Opinii Antreprenori

Ovidiu Toader: Cine preia rolul de antreprenor pe perioada vacanței?

4 aug. 2023 5 min

Ovidiu Toader: Cine preia rolul de antreprenor pe perioada vacanței?

Reading Time: 5 minute

Am făcut la începutul acestei veri un studiu informal în rândul a peste 100 de antreprenori cărora le-am adresat următoarea întrebare: „Cine preia rolul tău de antreprenor/CEO când mergi în vacanță?”. 41% dintre fondatori au răspuns că nimeni nu preia rolul de CEO pe perioada concediului, 27% au indicat directorul de vânzări, 10% directorul de logistică sau de producție, 13% au ales opțiunea „directorul financiar/contabilul” și 9% au răspuns „echipa de management”.

de Ovidiu Toader

Din aceste răspunsuri, confirmate, de asemenea, prin experiențele mele cu antreprenorii locali, reiese că mai mult de jumătate dintre fondatori (64%) transmit că businessul se oprește din dezvoltare în momentul în care fondatorul pleacă în vacanță. Până la urmă, dezvoltarea unei afaceri are legătură cu tot ce înseamnă relaționare cu exteriorul și cu extinderea în afara firmei.

Cele trei opțiuni („nu deleg nimănui”, „deleg contabilului” și „deleg directorului de logistică”) ne confirmă că prioritățile multor firme pe perioada verii nu mai au legătură directă cu dezvoltarea companiei. Cel puțin doi din patru antreprenori consideră că dezvoltarea firmei ar trebui să se oprească o perioadă de timp, mai ales atunci când fondatorii pleacă în vacanță.

Majoritatea antreprenorilor nu-și iau vacanță ani la rând. Un studiu Harvard Business Review arată că fondatorii din SUA și din alte 36 de țări lucrează, în medie, 72 de ore săptămânal. Studiul relevă că fondatorii au doar trei ore pe zi pentru timp liber în timpul zilelor de lucru pentru activități precum exerciții fizice, mâncare și alte activități de familie. Prin urmare, dacă un antreprenor lucrează 72 de ore săptămânal, sunt șanse ca timpul lui pentru vacanță să fie foarte limitat. Eu cred ca antreprenorii români ar trebui să-și ia cel puțin patru săptămâni de vacanță anual. Inclusiv la noi, în România, antreprenorii sunt cel mai adesea nevoiţi să lucreze în vacanţă: 88% dintre aceştia își dedică timp businessului şi în perioadele de odihnă, potrivit unui studiu realizat de eJobs.

Rolul de CEO al antreprenorului, preluat de un vice sau de o echipă de management?

O firmă se dezvoltă când antreprenorul este plecat doar dacă fondatorul și-a delegat acest rol. Rolul de CEO al antreprenorului este preluat ori de un vice (director adjunct) ori, în al doilea scenariu, părți din rolul de CEO sunt predate celorlalți manageri, pe felii (spre exemplu: responsabilitățile care țin de business development sunt delegate managerului de vânzări, activitatea de controlling este delegată managerului financiar). În cel de-al doilea scenariu, echipa de management preia rolul de CEO.

Din punctul meu de vedere, în mod ideal, rolul de CEO să fie preluat de o echipă de management. În această situație, echipa de management îl poate reprezenta pe fondator în absența sa. Astfel, dacă în lipsa antreprenorului/antreprenoarei se ivește o problemă care depinde de CEO, atunci echipa de manageri se întrunește și decide în numele fondatorului.

Ce-i de făcut, totuși, ca antreprenor, în situația în care nu ai încă o echipă de management? Primul pas ar fi să-ți dezvolți o echipă de management. O poți crea în prima fază într-un mod foarte simplu: alegi doi dintre cei mai importanți oameni din firmă, astfel încât voi trei (tu și cei doi manageri) formați o primă echipă de management. Sau dacă ai mai mulți colegi în echipă, atunci alegi patru oameni și voi cinci sunteți o echipă de management. Astfel, dacă îți propui să ai un spirit democratic în cadrul echipei de management, este important ca numărul membrilor echipei să fie impar.  Deciziile vor fi luate astfel mai rapid și proactiv. Prin urmare, recomand ca echipa de management să aibă 3, 5 sau 7 membri, inclusiv antreprenorul.

În momentul în care ai format echipa, este foarte important să cauți roluri complementare care să nu se suprapună și să acoperi întregul spectru de care firma are nevoie pentru dezvoltare. E bine ca toate departamentele importante din companie să fie reprezentate și să fie evitate „dublurile” de rol: de exemplu, să nu ai doi directori de vânzări în echipa de management.

De ce nu-și creează fondatorii echipe de management?

Totuși, de ce nu își fac mai rapid antreprenorii echipe de management? Antreprenorilor nu le plac ședințele, preferă să se întâlnească separat cu oamenii lor cheie. Antreprenorii au nevoie să învețe cum să faciliteze întâlniri, ei sunt obișnuiți să aibă discuții unidirecționale. De ce se întâmplă asta? Antreprenorii sunt oameni care fac lucruri, nu care vorbesc despre lucruri. În ședințe trebuie să ai răbdare, să lucrezi, să colaborezi despre soluții și ce ar putea să facă echipa. Mai degrabă antreprenorii preferă să facă lucruri și abia apoi să vorbească despre rezultatele lor.

Observăm că peste 40% dintre antreprenori (41%) au răspuns că nimeni nu preia rolul de CEO pe perioada concediului. Ce se întâmplă, de fapt, în acest scenariu: CEO-ul companiei nu pleacă în vacanță cu adevărat pentru că nu are cui să-și lase din responsabilități. Iar când se întoarce din vacanță, tendința sa este să caute problemele ivite în lipsa lui/a ei și apoi mai trebuie să-și răspundă dilemei dacă e bine sau rău că a plecat într-un concediu bine meritat.

Un lucru interesant se întâmplă când antreprenorii își deleagă responsabilitățile directorului de vânzări. În această situație, este foarte posibil ca fondatorii să observe schimbări ale politicii de prețuri și discounturi după ce se întorc din vacanțe. Iar aceste modificări să fi generat deja frustrări în alte departamente cheie ale companiei. Asta se întâmplă în general nu doar în concedii ci și atunci când CEO-ul are un rol operațional, spre exemplu, un rol în vânzări. Firma tinde să devină o companie specializată în departamentul din care provine CEO-ul, celelalte departamente se transformă în departamente suport ale conducerii și astfel compania se dezechilibrează. De aceea, rolul de CEO trebuie să fie preluat de o echipă de management și nu de o singură persoană din conducere.

De asemenea, acest tip de delegare este ideal și pentru antreprenorii care își doresc un exit din companie. E important să-și creeze o echipă de management care să conducă firma fără CEO pentru 6 luni, iar rolurile membrilor echipei de management să fie foarte clare. În ultimii ani am văzut mai multe exituri ale fondatorilor români, ceea ce reprezintă un semn clar că avem o clasă de antreprenori mult mai matură.

Totuși, ce este corect atunci când un antreprenor își deleagă din responsabilități directorului de vânzări? Omul de business development/de vânzări va putea lua decizii care să ducă la creșterea veniturilor chiar dacă asta îi dezavantajează pe cei din alte departamente ale companiei. În acest context, sunt șanse mari ca firma să introducă pe piață produse sau servicii noi care duc în final la creșterea vânzărilor.

Până la urmă, este o idee bună să delegi din responsabilități directorului financiar? Da și nu. În această perioadă, firma va avea o atenție mai mare pe ce s-a promis, pe buget, și cei care au primit responsabilități noi vor căuta să ducă la capăt deciziile promise conform bugetului de venituri și cheltuieli. De obicei, în perioade de criză și de stagnare, conducerea tinde să fie orientată spre tăierea de costuri. În perioade de dezvoltare, companiile sunt conduse de oameni cu specializări de vânzări/marketing, logistică producție, de DO-eri, oameni care dezvoltă cu pasiune proiecte noi. Directorii financiari au tendința să fie mult mai analitici decât ceilalți manageri, și astfel deciziile de management sunt luate mai greu. Asta poate duce la diminuarea vitezei de creștere a companiei, dar în același timp poate genera și o profitabilitate mai mare (ceea ce-i bine pentru acționarii companiei, în final).

Ovidiu Toader a antrenat în ultimii 12 ani mai mult de 1.000 de antreprenori în peste 15.000 de sesiuni de coaching individual și de echipă. Începând din 1997 este antreprenor și investitor în peste 10 companii cu afaceri cumulate de peste 300 milioane de euro.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 375 (16 iulie – 16 septembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: