Industria meditatiilor din “zona gri” poate deveni istorie

Sistemul de invatamant romanesc sufera modificari de la an la an. Sunt blamate autoritatile si cei implicati direct in activitatea educationala, insa, antreprenorii din acest domeniu sunt singurii de care putem spune cu certitudine ca sunt interesati de rezultatele bune ale elevilor. Pentru ca si-a dorit o schimbare in bine pentru tinerii elevi, Catalin Dicu, dupa o experienta profesionala de peste 20 ani in mediul ONG si corporate, a decis sa lanseze centrul privat de educatie “da Vinci”. Centrul este complementar institutiilor de invatamant de stat si se adreseaza elevilor de gimnaziu si liceu, dar si adultilor.

“Progresul tehnologic va determina automatizarea si robotizarea multor activitati, iar generatiile viitoare sunt nevoite sa fie educate si pregatite pentru a fi competitive.”

Cum a venit ideea lansarii centrului da Vinci, avand in vedere ca este o piata instabila, daca luam in considerare zona gri a meditatiilor?

Mi-am dorit sa am propria afacere prin care sa am un impact si asupra comunitatii in care traiesc. Spre deosebire de meditatiile care se desfasoara acasa la profesor sau elev, ©Metoda da Vinci combina elemente din domeniile psihologiei, psihopedagogiei, sistemelor de management al calitatii si pregatirii sportivilor de performanta.©Metoda da Vinci are la baza personalizarea programului de instruire, in functie de nevoile fiecarui elev, pregatirea desfasurandu-se in grupe de maxim 4 elevi pentru materiile de baza si 8 elevi pentru limbile straine. In acest mod, incurajam competitia pozitiva intre membrii grupului astfel incat toti elevii sa obtina rezultate cat mai bune, sa interactioneze unii cu ceilalti, sa lucreze in echipa si sa obtina performante maxime in momentele in care acest lucru este necesar.

Erati director de operatiuni la compania de curierat si ati demisionat. Care au fost motivele care au stat la baza deciziei de a demisiona si a incepe pe cont propriu?

Pentru a exclude orice presupunere, salariul era unul de multinationala, oferit de Posta franceza, deci deloc de neglijat. Insa eu mi-am dorit sa demarez acest proiect de mai multi ani, principalul motiv fiind, asa cum am spus si mai sus, ca am vrut sa pornesc propriul business in educatie si prin care sa am un impact si in comunitatea in care traiesc.

Se lucreaza mai mult ca antreprenor sau ca angajat?

Cu siguranta lucrez mai mult acum. Ca antreprenor lucrezi 24 din 24 de ore. Sunt implicat total in acest business.

De unde a provenit finantarea pentru inceperea business-ului?

Investitia initiala a fost de 60.000 de euro. O parte au fost din economii, iar cealalta a provenit din contractarea unui credit. Insa, fiecare centru care va fi deschis de-acum incolo va presupune doar o investitie de 30.000 euro, primul necesitand si o investitie de sistem (implementare, logistica, metoda, manuale, cercetare de piata s.a.).

Cat ati investit initial si in ce mai ales?

Prima investitie facuta a fost intr-un studiu de piata, apoi in renovarea sediului si in dezvoltarea unei aplicatii informatice care sa gestioneze orarul copiilor. Cheltuielile cu salariile profesorilor si chiria au fost calculate sa acopere un an. Si in marketing s-a investit o suma importanta, pana in 10.000 euro.

Ati recuperat investitia?

Inca nu. Investitia a fost calculata sa fie recuperata intre cinci si opt ani. Insa, am avut break-even dupa noua luni – un an. Cifra de afaceri din 2014 a fost 80.000 EUR, iar pentru 2015 estimam o crestere de 20-25%.

Cu cati elevi ati inceput si cum a evoluat numarul acestora pana in prezent?

Am inceput cu unul, la cateva zile a venit cel de-al doilea, iar numarul a crescut si in prezent avem peste 100 de elevi. Si numarul profesorilor a crescut, incat am avut initial 20, iar acum am ajuns la 24 de profesori in Bucuresti. Pentru Cluj vom implementa o structura similara. In ceea ce priveste elevii avem si doua burse pe an, pentru elevii care nu isi permit sa plateasca. Anul trecut am sprijinit doi elevi care isi doreau sa invete, chiar daca nu au avut posibilitati materiale. Rezultatele au fost pe masura, acestia promovand examenele. De aceea, ne dorim sa continuam aceasta actiune.

Exista cerere pentru cursurile dedicate adultilor?

In ce ii priveste pe adulti, ne-am axat pe limbi straine, iar cerere a fost pentru engleza si japoneza. Inca este o directie pe care o analizam, dar cel mai mult ne concentram pe pregatirea elevilor.

Care este targhetul centrului da Vinci? Care este profilul celor care si-au inscris copiii?

Ne intereseaza toti elevii care nu gasesc in sistemul public sprijinul necesar obtinerii rezultatelor, elevii de gimnaziu si de liceu. In ceea ce priveste profilul parintilor, clar ne adresam celor cu venituri peste medie.

Ati luat in considerare mai multe orase, Constanta, Cluj-Napoca si Iasi, insa v-ati oprit la Cluj pentru deschiderea unui nou sediu. Ce a contat pentru aceasta decizie?

Nivelul de salarizare din oras a fost un indicator important, dar si deschiderea parintilor pentru a investi in educatia copiilor lor a contat foarte mult.

Care sunt planurile referitoare la franciza?

Solicitari avem deja. Noi inca lucram la conditiile de eligibilitate, asa ca, cel mai probabil franciza va fi gata in 2016. Optim ar fi in februarie, martie, astfel incat sa avem candidati care sa deschida noile centre si sa se pregateasca, iar in toamna lui 2016 sa inceapa business-ul.

Ce sistem de invatamant strain apreciati cel mai mult?

Eu sunt format si in sistemul romanesc dar si cel anglo saxon. Am urmat o serie de cursuri tinute de profesori din Statele Unite, MBA-ul l-am obtinut de la Universitatea Tiffin din Ohio (USA) si Universitatea din Bucuresti. Sistemul din Anglia mi se pare eficient insa este interesant ce se intampla si in tarile asiatice care in acest moment au cele mai bune rezultate la testele Pisa.

La ce credeti ca mai are Romania de lucrat in ceea ce priveste sistemul de invatamant?

Romania trebuie sa inceapa restructurarea sistemului de invatamant si s-o duca pana la capat. De asemenea, una dintre actiuni ar putea fi reglementarea meditatiilor sau cel putin respectarea codului etic al profesorului prin care meditatiile contra cost cu elevii de la clasa, sunt interzise.