Business Companii Interviuri Tech

Postis: Logistica descoperă inteligența artificială

1 apr. 2022 4 min

Postis: Logistica descoperă inteligența artificială

Reading Time: 4 minute

Primul startup logtech din România, Postis, automatizează, simplifică și eficientizează procesele de transport și logistică, fiind evaluat la 15 milioane de euro. Florin Bulgarov, Chief Data Scientist la Postis, ne-a spus cum tehnologiile de inteligență artificială și machine learning devin atuuri ale businessului de logistică.

Ați câștigat un premiu de 100.000 de dolari de la Amazon Web Services. În ce v-ați propus să investiți acești bani?

Platforma Postis se dezvoltă în permanență, atât prin dezvoltarea de procese specifice pentru noi tipologii de comerț și pentru complexități variate ale ecosistemelor logistice cu care ne conectăm, cât și prin adăugarea de noi tehnologii, funcționalități și aplicații. Fondurile obținute de la concursul AWS AI Challenge vor fi investite în dezvoltarea tehnică a produselor noastre, precum și în implementarea altora noi. Protecția datelor și toată zona de cyberse­curity reprezintă o altă prioritate pentru noi. De asemenea, lucrăm constant la îmbunătățirea modelelor de inteligență artificială care vor permite micșorarea accelerată a bugetelor de transport ale clienților noștri.

Care este avantajul utilizării machine learning / AI pe piața în care activați și în soluțiile pe care le oferiți?

Businessurile își pot îmbunătăți modul în care iau deciziile în companie, bazându-se din ce în ce mai mult pe date. De exemplu, o problemă de care ne lovim la Postis e legată de alegerea curierilor pentru fiecare tip de comandă. Până acum, majoritatea companiilor de e-Commerce numeau o persoană responsabilă care avea o intuiție deja formată despre cum performează curierii în funcție de tipul comenzii și aranjarea geografică a hub-urilor. Deși tipul ăsta de intuiție funcționează mai bine decât o alocare aleatorie a comenzilor, există mult loc de îmbunătățiri.

Algoritmul nostru de machine lear­ning pentru acest task se „uită”, în timp real, la aproape 100 de parametri diferiți ai comenzii, observând influența lor în milioanele de co­menzi din trecut pe care le folosim ca să antrenăm modelul. Astfel, avem o decizie finală luată în câteva milisecunde, pe baza a aproximativ 
1 miliard de valori numerice. Asta ne permite să observăm la clienții noștri o scădere semnificativă a costurilor de transport, o scădere a timpului de livrare și o creștere a satisfacției clientului final.

O să dau ca exemplu un serviciu foarte apreciat de clienții finali, serviciu care nu ar putea exista fără o mare cantitate de date în spate. Folosind istoricul livrărilor la nivel de oraș, cod poștal și stradă, putem estima nu doar ziua, ci și intervalul orar în care curierul va livra comanda, oferind extra claritate și transparență asupra întregului proces de livrare.

Care au fost cele mai importante proiecte Postis din 2021?

Click2Door a fost unul dintre cele mai mari proiecte realizate în 2021. Am făcut acest studiu împreună cu cei de la InsightOut pentru a vedea, statistic, care sunt comportamentele cumpărătorilor de la primul click pe o reclamă, e-mail sau motor de căutare, până în momentul în care coletul ajunge la ușa lor. Am analizat peste 15 milioane de click-uri – care s-au tradus în jumătate de milion de comenzi, realizând astfel primul studiu de acest tip pe piața de eCommerce din România. Concluziile ne arată cum diferite departamente își pot îndeplini cu succes obiectivele, în timp ce compania poate să piardă bani sau să stagneze. În raport prezentăm și câteva soluții practice ale acestor probleme.

Alte îmbunătățiri notabile actuale s-au făcut în zona de comunicare cu utilizatorii. Am refăcut complet pagina de urmărire a comenzilor și, acum, oferim detalii în plus despre data și intervalul orar estimat al livrării. De asemenea, partenerii noștri își pot configura și persona­liza SMS-urile și e-mailurile trimise automat pe parcursul livrării.

Anul 2022 este despre extindere internațională – vom deschide filiale și în alte orașe europene, lucru ce va fi susținut printr-o nouă investiție de serie A. Din fericire, sectorul logistic are un potențial enorm de îmbunătățire, lucru care se vede în obiceiurile de cumpărare actuale (aproximativ 65% dintre adulții care trăiesc în UE își fac cumpărăturile online, iar trendul este în creștere). Potențialul se reflectă și în interesul crescut din partea investitorilor. Până în prezent, Postis a obținut investiții în valoare de 2,3 milioane euro, la ultima finanțare atrasă anul trecut fiind evaluată la 15 milioane de euro.

Cum poate un business să evolueze prin intermediul soluțiilor Postis?

Universalitatea soluțiilor Postis trece dincolo de industria în care activează clienții noștri. Punctual, dacă vorbim despre reducerea costurilor, avem exemplul Flanco care a economisit 600.000 euro din bugetul de livrare, în primii trei ani de parteneriat alături de Postis. Asta nu e tot. De-a lungul întregului proces, am reușit să creștem rata de satisfacție a clienților cu 25%, să îmbunătățim procentul de eficiență cu 20% – pornind de la plasarea comenzii până la feedback și loializare, și să obținem o diversificare semnificativă a opțiunilor de livrare.

Un alt client pe care vi-l pot da ca exemplu este Intersport. Din punct de vedere operațional, comenzile online Intersport România erau procesate și livrate dintr-un depozit regional situat în Grecia care deservea întreaga regiune balcanică. Acest model de procesare a comenzilor făcea ca unele livrări să ajungă chiar și la cinci zile lucrătoare după plasare. Soluția găsită de noi a fost utilizarea magazinelor fizice ca centre de fulfillment pentru toate comenzile online. Mai exact, dacă produsul comandat e pe stoc ­într-un magazin, acesta va fi livrat local de acolo, nu din depozitul ­regional. Rezultatul? Timpul de livrare a scăzut de la o medie de cinci zile lucrătoare la next-day sau chiar same day delivery. Acest lucru a avut un impact major și în scăderea ratelor de retur și refuz – cu până la 70% mai puțin față de media din industria de fashion.

Dacă vorbim despre customer experience, avem ca exemplu Editura Nemira. Nevoia lor principală este de a dezvolta experiențe mai bune de brand, lucru îngreunat prin probleme apărute în zona de post-purchase. Prin folosirea algoritmilor care selectează automat cea mai bună opțiune de livrare și implementarea unui Customer Experience Tracker, Nemira a reperat ușor zonele de îmbunătățit în fiecare livrare. Prin intermediul acestui instrument, editura trimite automat formulare de rating, feedback și NPS, deschizând un nou canal de conversație cu cititorii săi.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 361 (18 martie – 18 aprilie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: