Opinii

Leonard Rizoiu: Comunicare de criză în HR

21 mart. 2022 3 min

Leonard Rizoiu: Comunicare de criză în HR

Reading Time: 3 minute

Pregătiți să încheiem socotelile cu criza cauzată de pandemie, am început anul privind cu un oarecare optimism către viitor și cu speranța unei reveniri la o realitate asemănătoare cu cea pe care o știam în urmă cu doi ani.

De Leonard Rizoiu

Cu toate acestea, 2022 avea alte planuri pentru noi, întâmpinându-ne cu o nouă criză, de data aceasta umanitară. Efectele ei sunt deja foarte ușor de sesizat, iar impactul negativ se resimte pe foarte multe planuri ale vieților noastre de zi cu zi. Am putea chiar spune că probele de rezistență continuă, însă de data asta supusă la test e capacitatea noastră de a ne ajuta semenii și de a privi dincolo de orice diferențe, atunci când vine vorba de vieți nevinovate.

Război. Un cuvânt scurt, dar care cuprinde atât de multă schimbare. Și altfel de schimbare față de cea cu care ne-am obișnuit până acum.

Capacitatea de adaptare este încă o dată pusă la încercare

Încă din primele momente ale conflictului izbucnit am putut observa o mobilizare uriașă și exemplară în rândul oamenilor, asociațiilor, companiilor și angajatorilor din România. Vorbim de o mobilizare spontană, născută din preocupare, îngrijorare și acceptarea faptului că ajutorul este o datorie umană firească. Astfel, viețile noastre de zi cu zi au reprioritizat în timp real îndatoririle personale și profesionale. Mai mult, pe ordinea noastră de zi au început să apară preocupări și temeri neexperimentate până acum.

Toate acestea s-au tradus în mai mult timp alocat platformelor de socializare, mai mult timp petrecut pe canalele de știri și publicațiile online, mai mult timp dedicat acțiunilor de voluntariat/binefacere concrete, din offline. Acest mai mult timp l-am redistribuit aproape instant dinspre ceea ce am fi făcut în mod normal cu timpul, spre ceea ce acum captează mai mult atenția noastră.

Cum se vede noua-noua realitate, din cadrul departamentelor de HR?

Suntem mai sensibili și mai vulnerabili ca niciodată. Indiferent că suntem în intimitatea căminelor noastre sau la serviciu, avem nevoie de un sistem de suport care să ne ofere încrederea că suntem în siguranță, că putem să ne derulăm viețile ca și până acum, că putem ajuta necondiționat fără a ne simți vinovați.

Într-un astfel de context, comunicarea în cadrul organizațiilor este, deci, foarte importantă ca element de prevenire a panicii și de ameliorare a anxietății. Rolul profesioniștilor din departamentele de HR este de a face angajații să se simtă confortabil, indiferent de sentimentele pe care le experimentează.

Comunicarea internă, în vreme de criză, consolidează cu adevărat relația angajatului cu angajatorul

Putem spune că în vremuri grele se testează cultura organizațională, iar această perioadă este, cu siguranță, un nou test de reziliență.

Chiar dacă de data aceasta criza se răsfrânge dincolo de locul de muncă, o comunicare deschisă, empatică față de situația actuală, va furniza oamenilor din echipe informații care îi vor ajuta să rămână productivi și implicați în munca lor. În acelasi timp, o relatare punctuală și obiectivă a modului în care lucrurile se desfășoară în momentul de față va susține remedierea incertitudinii și anxietății de care aminteam în rândurile anterioare.

Cum susține HR-ul comunicare de criză?

  1. Asigură o comunicare pozitivă și deschisă, dar sinceră și concentrată pe angajați.
  2. Pune la dispoziția oamenilor din companie resurse pentru a trece peste momente de stres (consiliere individuală, ore de muncă și termene-limită flexibile, de exemplu).
  3. Pregătește managerii pentru a sesiza și face față crizelor din echipă.
  4. Pregătește strategii care se adresează situației, evaluând atât ce functionează optim, cât și ce trebuie ajustat.
  5. Creează și menține un climat în care angajații își pot exprima liber grijile și fricile.

Sub aspectul situației curente, atenția specialiștilor de resurse umane se îndreaptă fără doar și poate către wellbeing-ul angajaților. Crearea unei culturi a compasiunii și a informării deschise trebuie să guverneze eforturile de comunicare pe durata situației tensionate, iar confortul psihologic al angajaților va asigura o coeziune de grup sporită și păstrarea capacității de concentrare.

Veștile nu vor fi bune mereu, desigur, însă așa cum am putut să realizăm foarte bine și în pandemie, a ști e mereu mai bine decât a trăi în îndoială și nesiguranță cu privire la ce se întâmplă în jur.

Oamenii trebuie să știe că au un sprijin în HR, un loc unde să-și adreseze întrebările, nedumeririle și de unde vor primi informații cu privire la evoluția situației traversate, nu din punct de vedere politic, dar sigur din punct de vedere uman și organizațional.

Leonard Rizoiu este HR Expert & Managing Partner la leoHR, o voce puternică în zona de capital uman din România, cu peste 20 ani de experiență în business și management în diferite industrii.

Leonard Rizoiu este definiția profesionistului cu gândire strategică, orientat spre rezultate, care înțelege în profunzime nevoile afacerilor, construind soluții complete și personalizate pentru acestea. Promotor al empatiei și umanității în piața muncii, Leonard Rizoiu contribuie activ atât la creșterea performanței în organizații, cât și la educarea publicului larg prin numeroase intervenții TV și în presa scrisă.

Leonard Rizoiu
Leonard Rizoiu, HR Expert & Managing Partner, leoHR
Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: