Analize

Masinile electrice au priza la public?

2 mai 2011 4 min

Masinile electrice au priza la public?

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Industria auto pare sa se recunoasca invinsa in fata inevitabilului: motoarele cu combustie interna au zilele numarate. Viitorul apartine in acest moment masinilor electrice, iar producatorii se intrec in lansari pe acest segment. Ce vor face insa consumatorii? </strong></p> <p>  </p> <p>  </p> <p> Destinul masinii electrice poate fi perfect rezumat de doua documentare realizate de acelasi regizor, Chris Paine, la cativa ani distanta. Primul, din 2006, avea titlul “Cine a omorat masina electrica?” si arata modul in care proiectele de automobile electrice ale producatorilor americani de la mijlocul anilor '90 au fost “ingropate” de interese politice si economice legate de industria petroliera. Titlul celui de-al doilea documentar, lansat la finele lunii aprilie, spune totul: “Razbunarea masinii electrice”. A fost nevoie de o explozie a pretului petrolului si de o criza economica de proportii pentru ca gigantii industriei auto sa ia in serios tendintele ecologice care se manifesta tot mai intens in societatea actuala. La fel, consumatorii arsi la buzunar de pretul in crestere al benzinei si motorinei, au descoperit virtutile masinilor cu consum redus de combustibil si au inceput sa aleaga masini mai mici, modele hibrid si, in ultima vreme, automobile electrice.</p> <p>  </p> <p> <strong>ABORDAREA HIBRIDA</strong></p> <p> Unii dintre noi poate am fi ales mai demult astfel de modele, numai ca acestea nu erau disponibile. Dar in ultimii doi ani, pana si marci ca Porsche sau BMW, recunoscute pentru motoarele de mare putere, au lansat modele hibrid sau cu emisii tot mai reduse de noxe. In 2005, un Porsche hibrid suna ca o blasfemie pentru multi, in 2011 compania are o intreaga linie de motorizari de acest tip, inclusiv pentru modelul cu 4 usi Panamera, iar componenta eco a devenit una din directiile strategice de dezvoltare. Culmea este ca, recent, compania a prezentat ceea ce a denumit “primul model hibrid din istorie”, o masina lansata in urma cu 100 de ani, prezentata sub numele “Semper Vivus” la Salonul Auto de la New York in aprilie. Hibridele isi fac loc si pe piata locala. In acest moment, de exemplu, BMW ofera doua modele hibride in Romania: BMW Seria 7 ActiveHybrid (mild hybrid) si BMW X6 ActiveHybrid (full hybrid), ambele lansate la inceputul anului 2010.</p> <p>  </p> <p> Compania a vandut anul trecut 6 masini hibride, iar in primele doua luni din 2011 au fost deja achizitionate doua modele dotate cu tehnologia ActiveHybrid. Si vorbim de masini scumpe. Era hibridelor moderne a fost lansata de Toyota Prius, in 1997, model ce a devenit rapid preferatul vedetelor de la Hollywood care lupta pentru protectia mediului. Astfel, Prius a reusit sa depaseasca pragul de un milion de unitati vandute in 2008, la 10 ani de la lansare, ajungand in 2009 la a treia generatie. Astazi, hibridele au devenit practic oferta standard pentru marii producatori</p> <p>  </p> <p> <strong>STATUL ELECTRIZEAZA PIATA</strong></p> <p> Obsesia romanilor pentru masini puternice e cunoscuta, iar preocuparile lor pentru motoare mai putin poluante, cu consum redus sau versiuni importatorul sa lanseze pe piata locala modelul complet electric C-Zero, care poate fi comandat de clientii romani din ianuarie 2011. Este, de altfel, singurul model electric disponibil  comercial pe piata locala, insa el poate fi achizitionat si de la Mitsubishi sub numele iMiEV. Automobilul a fost dezvoltat in comun de Mitsubishi, Citroen si Peugeot. Pretul de lista al unui iMiEV in Romania este destul de piperat, depasind 36.000 de euro pentru o masina din segmentul mini.</p> <p>  </p> <p> Dar incep sa apara vestile bune. Urmand modelul altor state, guvernul roman a adoptat recent un act normativ prin care va acorda o subventie de 20% din pret la cumpararea unui automobil electric, dar nu mai mult de 3.700 euro.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>PLANURI MARI</strong></p> <p> Pentru industria si piata auto locala, planurile Renault pot avea o influenta decisiva, avand in vedere existenta centrului tehnologic al companiei de la Titu si fabrica Dacia de la Mioveni. Iar intentiile constructorului francez in domeniul electric sunt mai mult decat ambitioase. Alianta Renault-Nissan are in plan ca, pana in 2016, sa comercializeze 1,5 milioane de vehicule electrice in toata lumea. Pentru aceasta, compania a lansat gama Z.E. (zero emisii), care include compacta Twizy, vehiculul commercial Kangoo, sedanul Fluence si supermini-ul Zoe.</p> <p>  </p> <p> Primele trei modele vor fi lansate in acest an. Desi francezii nu au anuntat nici macar planuri pentru motorizari hibride in cazul Dacia, nu este exclus ca producatorul roman sa ajunga sa asambleze macar vehicule electrice, avand in vedere ca Fluence E.Z., de exemplu, este fabricat in Turcia. De cealalta parte, Ford produce deja la Craiova motoare EcoBoost, fiind planificata ajungerea la o capacitate de 300.000 de unitati pe an. Sunt motoare traditionale pe benzina, dar care au un consum cu 20% mai mic si emit cu 15% mai putine noxe, propulsoarele EcoBoost urmand sa fie folosite de Ford la toata gama de modele proprii. Americanii vor lansa si ei anul viitor un model 100% electric, Ford Focus EV.</p> <p>  </p> <p> Exista si eforturi independente pe plan local. Dacia Hamster Electricway 4WD este un proiect universitar  dezvoltat de Facultatea mecanica si tehnologie a Universitatii din Pitesti. Este un hybrid diesel-electric realizat pe platforma Sandero, fiind rezultatul unui proiect care are ca scop realizarea unui automobil cu emisii de dioxid de carbon de 99 g/km, potrivit “Gandul”. Hibridul combina un motoro diesel Renault 1,5  dCi de 90 CP cu un propulsor electric de 18 kW (24,5 CP).</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>CUMPARATORI IN PRIZA</strong></p> <p> Producatorii auto au inteles incotro merge piata, cum ramane cu consumatorii? In America, se pare ca entuziasmul acestora este peste asteptari. Un studiu realizat anul trecut arata ca o treime dintre respondenti intentionau sa ia in considerare un automobil electric cand vor face urmatoarea achizitie a unei masini, asta in conditiile in care oferta este inca destul de limitata. Consumatorii ar prefera ca masina electrica sa aiba o autonomie medie de 145 km, dar aproape jumatate dintre ei ar fi multumiti si cu 120 km. In ceea ce priveste pretul, americanii sunt dispusi sa plateasca in medie mai mult cu 2.000 de dolari pentru o masina electrica fata de una cu motor conventional, dar 20% nu ar fi dispusi sa dea mai multi bani. Demonstrand cat de importanta este infrastructura pentru masinile electrice, 63% dintre participantii la sondaj ar alege un automobil electric daca la locul de munca ar exista statii pentru incarcarea bateriilor. Ca si pana acum, viitorul masinii electrice depinde de gradul lor de adoptare. Producatorii le introduc treptat in ofertele lor, insa daca piata nu raspunde pozitiv, putem asista la un nou esec. Numai ca, de data aceasta, esecul nu mai este o optiune.</p> <p>  </p>

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: