Analize

Planeta Google

28 iun. 2013 4 min

Planeta Google

Reading Time: 4 minute

Investitiile masive ale Google in inovatie au ca tinta consolidarea pozitiei de lider tehnologic la nivel global. Urmatorul pas al gigantului IT este acela de a deveni cel mai mare provider de internet prin accesarea unei piete de un miliard de utilizatori care pana ieri nu exista.

Google este prima destinatie atunci cand avem nevoie de informatii. Compania americana este veriga-cheie din ecosistemul internetului la nivel global, prin intermediul motorului de cautare pe care l-a dezvoltat. Acesta stie ce cautam, cand, de ce si cat de des o facem. Intregi businessuri au fost construite plecand de la importanta motorului de cautare, iar meserii precum cea de optimizare SEO au in centru algoritmii site-ului dezvoltat de Larry Page si Sergey Brin.

Suprematia Google in lumea tehnologica a fost amenintata recent de Apple si Facebook, doua noi modele de afaceri extrem de eficiente, care le propuneau clientilor sa foloseasca internetul altfel decat cum erau obisnuiti in era Google. Insa Page si Brin par hotarati sa nu renunte la pozitia dominanta pe care compania lor o are la nivel global in industria IT. Planul celor doi este acela de a spori dependenta internautilor de Google, prin lansarea de noi produse si servicii care raspund unor nevoi care pana in anii trecuti nici macar nu existau. Se poate spune ca, pana la un anumit punct, Google creeaza anumite nevoi, pe care ulterior le exploateaza.

INTERNET DE LA GOOGLE

Google are deja monopol pe zona de search, motoarele alternative precum Bing sau Yahoo Search dovedindu-se a fi insuficient de atractive pentru publicul larg incat sa ameninte suprematia Google. Pentru a se asigura ca nu pierd teren in zona de internet, Google a investit masiv in cercetare in ultimii ani, astfel ca o serie de  produse noi si-au facut loc pe lista de lansari ale Google. Daca telefonul Google s-a dovedit a fi doar o  incercare timida de a tine piept concurentei din partea Apple pe nisa device-urilor mobile, nu acelasi lucru poate fi spus despre Google Glass si mai nou despre intentiile de a deveni provider de internet.

Mai exact, numeroase persoane apropiate de companie au anuntat recent ca Google lucreaza la un sistem de retele wireless dedicate tarilor emergente cum ar fi cele din sud-estul Asiei si Africa subsahariana. Daca proiectul va fi dus la bun sfarsit, Google ar putea conecta la internet peste un miliard de oameni care pana de curand nu detineau absolut nicio informatie legata de online.  Tinta o reprezinta in primul rand micile orase care nu au acces la internet, insa tehnologia la care lucreaza Google in acest sens ar putea fi utilizata si pentru a mari viteza internetului existent in marile centre urbane ale tarilor subsahariene si asiatice.

Oficialii companiei au refuzat sa comenteze pe marginea acestor planuri, insa presa internationala relateaza ca Google a demarat deja negocierile pentru dezvoltarea retelei amintite. Potrivit “Wall Street Journal”, Google discuta cu Africa de Sud si Kenya pentru a crea un cadru legal care sa faciliteze construirea retelelor pentru un numar cat mai mare de oameni, urmand ca primele schimbari sa aiba loc in acest sens in urmatorii ani. Retelele wireless nu sunt insa suficiente pentru a castiga noi clienti.

Tinand cont de nivelul de trai relativ precar din tarile targetate, Google ar putea dezvolta un ecosistem de microprocesoare si smartphone-uri low cost ce vor rula cu sistemul de operare Android si care se vor putea conecta la retelele Wi-Fi create de Google. Tehnologia din spatele retelelor se bazeaza pe constructia unor baloane de mare altitudine ce vor servi drept platforme pentru echipamentul ce va transmite semnal la distante de sute de kilometri. Alte speculatii indica intentiile Google de a crea o retea prin satelit. Cert este ca pietele pe care compania incearca sa le abordeze difera foarte mult de la caz la caz, atat la nivel de infrastructura, nivel de trai, cat si din punct de vedere legislativ, astfel ca gigantul IT ar putea fi nevoit sa aplice strategii diferite de la un caz la altul.

CONTROL TEHNOLOGIC TOTAL

Intentiile Google fac parte dintr-un plan mai amplu al companiei de a avea control asupra fiecarui aspect al conectarii oamenilor la internet. Gigantul IT din Mountain View, California realizeaza propriile telefoane mobile si tablete prin intermediul companiei Motorola Mobility, achizitionata recent. De asemenea, detine cel mai popular sistem de operare a device-urilor mobile, Android, si pregateste lansarea Google Glass, un produs ce ar putea revolutiona felul in care oamenii folosesc computerele si navigheaza pe internet. Utilizatorii vor putea obtine informatii direct de la ochelarii tehnologici prin comanda vocala, vor fotografia, filma si distribui informatii in retelele sociale prin intermediul noului device, inlocuind astfel partial telefonul mobil, tableta si notebook-ul.

Astfel, conectarea unui numar cat mai mare de oameni la internet pare pasul firesc pentru companie, care ar putea castiga astfel noi clienti pentru produse precum YouTube, Google Play sau Gmail, in contextul in care in momentul de fata aproximativ jumatate din populatia planetei nu are acces la internet. O mare parte din cifra de afaceri a Google provine din vanzarea de reclame online, astfel ca un numar mai mare de utilizatori se traduce prin noi piete pe care le pot aborda companiile ce doresc sa se promoveze peste granite.

Extinderea serviciilor Google la nivelul de provider de internet poate ajuta compania sa cunoasca mai multe detalii despre  comportamentul consumatorilor, ceea ce se traduce prin servicii personalizate si advertising mai relevant. Intentia companiei de a accesa aceste piete este evidenta; Google deja a lansat o retea de internet bazata pe fibra optica in Kansas si a purtat negocieri pentru obtinerea de spectru in industria telecom de la compania Clearwire. Dezvoltarea companiei pe verticala e un concept pornit de la vArf; directorul executiv Larry Page si-a canalizat in ultimii ani eforturile spre descoperirea de metode inovatoare de a furniza internet pentru categoriile de populatie ce nu aveau acces la mediul online, iar solutia optima pare sa fie cea wireless. Planurile companiei sunt, in linii mari, secrete si neconfirmate. Cu toate acestea, eforturile Google de a  dezvolta retele wireless in tarile aflate in curs de dezvoltare sunt de notorietate. Jucatorul din IT a purtat in mod repetat discutii cu guvernele statelor amintite pentru a-i convinge ca tehnologia Wi-Fi pe frecvente joase poate fi o solutie eficienta de a transmite informatii pe distante lungi.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: