot merge să lucreze dacă doresc. În rest, toată lumea lucrează în sistem remote.

Cum reușesc, totuși, să coordoneze astfel activitatea unei companii care în septembrie 2019 a adunat o nouă serie de investiții de 268 de milioane de dolari, în urma căreia este evaluată la 2,75 de mi­liarde de dolari?

“În primul și în primul rând, folosim GitLab ca să construim GitLab! Noi facem dezvoltarea de software excelent mult mai lină, reducând fricțiunile dintre echipe și simplificând comunicarea. GitLab are angajați în peste 65 de țări, așa că gestionăm comunicarea asincronică chiar prin produsul nostru, pentru ca proiectele să se deruleze fără pro­bleme”, a declarat pentru Biz Scott Williamson, vicepreședinte executiv (EVP) pentru Product Management la GitLab.

Scott Williamson
Scott Williamson, vicepreședinte executiv (EVP) pentru Product Management la GitLab

În plus, compania are un instru­ment unic, manualul GitLab (The GitLab handbook), care documentează felul în care se lucrează în companie, dar și valorile acesteia, pentru ca noii angajați să poată crește rapid și indepen­dent. Dacă ar fi tipărit, acest ma­nual ar avea în peste 3.000 de pagini de text. După ce s-au familiarizat cu stilul de muncă și au început să lucreze, participă la ședințe care le oferă posibilitatea să rezolve împreună probleme com­plexe, “dar anga­jații GitLab participă la mult mai puține ședințe decât în majoritatea companiilor”, precizează Scott Williamson.

GitLab este o platformă de DevOps, termen care combină dezvoltarea software (Dev) cu zona operațională din IT (Ops), pentru livrarea mai rapidă a aplicațiilor și serviciilor software. Potrivit IDC, piața de instrumente software DevOps a generat venituri de 5,2 miliarde de dolari în 2018 și se estimează că va crește la 15 miliarde de dolari în 2023. DevOps este încă în faza timpurie de adopție, tot IDC estimând că doar 8% dintre companii folosesc în prezent DevOps pentru mai mult de 50% din aplicațiile lor. “Software-ul «înghite» lumea și GitLab este un facilitator al acestei transformări digitale. GitLab ajută companii de orice dimensiuni și cu orice vechime pe piață să dezvolte mai rapid software, să-și reducă complexitatea operațională și să crească securitatea aplicațiilor”, spune Scott Williamson.

Rezultatele se văd deja în evoluția businessului GitLab. În 2019, compania a crescut spectaculos, înregistrând o creștere de trei cifre a veniturilor și depășind pragul de 100 de milioane de dolari la venituri anuale recurente. Echipa de R&D a crescut de la 200 la 500 de oameni. O mare parte dintre aceștia se ocupă de principalul diferențiator oferit de GitLab: o aplicație unică pentru întregul ciclu DevOps, soluție end-to-end prin care companiile pot evita folosirea și apoi concilierea mai multor unelte software. “Echipele clienților noștri lucrează cu un singur model de date, se loghează într-un singur loc și experiența de utilizator este aceeași, iar asta accelerează ciclurile de lansare, îmbunătățește comunicarea în echipă, crește securitatea și partea de compliance”, subliniază vicepreședintele executiv pentru Product Ma­nagement al GitLab. Principalul competitor al companiei este gigantul Microsoft, care deține atât GitHub, cât și Azure DevOps, însă acestea oferă managementul co­dului-sursă și integrare continuă doar în fazele inițiale.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 340 (20 februarie – 15 martie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: