Companii Analize

Polul sud al retailului bucureștean

29 nov. 2017 4 min

Polul sud al retailului bucureștean

Reading Time: 4 minute

O investiție de 30 de milioane de euro concretizată în remodelarea și extinderea spațiului de retail până la 81.000 mp, cu încă 40 de noi magazine, este modul prin care Sun Plaza își consolidează din martie anul viitor poziția pe harta centrelor comerciale bucureștene.

DSC 4483 A
Vicentiu Spătaru / foto: Vali Mirea

Fiecare centru comercial ar trebui să facă câte un proces de reconfigurare o dată la 10 ani. Este primul lucru pe care mi l-a spus Vicențiu Spătaru, directorul Sun Plaza, la începutul interviului, singurul pe care l-a acordat în unei publicații de business din România în șapte ani de când conduce acest business. S’IMMO, proprietarul Sun Plaza, și CBRE, compania care administrează mall-ul, au decis să înceapă acest proces mai devreme, după șapte ani de activitate, asta în condițiile în care în România, potrivit unei analize a CBRE, 58% din stocul de retail a depășit deja 10 ani.

Decizia de reconfigurare a intervenit și pe fondul unui context special. După plecarea Mobexpert din Sun Plaza, managementul și-a pus problema fie să atragă doi-trei retaileri mari în spațiul rămas vacant, fie să reorganizeze totul. Au mers pe a doua variantă. “După mai multe calcule, am decis că era mai bine pe termen lung să o luăm de la zero, chiar dacă, în primă fază, e dureros să demolezi o clădire și să construiești alta”, povestește managerul de la Sun Plaza. Astfel, în noiembrie 2015 au fost anunțate lucrările, apoi a început faza de demolare și în mai 2016 a început construcția propriu-zisă. Prima fază s-a încheiat în martie anul acesta, când 7.800 mp de suprafață închiriabilă au fost adăugați pe trei niveluri, creându‑se o nouă zonă de shopping (la etajul -1) și spații mult mai generoase pentru H&M, C&A și Bebe Tei, plus patru magazine noi (Altex, Terranova, O Bag, Autograf) pe 2.000 mp, dar și accesul refăcut de la metrou și parcarea subterană.

A doua etapă și cea mai complexă s-a încheiat în septembrie 2017 cu 25 de noi magazine, printre care Lego și Forever 21, cu cele mai mari magazine deschise în România, buticul Men’s Cave, cu prima prezență într-un centru comercial, LC Waikiki, Pepco, NYX, Pandora, MAC, Sabon, Melkior, cafeneaua Gloria Jean’s și o varietate de spații de servicii. Zona reconfigurată însumează 5.500 de metri pătrați de spații comerciale, închiriate în totalitate, iar în martie 2018 va fi finalizată cea de-a treia etapă.

Până acum totul a decurs conform planului anunțat și fără nicio întrerupere majoră a activității mall-ului. Asta deoarece remodelarea nu a fost demarată până ce nu au fost siguri că se puteau îndeplini toate promisiunile. “Am lucrat mai mult la planificare ca să fim siguri că putem respecta termenele când ne apucăm de treabă”, povestește Vicențiu Spătaru, manager cu 18 ani de experiență în administrarea de centre comerciale. Procesul de reconfigurare, care a presupus o investiție totală de 30 de milioane de euro, se transpune, în final, prin adăugarea a 11.000 de metri pătrați de spații noi de retail și de relaxare și remodelarea a aproximativ 9.000 mp de spații de retail existenți, rezultând aproximativ 40 de magazine noi. Practic, la finalizarea lucrărilor, Sun Plaza va deveni al doilea mall ca mărime din București, cu o suprafață totală de spații închiriate de 81.000 mp.

Cifrele creșterii

Odată cu finalizarea lucrărilor la pasajul de la Piața Sudului, având acum una dintre cele mai largi intersecții din București și una dintre cele mai bune infrastructuri generale, managementul mall-ului se așteaptă ca în peri­oada următoare să crească numărul de clienți. În trimestrul III, traficul a fost cu 3% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut, cu un mare impuls în luna septembrie, când s-a înregistrat o creștere de 10%, finalizarea lucrărilor la pasajul rutier reflectându-se astfel în cifrele de trafic. Vânzările chiriașilor au crescut în cel de-al treilea trimestru cu 7%, rezultate mai bune înregistrând segmentele de fashion, cu o creștere de 15%, cosmetice și sănătate – 16%, accesorii și bijuterii, cu creștere de 15%, restaurante – 10%.

Deși rezervat cu ideea de a face estimări, Vicențiu Spătaru se așteaptă la o creștere de 20% a businessului mall-ului în primul an de la finalizarea reconfigurării. Pe ce se bazează? În primul rând pe faptul că Sun Plaza este cel mai important centru din zona de sud-est a capitalei, începând să devină o opțiune importantă pentru celelalte zone prin accesibilitate (singurul mall cu o conexiune directă de la metrou), prin mixul echilibrat de retail (cel mai mare hipermarket Cora din oraș, Leroy Merlin, opțiunile electro IT, suprafața mare de shopping, opțiunile de divertisment, food court generos, diverse opțiuni de servicii), prin oferta importantă pentru anumite categorii, de exemplu familiile cu copii (cel mai mare magazin Lego din țară, cel mai mare Bebe Tei din oraș, frizeria pentru copii Dolphy).

Totodată, Sun Plaza este perceput ca un centru de cumpărături popular, cu o ofertă completă (incluzând și locuri de petrecere a timpului liber: Cinema City cu 15 săli de cinema, un cazinou, un club de biliard, toate brandurile importante de cafenele). Este un loc dinamic, care are cele mai multe evenimente, inițiative, activități educaționale și culturale la nivel de an. Printre cele mai recente inițiative se numără momentele de artă contemporană susținute de Hungry Sharks (trupă de dans adusă de ImPulsTanz din Viena, unul dintre cele mai importante festivaluri de dans contemporan din lume), expunerea instalațiilor lui Peter Kogler sau Manuel Gorkiewicz, expoziția aeronautică și aerospațială Above & Beyond prezentată de Boeing în colaborare cu NASA și Muzeul de Aeronautică, competițiile Lego, expoziția foto cu lucrări ale unor fotografi cunoscuți sau ale bloggerilor de fotografie, inițiativele pe teme de sănătate, conferințele Sun Talks organizate sub conceptul Design Your Life alături de speakeri motivaționali valoroși.

Nu în ultimul rând, clienții Sun Plaza pot folosi, de anul trecut, serviciul Cora Drive, prin intermediul căruia își pot comanda produsele online și le pot ridica ulterior din magazin, unde îi așteaptă coletul pregătit. De asemenea, a fost implementat #pachetomat, un canal alternativ de livrare și gestiune a produselor comandate online – Click & Collect – în parteneriat cu Poșta Panduri. Clienții cumpără online și pot opta pentru ridicarea pachetelor comandate de la cel mai apropiat punct de ridicare prestabilit.

În procesul de modernizare, Sun Plaza va dezvolta și implementa în perioada următoare un ecosistem digital integrat, pentru a le oferi clienților săi nu numai surse noi de divertisment și informații, dar si scheme de loializare și instrumente pentru localizarea mai ușoară a magazinelor în centrul comercial.

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: