Antreprenori CSR

Zero Waste: Magazinul din București unde nimic nu se risipește

3 nov. 2021 4 min

Zero Waste: Magazinul din București unde nimic nu se risipește

Reading Time: 4 minute

Pe strada Buzești din București, găsim un magazin atipic. Produsele se vând în stil vrac, nu se folosește plastic, nu există ambalaje de unică folosință și ești încurajat să vii cu propriile recipiente de acasă. Este primul magazin fizic „zero waste” din Capitală. Am vorbit despre ce înseamnă un business gândit în sistem circular cu Ana Maria Răducanu, fondatoarea Zero Waste.

Cum a luat naștere magazinul Zero Waste? 

În octombrie 2018, am decis că mă voi dedica acestui proiect, ca parte a unei viziuni clare despre cum îmi doresc să trăiesc. Locuisem câțiva ani în ecovillage-uri (comunități intenționale ecologice) unde am văzut că este posibil să îți construiești un stil de viață care are în centrul său respectul față de natură.

Mi-am dorit să continui ceea ce adoptasem acolo, însă odată ajunsă în țară, mi-am dat seama că îmi lipsesc unele elemente de infrastructură, unul dintre ele fiind un magazin de unde să îmi pot procura tot ceea ce am nevoie pentru consumul de bază, într-un mod în care să nu mai generez deșeuri.

Ana Maria RaducanuZero Waste 9497 scaled
Ana Maria Răducanu

Cum funcționează acest magazin și cum reușiți să nu creați deșeuri?

Promisiunea noastră este că tot ce cumperi de aici nu are de ce să ajungă la gunoi cât tu trăiești. Pentru asta, toate produsele noastre vin într-unul din următoarele sisteme: în format vrac (îți permite să iei ceea ce ai nevoie direct în recipientele tale reutilizabile), în sistem circular de ambalaje (adică poți aduce înapoi recipientul, de cremă de față, de exemplu, iar noi îl trimitem înapoi producătorului pentru a fi refolosit) sau în ambalaje compostabile, în grădină. Pentru ultima variantă, oferim colectarea materiei organice, cu ajutorul lui Mihai Abagief de la Grădina Molcom și, astfel, primim și ambalajele compostabile care pleacă din magazin.

Pentru gestiunea noastră internă a deșeurilor, am minimizat pe cât posibil ceea ce primim, iar unii din colaboratorii noștri au fost de acord să înlocuiască pungile de plastic cu pungi de hârtie. Cel mai mare volum de deșeuri care pleacă de la noi este de carton și colaborăm cu Recicleta pentru preluarea lui. Ca magazin, avem, în medie, cam un sac de gunoi menajer (în principal plastice de la furnizori pe care nu am reușit încă să le eliminăm).

Ce produse aveți în magazin și cum sunt prețurile în comparație cu cele din supermarketuri? 

zero waste 9427 scaled

Am acoperit nevoile de consum de bază. Avem alimente (cereale, legu­minoase, nuci, fructe uscate, biscuiți sau ciocolată), produse de igienă per­sonală (șăpun, șampon, bețișoare de urechi, absorbante reutilizabile sau deodorant) și produse de curățenie (bureți de vase compostabili, detergent de rufe și de vase, perii din ­fibre vegetale, săpun de Marsillia sau igie­nizant pentru suprafețe diverse).

În medie, prețurile sunt mai mici sau egale cu cele din supermarket, însă costul final total tinde mereu să fie mai mic, pentru că aici poți cumpăra exact cât ai nevoie. Nu trebuie să cumperi un kilogram de orez, dacă tu vrei să gătești doar două porții. Bea ­Johnson, un pionier al stilului de viață fără risipă, a făcut un studiu și a arătat că stilul de viață zero waste ajunge să fie cu 40% mai economic decât obiceiurile noastre de consum clasice.

Cât ambalaj ați salvat în cele 10 luni de la deschiderea magazinului? 

Zero Waste 9425 scaled

Până în prezent estimăm că am oprit din a fi generate (și implicit a ajunge la groapa de gunoi) aproximativ 28.000 de ambalaje de unică folosință, cel mai probabil de plastic. Totodată am reușit să colectăm circa 1,5 tone de materie organică pentru compost, care ar fi ajuns la groapa de gunoi, unde ar fi generat metan.

Impactul mai mare ține de reducerea amprentei ecologice, însă momentan nu avem instrumentele necesare pentru a face această evaluare. Avem nevoie de o analiză comparativă a ciclului de viață al produselor noastre față de cele convenționale și până acum nu a reușit nimeni să creeze un astfel de instrument.

Ai inițiat o alianță a fondatorilor de magazine zero waste în România. Ce alte magazine fizice mai există în țară și cum funcționează această alianță?

Într-adevăr, avem un grup al ­celor care au creat astfel de magazine în România. E locul nostru de „îm­preună”, de sprijin și colaborare. Fiecare pune întrebări despre ce provocări are, iar ceilalți ajută cu experiența lor. Din acel grup fac parte: AER (din Piatra Neamț), Cuib (din Iași), Ecolivery (din Cluj), Naked Shop (din Sibiu), Terrawell (din Cluj), Stop Waste (din Târgu Mureș), și Szimpla (din Sfântul Gheorghe), acesta fiind și primul magazin zero waste din țară.

La ce să ne așteptăm de la magazinul Zero Waste?

Zero Waste 9430 scaled

Vom lansa în curând magazinul ­online și vom face livrare pe bicicletă în București, cu ajutorul partene­rilor de la Sinapseria. Ne dorim astfel să accesibilizăm posibilitatea de a cumpăra vrac, fără plastic și în sistem circular de ambalaje.

Visul nostru este ca 10% din populația Bucureștiului să consume în acest fel, eliminând consumul de ambalaje și deșeuri generate. Asta e mai degrabă o necesitate, decât un vis frumos. Pentru că Bucureștiul are, în acest moment, o singură groapă de gunoi care primește deșeurile capitalei și ale județului Ilfov. În total, ajung un milion de tone de gunoi pe an, iar capacitatea ei este de două – trei milioane de tone. Ceea ce înseamnă că în doi – trei ani, dacă populația Bucureștiului continuă să consume cum o face, vom atinge capacitatea maximă a depozitului de la Vidra, iar administrația publică nu are nicio soluție pe termen lung.

De aceea, și nu numai, reducerea consumului e primul pas, dacă ne dorim să mai putem respira în viitorul deja foarte apropiat. Iar noi, la Magazinul Zero Waste, vom face tot ce ne stă în puteri pentru a ajuta în direcția asta.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 357 (16 octombrie – 14 noiembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: