Analize Business

Piața de servicii de poștă și curierat s-a apropiat de 1,5 mld. euro în 2021

8 mart. 2022 3 min

Piața de servicii de poștă și curierat s-a apropiat de 1,5 mld. euro în 2021

Reading Time: 3 minute

Cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a avansat cu 19% față de 2019 și a depășit cu 136% nivelul din 2011, ajungând la 6,4 miliarde de lei în 2020, potrivit unei analize KeysFin.

„Estimăm continuarea tendinței de creștere începută în 2010, iar cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat să depășească pragul de 7,3 miliarde de lei (cca 1,48 mld. euro – n.r.) în 2021, ca urmare a dezvoltării cererii online și a presiunilor inflaționiste.”

Diana Florescu, analist economic KeysFin

Profituri record de 525 mil. lei în curierat

Dacă în 2019 rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut marginal față de 2018, în 2020 avansul anual a fost unul dintre cele mai ample din economie și anume de 124%. Față de 2011, rezultatul net a trecut de la o pierdere de 121 de milioane de lei, la un profit de 525 milioane de lei.

Piața serviciilor de poștă și curierat face parte din puținele domenii în care numărul de companii a crescut considerabil în pandemie, cu aproape 39% față de 2019 și cu aproximativ 242% peste nivelul din 2011, atingând nivelul record de 3.400 de companii în 2020.

Dintre cele 2.514 companii locale care au înregistrat capitaluri proprii pozitive în 2020, 2.476 (98,5%) au avut acționariat majoritar românesc (peste 50% din total). După numărul de companii cu acționariat direct majoritar străin, pe primele locuri s-au aflat investitorii din Olanda, Bulgaria și Cipru (cu câte 4 companii fiecare). După valoarea capitalurilor proprii, în 2020, investitorii din România au controlat peste 71,5% din acestea, cei din Luxemburg 15,5%, iar cei din Olanda 8,4%.

Liderii pieței din România

Poșta Română este în continuare principalul jucător din piața serviciilor de poștă și curierat din țara noastră. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – 93,6% și de Fondul Proprietatea – 6,4%, a raportat în 2020 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (20,2% din total). De menționat că, în 2019, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,28 miliarde de lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.

FAN Courier, liderul segmentului de curierat, continuă să câștige teren și să se apropie de Poșta Română în 2020. Compania cu capital privat 100% românesc a atins pentru prima dată în istorie o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, având un avans de 28% față de 2019, reușind astfel să ajungă la 16% din totalul pieței.

Potrivit datelor furnizate de FAN Courier pentru GPeC, numărul de livrări e-commerce a crescut, în medie, cu 12% în 2021, comparativ cu 2020. În 2021, noiembrie a fost luna cu cel mai mare număr de expedieri, de aproape 7,3 milioane, iar februarie a fost luna cu cel mai mic număr de expedieri, de 4,8 milioane

La fel ca în anul anterior, Cargus (494 milioane de lei, 7,8% din total) își menține poziția a treia în top jucători.

Cea mai mare creștere (nominală și procentuală) din top 10 a fost înregistrată de Sameday (Delivery Solutions SA), cu un avans anual de 234,6 milioane de lei, respectiv 142%, care a intrat în top 5 pe poziția a patra, detronând FedEx Express România Transportation (fosta TNT România).

Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 75% din cifra de afaceri totală.

Creștere explozivă pentru Bringo, Glovo și Foodpanda

Deși analiza KeysFin nu ia ia în considerare performanța unor companii precum Bringo sau Glovo, deoarece acestea au declarat ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C. Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat creșteri anuale de 3 cifre: 595%, la 47,4 milioane de lei (Bringo) respectiv de 418%, la 167,7 milioane de lei (Glovo), în 2020.

La sfârșitul lui 2021, Consiliul Concurenței a autorizat cu anumite condiții tranzacția prin care Glovo a preluat Foodpanda. În 2020, Foodpanda a avut o cifră de afaceri de 102 milioane de lei.

Foto 226752198 / Business © Benzoix | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: