Patru din zece tineri români vor să devină antreprenori

Un procent de 39% dintre tinerii români sub 35 de ani doresc să-și pornească propria afacere, în timp ce 43% dintre români spun că nu ar renunța la visul lor de a-și deschide o afacere, potrivit rezultatelor studiului Amway Global Entrepreneurship Report (AGER) 2018.

Cercetarea științifică comandată de Amway și realizată la nivel internațional scoate în evidență apetența oamenilor pentru dezvoltarea unor proiecte de antreprenoriat. AGER utilizează indicele AESI (Amway Entrepreneurial Spirit Index), care măsoară dorința de a iniția o afacere proprie, încrederea în sine și capacitatea de a rezista presiunii sociale care descurajează eventualii antreprenori.

În România, rezultatele AESI relevă un grad considerabil de entuziasm în rândul tinerilor sub 35 de ani, dintre care 39% doresc să-și pornească propria afacere. La polul opus se află generația peste 50 de ani, din rândul căreia doar 12% doresc să devină antreprenori. Privind în ansamblu, 21% dintre femei și 26% dintre bărbații din România doresc să devină antreprenori.

“Probabil cel mai important rezultat se referă la faptul că în România există încă un scor foarte bun AESI pentru tinerii sub 35 de ani, care urmează trendul european și pe cel mondial. Pe de altă parte, se observă o scădere generală a dorinței românilor de a deveni antreprenori. Acesta poate fi un rezultat al lipsei de politici sociale, de educație în domeniul antreprenorial, mai ales în rândul populației adulte”, a declarat prof. dr. Carmen Paunescu, specialistul academic al studiului AGER în România și profesor de antreprenoriat în cadrul Academiei de Studii Economice București.

Când vine vorba despre nivelul de educație, rezultatele AGER 2018 pentru România scot în evidență o diferență consistentă de opinii cu privire la nivelul de fezabilitate a unui proiect de antreprenoriat. Astfel, 35% dintre respondenții cu studii superioare consideră fezabilă inițierea unei afaceri proprii, în timp ce doar 16% dintre respondenții fără studii superioare au aceeași părere.

“Încurajăm antreprenoriatul, care poate aduce un plus de siguranță financiară și crește nivelul de competitivitate al populației. Avem în Romania foarte multe modele de succes, femei și bărbați, care au propriul business Amway și care reușesc să le ofere familiilor un nivel de trai mai bun. Vom susține întotdeauna deschiderea românilor spre antreprenoriat”, spune Ioana Enache, General Manager Amway România, Bulgaria și Grecia.

AGER 2018 a mai arătat că 41% dintre europeni își doresc deschiderea unei afaceri proprii, 37% au încredere în ei că pot face primul pas în a deveni independenți și 48% sunt rezistenți în fața presiunii sociale. Raportul a arătat că procesul de digitalizare a afacerilor și serviciilor la nivel mondial este în discordanță cu preferințele oamenilor: 77% din cetățenii Uniunii Europene și 75% dintre cetățenii intervievați la nivel global, își doresc un contact direct mai degrabă decât unul digital când își deschid un business propriu. Antreprenorii europeni consideră că cel util pentru dezvoltarea unei afaceri este capacitatea de a identifica clienții potriviți (UE: 56%; Global: 54%), angajarea personalului potrivit (UE: 54%; Global: 57%) și localizarea afacerilor în mediul urban (UE: 62%; Global: 64%).

Primul raport AGER a fost lansat în Europa în anul 2010. Raportul de anul acesta cuprinde 44 de țări din Europa, Asia, America Latină și America de Nord, și a fost făcut prin interviuri (față în față sau la telefon), cu 48.998 de bărbați și femei, cu vârste cuprinse între 14 și 99 de ani. Raportul AGER 2018 pentru Europa a fost realizat la solicitarea Amway, în baza unui parteneriat științific cu Prof. Dr. Isabell M. Welpe de la Școala de Management din cadrul Universității Tehnice din Munich, Germania. În România studiul a fost realizat pe un grup de 1.308 persoane, cu vârsta de peste 15 ani, prin metoda interviului față în față.