Companii Stiri

Business din joacă: Cum arată piața jocurilor de societate din România

15 sept. 2020 4 min

Business din joacă: Cum arată piața jocurilor de societate din România

Reading Time: 4 minute

Limitarea posibilităților de recreere din perioada de pandemie a dus în România la o creștere exponențială a vânzărilor de jocuri de societate, care se va menține și în a doua jumătate a anului.

Lipsiți de posibilitatea de a ieși cu prietenii la restaurante sau cluburi, românii s-au văzut obligați să petreacă mai mult timp în casă, alături de familie. Iar una dintre activitățile preferate de aceștia au fost jocurile de societate, tot mai căutate în timpul acestei crize de sănătate publică, mai ales că și spectacolele, concertele ori piesele de teatru au fost sistate.

“Primul semestru a fost evident marcat de izbucnirea pandemiei, generând foarte multe efecte pe toate piețele, inclusiv pe cea a jocurilor de societate”, spune Cristi Soare, Managing Director la Game­ology, un distribuitor și producător de jocuri de societate. “Din fericire, nu putem vorbi de o scădere semnificativă a volumelor de vânzări, ci mai degrabă de schimbări temporare legate de gamele de produse comandate și modalitatea de acces la acestea – online în detrimentul retailului”, spune Cristi Soare, care adaugă că pentru Gameo­logy primele șase luni ale anului au fost foarte bune, având o creștere a veniturilor cu aproape 120% față de aceeași perioadă a anului trecut. El estimează că Gameology va închide anul cu o cifră de afaceri de 750.000 de euro, în creștere comparativ cu anul 2019, când a avut venituri de 400.000 de euro.

Deși nu există o monitorizare strictă pe piața jocurilor de societate din România, aceasta reprezentând un procent extrem de mic din întreaga piață de jucării, potrivit calculelor lui Cristian Soare valoarea acesteia este situată undeva între 12 și 15 milio­ane de euro și în creștere cu peste zece procente de la an la an.

Deși domeniul este departe de ceea ce se întâmplă în Europa Centrală și cea de Vest, jucătorii din industrie sunt pe un trend crescător semnificativ. Cum activitățile sociale și culturale sunt extrem de limitate în aceste momente și românii caută alte opțiuni de petrecere a timpului liber în familie sau în cercuri restrânse de prieteni, pe agenda strategică a Managing Directorului de la Gameology se află terminarea anului cu o creștere generală cuprinsă între 80 și 100% față de 2019.

“Este evident că piața în sine nu a crescut în acest ritm, dar pe noi ne-au ajutat foarte mult jocurile lansate în a doua jumătate a anului 2019, având o serie de titluri care au performat foarte bine și în perioada pandemiei. De asemenea, eforturile noastre continue de a dezvolta segmentul de vânzări online ne-au ajutat foate mult în perioada în care principalii retaileri cu care lucrăm aveau magazinele închise, reușind să suplinim pierderile inerente de pe retailul clasic”, adaugă Cristi Soare.

Gameology este unul dintre principalii producători și distribuitori de jocuri de petrecere, acestea înregistrând o scădere de 20%-30% față de primele două luni ale anului, când nu au fost raportate cazuri de Covid-19 în România.

Ce joacă românii în pandemie

Gameology a înregistrat o creștere semnificativă a interesului pentru jocuri de familie, puzzle și jocuri pentru copii, lucru normal în condițiile în care românii au petrecut foarte mult timp acasă. Din gamele de jocuri pentru familie, la Gameology, printre cele mai căutate jocuri au fost Monopoly, Cameleonul și Campionii Distracției, iar din jocurile de petrecere pentru adulți la mare căutare au fost WTF?, Bătălia Cuplurilor și Minți Murdare.

În prezent, compania produce 20 de jocuri, inclusiv 221B Baker Street (un mistery game cu Sherlock Holmes), Monopoly Games of Thrones și Monopoly Friends, Cluedo Dracula, 20 Second Showdown, Tension și Trivial Pursuit Harry Potter.

“O mare parte dintre jocurile de familie oferă posibilitatea jucării lor de către adulți cu copiii”, spune Adrian-Ștefan Cîrstea, fondatorul Ideal Board Games, un producător și distribuitor de jocuri de societate despre cele mai vândute jocuri din perioada pandemiei. “Psihologic, jocul dintre adulți și copii oferă beneficii extraordinare. Gama de jocuri Catan este una dintre cele mai populare în această categorie și chiar am rămas descoperiți pe unele produse în ultimele luni”, adaugă Adrian-Ștefan Cîrstea.

Antreprenorul a pus bazele Ideal Board Games în urmă cu 15 ani, odată cu ideea publicării jocului de societate Settlers of Catan în limba română. Simultan cu creșterea popularității jocului Coloniștii din Catan, a devenit cunoscut și termenul de jocuri moderne de societate apărute și în România, acestea fiind importate mai ales din limba engleză. Activitatea Ideal Board Games a continuat cu publicarea tuturor extensiilor tematice ale jocului Catan, care a devenit între timp un fenomen pe plan mondial, cu zeci de milioane de jucători și numeroase premii. Ideal Board Games organizează de 15 ani Campionatul Național de Catan, care este parte a Campionatului Mondial Catan, precum și multe alte evenimente în cadrul universitar și școlar.

„Provocarea misionară la care am reflectat încă de la început rămâne valabilă și acum, după 15 ani de activitate: să ajungem la cât mai multe familii, să îi încurajăm pe părinți să petreacă un timp cât mai calitativ împreună cu copiii lor, să oferim cele mai bune jocuri societății, înțelegând că acestea chiar sunt un mod de educație alternativă, simulatoare ale unor procese fizice, economice și sociale prin care oricine poate înțelege ce se întâmplă efectiv, acționând în situația respectivă și apoi analizând cauzele și efectele. Partea bună în acest sens este că fiecare dintre noi ia atât cât dorește și cât poate din această experiență și nu este forțat să învețe mecanic niște noțiuni abstracte. Sunt convins că pe viitor, acest tip de învățare și de educație alternativă va fi din ce în ce mai folosit atât în familie, cât și în școli”, spune Adrian-Ștefan Cîrstea.

Compania fondată de acesta a produs jocuri în primii patru ani de activitate, iar din 2009, de la criza economică, antreprenorul preferă coproducția în Germania. În vara aceasta, Ideal Board Games a publicat în limba română mai multe jocuri, iar în prezent dezvoltă un proiect special din gama de jocuri escape room, Exit, care se bucură de un succes fulminant în Germania. Începând cu luna sep­tembrie, Ideal Board Games va putea oferi șapte jocuri diferite din această categorie.

“Ne propunem să diversificăm oferta precum și să creștem nivelul de conștientizare a beneficiilor pe care jocurile de familie le aduc mai ales copiilor. Ne dorim dezvoltarea capacităților de depozitare precum și a celor de comunicare cu clienții”, spune Adrian-Ștefan Cîrstea, fondatorul Ideal Board Games despre planurile pe care le are pentru companie.

Foto: © Olesia BilkeiDreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: