Analize Companii

Piața de jucării depășește 1,7 mld. lei în 2022. Jumbo este liderul vânzărilor

31 mai 2023 3 min

Piața de jucării depășește 1,7 mld. lei în 2022. Jumbo este liderul vânzărilor

Reading Time: 3 minute

Cifra de afaceri a pieței de jucării din România (producție & comerț) depășește în 2022 valoarea de 1,7 miliarde de lei, conform estimărilor realizate de KeysFin.

În 2021, piața de jucării din România a crescut cu 14% față de 2020 și a fost de aproape 8 ori mai mare decât în 2012, la cel mai ridicat nivel din istorie, depășind valoarea de 1,5 miliarde de lei în 2021.

„Pentru 2022 estimăm continuarea creșterii pieței de jucării peste media europeană și depășirea maximului istoric atins în 2021, la mai mult de 1,7 miliarde de lei, în baza extinderii portofoliului de produse (fapt care influențează procesul de premiumizare – de obținere a unui statut premium – prin încorporarea de tehnologii noi, interactive și educaționale), al dezvoltării segmentului de jucării ecologice și al transmiterii presiunilor inflaționiste la nivelul consumatorului. Numărul mai mare de alianțe și parteneriate strategice, achiziții și colaborări între vânzători și participanții la piață la nivel european va susține și creșterea pieței jucăriilor la nivel local. Se așteaptă ca jucăriile pentru sport și în aer liber să beneficieze de o creștere a cererii pe fondul preocupărilor ridicate ale părinților privind obezitatea infantilă și a celorlalte probleme de sănătate asociate sedentarismului copiilor.”

Diana Florescu, analist economic KeysFin

La polul opus, sunt factori precum creșterea disponibilității produselor contrafăcute, care pot afecta evoluția pieței. Acestea sunt fabricate din materii prime de calitate scăzută și pot fi chiar dăunătoare copiilor. Dezvoltarea comerțului electronic a propulsat vânzările de produse contrafăcute prin extinderea acoperirii lor geografice, se mai arată în analiza KeysFin.

În 2021, în România existau 504 companii care aveau ca obiect de activitate producția și/sau comerțul cu amănuntul de jucării (cod CAEN 3240 – fabricarea jocurilor și jucăriilor și cod CAEN 4765 – comerț amănuntul al jocurilor și jucăriilor în magazine specializate), cu 5% mai multe față de 2020 și în creștere cu 73% comparativ cu 2012.

Topul comercianților de jucării

Principalul comerciant a rămas Jumbo Ec.R SRL, companie cu acționariat grecesc care și-a consolidat poziția de lider de piață în 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 901 milioane de lei (69% din total comerț), după un avans anual de aproximativ 9%.

Locul secund în topul comercianților este ocupat de Noriel (Intertoy Zone SRL), companie cu acționariat majoritar turcesc, cu afaceri de 258 de milioane de lei, care a concentrat 20% din total comerț.

Podiumul este completat de Brick Depot SRL, distribuitorul Lego pe piața locală, cu o cifră de afaceri de 37 de milioane de lei (2,8% din total comerț), LUXPRIMUM SRL (17 milioane de lei) și J&M SRL (12 milioane lei). Cele mai mari 5 companii generează 93% din cifra de afaceri a comercianților de jucării din România în 2021.

Topul producătorilor de jucării din România

În ceea ce privește producția locală de jucării, principalul actor din piață este Airquee SRL, companie cu acționariat majoritar britanic, cu afaceri de 30,5 milioane de lei (cu 39% mai mari decât în 2020), care a generat 14% din total producție locală în 2021.

Pe locul al doilea în topul producătorilor regăsim Modelleisenbahn SRL, companie cu acționariat 100% austriacă care produce la Arad trenulețe electrice, cu afaceri de 19,5 milioane de lei, adică 9,1% din total producție în 2021.

Podiumul este completat de Viessmann Transilvania SRL (16,1 de milioane de lei, 7,5% din total), D-TOYS SA (15,8 milioane de lei; 7,4% din total producție) și Burak Toys International SRL (15 milioane lei, 7% din total producție în 2021). Cele mai mari 5 companii generează aproape 45% din cifra de afaceri a producției de jucării în 2021.

Rezultatul net, în creștere explozivă

Rezultatul net al companiilor din piața de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut de 447 de ori față de 2012, la aproape 279 de milioane de lei pe fondul evoluției componentei de comerț, care a reprezentat 95% din rezultatul net al pieței în 2021. Cel mai mare jucător după cifra de afaceri și forța de muncă, JUMBO a generat aproape 96% din profitul net al comercianților de jucării în 2021.

Potrivit KeysFin, dintre cele 504 de companii luate în calcul în analiză, 244 au înregistrat profit în 2021, 194 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul.

Numărul de angajați din piața de jucării (producție & comerț) a scăzut cu 9% față de 2020, însă a rămas cu 83% peste nivelul din 2012, la aproximativ 3,6 mii de salariați în 2021.

Pe sub-segmente, numărul mediu de angajați din producția de jucării a scăzut cu 13% față de 2012, la 1,3 mii de salariați, ceea ce reprezintă 37% din total în 2021. Pe partea de comerț, forța de muncă a crescut cu 407% față de 2012, la aproape 2,3 mii de salariați în 2021.

KeysFin oferă soluții 100% digitalizate pentru verificarea mediului de business, cu date financiare și juridice, rapoarte, grafice și analize actualizate la zi despre companiile din România și din străinătate, în vederea reducerii riscului comercial.

Foto 35829780 © Lenutaidi | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: