Interviuri

Liviu Sfrija: Vreau dublarea cifrei de afaceri

5 apr. 2011 5 min

Liviu Sfrija: Vreau dublarea cifrei de afaceri

Reading Time: 5 minute

<p> <strong>Liviu Sfrija, presedintele Henkel Romania, are toate motivele sa spuna aceste cuvinte atata vreme cat compania pe care o conduce a raportat rezultate bune in 2010, in ciuda scaderii pietelor si a competitiei acerbe. Dar Sfrija vrea mai mult.</strong></p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt actualele evolutii pe care le observati la nivel international in FMCG?</strong></p> <p> Recesiunea a fost depasita de tarile Europei Occidentale, insa anul acesta ne vom confrunta cu cresteri-record ale preturilor materiilor prime; in unele cazuri, este vorba despre cresteri de ordinul a doua cifre! Acest fapt va avea un impact semnificativ asupra industriei noastre si asupra preturilor de raft ale produselor. Si in Romania am fost nevoiti sa crestem preturile. Mediul nostru a ajuns sa fie atat de incarcat de evenimente si de schimbari senzationale si foarte rapide, incat e greu de previzionat cum se vor petrece lucrurile. Sunt putine lucruri pe care le stiu cu siguranta. De exemplu, costul productiei nu poate decat sa creasca si nu numai pentru noi, cam pentru toate, fie ele materiale militare, fie de larg consum.</p> <p>  </p> <p> Odata cu declansarea crizei financiare, una dintre consecinte a fost ca, la nivel mondial, capacitatile de productie s-au redus ca sa faca fata crizei si astfel au scazut preturile de vanzare. S-au redus suficient de mult capacitatile de productie, atunci oferta a devenit mai mica sau a echilibrat cererea, si au inceput sa creasca preturile. China este calare pe toata lumea – daca vrea, poate sa consume tot ce produci tu la nivel mondial. Lucrurile pareau rezonabil de predictibile.</p> <p>  </p> <p> S-au declansat evenimentele din Egipt, Tunisia si alte tari de prin Africa sau Orient, a venit nenorocirea din Japonia si astfel lucrurile devin mult mai putin predictibile. Ce stim este ca riscam tot felul de crize. Asta este clar. Cat de mult riscul asta perceput urmeaza sa se si manifeste in cifre, pe cuvantul meu daca pot sa va spun. Exista, din pacate, sansa ca toate crizele astea mai mult sau mai putin manifeste sa determine lumea sa devina din nou tematoare pentru ziua de maine. Acum, cand am inceput sa vedem niste semne de iesire din criza, ne apuca din nou groaza economica, se poate intampla inclusiv sa ajungem mai rau decat unde am plecat.</p> <p>  </p> <p> <strong>Cum au fost ultimii doi ani pentru Henkel Romania?</strong></p> <p> As spune ca au fost amestecati, cu foarte multe multumiri si cu unele neimpliniri. Pentru Henkel in lume a fost intr-un fel, pentru Henkel Roma nia a fost intr-alt fel si cumva defazat. Acum doi ani, in Romania, criza sigur ca ne-a lovit foarte tare, ca pe toti, dar am reusit sa trecem peste ea mai bine decat au reusit sa o faca cei mai multi dintre concurentii nostri si as indrazni sa spun ca in anumite aspecte mai bine decat a reusit sa o faca grupul Henkel.</p> <p>  </p> <p> Anul trecut, ne-am pastrat viteza locala si am reusit in continuare sa ne atingem parametrii planificati, sa fim in buna masura peste concurenta, din punctul de vedere al progresului, dar am ramas in urma dezvoltarii grupului. Grupul a avut in 2010 cel mai bun an dintotdeauna, absolut senzational, chiar daca global stim cate probleme au fost, si in materie de vanzari, si de profitabilitate. Ma bucur ca grupul a avut aceste rezultate, evident ca atunci cand compania o duce bine, o ducem si noi bine, dar am o oarecare nemultumire, pentru ca facem parte din categoria tarilor in curs de dezvoltare si simti si tu ca ai datoria sa vii cu contributia ta de crestere la grup. Or acest lucru noi nu am reusit sa-l facem anul trecut. Am reusit sa venim cu crestere in  cota de piata, ceea ce este foarte apreciat, dar din pacate mediul nu ne-a permis sa venim si cu crestere in cifre.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ne apropiem de finalul primului trimestru din 2011. Cum il vedeti si cum va fi acest an pentru Henkel Romania?</strong></p> <p> Acest prim trimestru din 2011 cred ca pentru FMCG este un dezastru relativ. Primul trimestru de anul trecut a fost, cel putin pentru industriile pe care le stiu, excesiv de bun comparat cu restul anului. Apoi, pe parcursul anului, s-au produs tot felul de reduceri de pret, de promotii din ce in ce mai agresive, care au scazut valoarea totala a vanzarilor. Primul trimestru din anul acesta vine dupa un lung sir de deceptii ale consumatorului si ale preturilor, drept pentru care cifrele raportate pe primul trimestru 2011 cu cele din aceeasi perioada a anului  trecut arata ingrozitor de prost.</p> <p>  </p> <p> Daca insa te uiti la celelalte trei trimestre, lucrurile nu mai sunt de un negru absolut, ci devin gri, chiar gri deschis. As spune ca sunt deja niste semne de crestere. Daca este sa pariez pe ceva, eu as paria pe revenirea comportamentului pietelor traditionale. Daca este sa ma refer la lucruri pe care le stiu, piata detergentilor, de exemplu, cred ca a scazut chiar mai mult decat era cazul sa scada, tinand cont de criza prin care am trecut. Cred ca la detergenti urmeaza sa vedem imediat cel putin stabilizarea pietelor si pe urma cresterea. Daca este sa extindem pe tot anul, as spune ca ma astept la o crestere moderata,  exprimata in 2-3 procente, si sunt optimist pentru 2011 si ma refer aici la industriile pe care le stiu. Daca ma intrebati pentru alte industrii sau la cum decurge economia, optimismul meu este cel putin moderat.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce planuri aveti pentru acest an?</strong></p> <p> Noi vrem sa ne revenim din punctul de vedere al pozitiei relative. Mi se pare obligatoriu ca Henkel Romania sa genereze, sa contribuie la cresterea grupului, noi vrem sa livram crestere in toate domeniile, si in vanzari nete si in profit, crestere obligatorie si in cota de piata. Avem potential, spre deosebire de alte surori subsidiare ale lui Henkel din diverse tari, care au ajuns la maturitate ca si cota de piata, noi aici avem potential urias. Este absolut rezonabil sa imi imaginez dublarea cifrelor de afaceri sau dublarea cotelor de piata ale lui Henkel Romania. Sigur ca nu ai cum sa ajungi la aceste cresteri intr-un an de zile, dar va spun aceste lucruri ca sa intelegeti unde batem noi, unde vedem potentialul nostru. Cel mai bine este sa te indrepti spre telul pe care il doresti incepand cu azi, drept pentru care anul acesta vrem crestere, este foarte simplu.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt prognozele pe termen mediu?</strong></p> <p> Atunci cand vorbim de prognoze pe termen mediu, nu am cum sa nu ma lovesc cu fruntea de pragul politic. Atat de rau ne incurca politica romaneasca, incat este cat se poate de frustrant. E frustrant sa gandesti in termeni macro sau in termini de mai mult de sase luni sau un an, pentru ca este extrem de greu sa evaluezi impactul pe care unul sau altul dintre partide urmeaza sa il aiba asupra desfasurarii firesti a lucrurilor. Pe termen lung, lucrurile se vor desfasura foarte bine, pe termen mediu este lupta dintre nimicnicia politicului romanesc si firescul dezvoltarii civilizatiei. Si atunci eu ce sa va zic? Cred ca va fi mai bine; cu ce viteza va fi mai bine, depinde de noi toti.</p>

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: