Companii Management

Mandat romanesc pe axa austro-ungara

25/02/2016 4 min read

Mandat romanesc pe axa austro-ungara

Reading Time: 4 minute

Dupa o misiune in Coca-Cola Ungaria, unde a implementat masuri ce au adus cresteri de peste 10%, Adrian Cernautan a acceptat o noua provocare: sa gestioneze Coca-Cola Austria din Viena, unde s-a stabilit de jumatate de an cu familia.

Era o dupa-amiaza ploioasa de ianuarie cand am urcat la cel de-al treilea etaj al unei cladiri din parcul de birouri Euro Plaza din Viena. Aici l-am intalnit pe Adrian Cernautan, Country Manager pe Austria la The Coca-Cola Company. In drum spre biroul managerului roman, pe intortocheatele culoare ale companiei, nu am putut sa nu observ aerul festiv in care era invaluit intreg spatiul si ceea ce a mai ramas dintr-un tort urias de ciocolata. Nu am putut sa nu intreb ce anume aniversa echipa sa. Asa am aflat ca, in urma cu doar cateva zile, avusese loc lansarea noii campanii globale “Taste the Feeling”, care reuneste toate subbrandurile Coca-Cola intr-o singura platforma, o premiera in istoria companiei. Prin aceasta mutare globala, compania inlocuieste dupa sapte ani sloganul “Open Happiness” cu “Taste the Feeling”.

Intreaga echipa era foarte incantata de campanie si extrem de optimista cu privire la intreg anul 2016. Managerul roman mi-a explicat ca anul acesta este unul important pentru Coca-Cola Austria. Dupa o lunga pauza, nationala Austriei a reusit sa se califice la Campionatul European de Fotbal, iar Coca-Cola va fi extrem de activa de-a lungul verii pe tot ceea ce inseamna sportul rege. Mai mult, in prima parte a anului 2017, Austria va organiza si editia de iarna a Special Olympics, cel mai mare eveniment sportiv global destinat persoanelor cu dizabilitati mintale. Coca-Cola, in calitate de membru fondator si partener al evenimentului inca din 1968, va fi activa in primul trimestru al anului viitor si pe aceasta platforma.

“Avem un calendar de activitati extrem de puternic si stim ca ne vom creste investitiile si anul viitor”, mi-a spus Adrian Cernautan, Country Manager la Coca-Cola Austria. “Planificam o crestere si pentru anul viitor, atat ca volume, cat si ca venituri si cota de piata. Nu va fi usor, pentru ca activam intr-un mediu extrem de competitiv si nu putem anticipa cum va fi vremea, care poate influenta consumul”, a completat executivul roman, care mi-a explicat ca Austria este o piata matura, unde inovatia are puterea sa impulsioneze consumul, asadar branduri precum Coca-Cola, Fanta sau Römerquelle vor lansa produse noi pe piata. Ca sa va faceti o idee de marimea pietei, Austria are un consum per capita dublu fata de media globala si cu 60% peste Romania.

Ca volum, piata non-alcoholic ready-to-drink (NARTD) din Austria ajunge la 1,9 miliarde de litri, iar ca valoare se situeaza undeva la aproximativ 5 miliarde de euro, adica dublu fata de Romania, asta in conditiile unei populatii de doar 8,5 milioane de locuitori. Pentru Coca-Cola Austria si anul trecut a fost unul bun, compania condusa de Adrian Cernautanu reusind o crestere de aproape 3% a volumului de vanzari, procent semnificativ pentru o piata matura. In plus, brandul si-a consolidat cota de piata pe segmentul carbogazoase si apa. Astfel de exemple sunt insusi brandul Coca-Cola, care a avut cel mai bun an din punct de vedere al cotei de piata, dar si Römerquelle, cel mai de succes brand de apa din Europa al companiei, care a progresat extrem de bine ca vanzari si cota de piata in 2015. Secretul din spatele cresterilor? Investitiile. Compania a investit masiv in fabrica de la Edelstal, de langa Viena, una dintre cele mai moderne fabrici ale Coca-Cola din regiune. De asemenea, cresterea bugetului de marketing si inovatiile de produse au contribuit la sucesul anului 2015.

Sigur, la prima vedere totul pare floare la ureche, insa nu este deloc asa; provocarile nu au intarziat sa apara pentru top managerul roman. “Prima provocare a fost sa imi construiesc echipa. A fost o oportunitate sa imi construiesc o echipa noua si am cautat oameni care sa se completeze unul pe celalalt si sa vina, ideal, cu experienta internationala”, spune Adrian Cernautan. “Experienta din Austria este extrem de interesanta, provocarile fiind legate de a conduce cu succes o echipa multinationala (cu membrii venind din Italia, Cehia si Austria) intr-un mediu extrem de competitiv. De asemenea am ocazia sa imi completez profesional experientele avute pâna acum in tari emergente si developing”, imi povesteste zambind executivul roman. Din punct de vedere al businessului, lucrurile nu sunt foarte diferite fata de alte tari. Evident ca exista particularitati date de specificul pietei, al portofoliului de produse si de mediul competitiv.

Adrian Cernautan lucreaza in Coca-Cola de sase ani. Primii trei i-a petrecut in tara, iar ulterior s-a mutat la conducerea subsidiarei din Ungaria a companiei. Managerul roman vorbeste cu mandrie despre mandatul de trei ani din Ungaria, unde a reusit sa readuca businessul Coca-Cola pe crestere, dupa o perioada de cinci ani de stagnare, produsa de criza economica si schimbarile legislative. Schimbarile aduse de Adrian Cernautanu au adus cresteri de aproape 10% ale businessului companiei din Ungaria, iar proiecte de arhitectura a ambalajelor, de preturi, de route to market au fost recunoscute ca fiind cele mai bune din regiune, adica pe 22 de tari.

“M-am ocupat de tari emergente, Moldova si Romania, Ungaria a fost o tara in dezvoltare si imi cautam o experienta intr-o tara matura, astfel incat sa imi completez experienta profesionala”, spune Country Managerul Coca-Cola Austria. “Si atunci a fost o combinatie win-win foarte buna”, imi povesteste Adrian Cernautan, care s-a mutat la Viena in luna iulie a anului trecut, impreuna cu Raluca, sotia sa, si cele doua fete de patru si respectiv de noua ani.

Leave a comment

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă