Kai Wegner, primarul Berlinului: Orașul libertății și al oportunităților
Reading Time: 3 minuteBerlinul este atât de mare, încât este un land separat, cu un senat propriu, care se ocupă de dezvoltarea metropolei și se asigură că orașul se menține în topul atractivității economice, sociale și culturale în Germania, în Europa și în lume. Am discutat în exclusivitate cu Kai Wegner, primarul Berlinului, cel care conduce această administrație, despre cum faci un oraș atractiv atât pentru turiști, cât și pentru companii și pentru propriii locuitori.
Berlinul este un hub european și internațional de business și cultură. Ce îl diferențiază, în opinia dumneavoastră, de alte orașe mari din lume?
Berlinul este orașul libertății, al diversității și al toleranței. Milioanele de oameni care alcătuiesc marele nostru oraș provin din 190 de țări. Berlinezii apreciază foarte mult această diversitate, posibilitățile care s-au deschis de la căderea Zidului în 1989 și creativitatea care rezultă din toate acestea. La fel și vizitatorii care se întâlnesc la Berlin din întreaga lume. Berlinul evoluează constant și astăzi este un magnet pentru oamenii din întreaga lume.
Ce face Berlinul pentru a atrage investiții în această lume extrem de competitivă?
Berlinul este atractiv pentru investitorii din Germania, Europa și din întreaga lume. Cu sprijinul agenției noastre de dezvoltare a afacerilor, Berlin Partner, multe companii au venit în Berlin și în regiunea Berlin-Brandenburg în ultimele trei decenii. Au fost fondate numeroase startup-uri în Berlin, în domenii precum gaming și fintech. Experții în dezvoltarea afacerilor de la Berlin Partner sprijină investitorii și ajută companiile să se stabilească în orașul nostru, iar aici vorbim inclusiv despre potențiali parteneri din Europa de Est.
De ce este importantă cultura pentru un oraș mare? Cum promovați Berlinul ca destinație culturală de top?
Arta și cultura joacă un rol important în atractivitatea internațională a Berlinului. În orașul nostru trăiesc și lucrează aproximativ 30.000 de artiști profesioniști. Ei și cei peste 160.000 de oameni care lucrează în sectoarele culturale și creative fac din Berlin un hotspot creativ unic.
Berlinul are atât de multe de oferit: trei teatre de operă de renume internațional, cea mai mare companie de balet din Germania și șapte orchestre filarmonice (dacă le numărăm doar pe cele mari), inclusiv Filarmonica din Berlin, una dintre cele mai importante orchestre simfonice din lume. Peste 100 de trupe de teatru și dans și aproximativ 200 de muzee și instituții de artă plastică fac parte din peisajul nostru cultural bogat, dar avem și nenumărate memoriale și biblioteci. Landul Berlin oferă aproximativ un miliard de euro în finanțare pentru artă și cultură în fiecare an. Este mult mai mult decât fac alte metropole de pe glob.
Cum găsiți un echilibru între atragerea mai multor turiști și oferirea unor condiții tot mai bune pentru locuitorii orașului?
Senatul nostru lucrează pentru a se asigura că turismul din Berlin se dezvoltă în moduri care sunt sustenabile și compatibile cu nevoile urbane. Scopul este de a oferi o experiență cât mai bună pentru vizitatori, îmbunătățind în același timp calitatea vieții berlinezilor. Pentru a reuși acest lucru trebuie să evităm supraaglomerarea potențială în zonele centrale ale orașului și să valorificăm potențialul turistic al tuturor celor douăsprezece cartiere din Berlin. Până la urmă, diversitatea cartierelor noastre, fiecare unic în felul său, reprezintă unul dintre punctele forte ale Berlinului ca destinație turistică de top.
Care sunt principalele provocări pentru Berlin în 2025? Ce proiecte majore aveți pentru anul acesta?
Ne dorim ca lucrurile să funcționeze bine în Berlin – și asta înseamnă mai bine decât au făcut-o în ultimii ani. Din acest motiv, reformăm în sfârșit administrația noastră pe două niveluri – care constă dintr-un senat central și organisme decizionale separate în fiecare cartier – pentru a delimita în mod clar care sunt responsabilitățile Senatului și cu ce se ocupă organele administrative din cartiere. Pe scurt, ne modernizăm administrația orașului în beneficiul locuitorilor din Berlin.
De asemenea, extindem digitalizarea și creștem numărul de servicii digitale disponibile pentru berlinezi. În plus, consider că politica în domeniul educației e foarte importantă. Anul acesta, pentru a consolida educația încă din primii ani de viață, lansăm un program preșcolar cunoscut sub numele de „anul oportunității pentru grădiniță”. Înseamnă că fiecare copil va vorbi germana atunci când va începe școala, sporindu-și șansele la o educație bună și, mai departe, la o viață independentă. Iar prin legislația care stimulează accelerarea construcțiilor, am pus bazele pentru creșterea ofertei de locuințe din Berlin mai rapid și mai eficient.
Care este viziunea dumneavoastră pentru viitorul Berlinului?
Scopul Senatului este de a face din Berlin principalul centru european pentru afaceri, tehnologie și inovație. Până acum, Berlinul și-a pus speranța în faptul că creșterea va veni din industriile bazate pe inovație și cunoaștere, care s-au dovedit a fi reziliente în perioadele recente de criză. Industriile medicale și industria digitală sunt exemple bune. Dorim să consolidăm și mai mult Berlinul ca hub recunoscut pentru cercetare și medicină, dar și să creăm condiții optime pentru startup-uri. Berlinul este orașul oportunităților – pentru fiecare dintre noi.
Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 390 (20 februarie – 15 martie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Foto: Yves Sucksdorff
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz