PR, dincolo de granite  

Adrian Munteanu lucreaza in industria de PR din 2006, cand si-a inceput activitatea ca Press Officer in cadrul 4ACE-PR&Publicity. In perioada 2007 si 2008, a ocupat pozitia de Media Relations Manager in cadrul aceleiasi agentii, avand ca atributii coordonarea departamentului de PR, iar in perioada 2008-2010 a fost Client Service Manager, cu atributii de client service si business development pentru toti clientii agentiei. Din 2010 face parte din echipa SmartPoint Consulting, companie independenta de consultanta in  comunicare la nivel regional, cu operatiuni in Romania, Bulgaria, Bosnia Hertegovina, Croatia, Serbia si Slovenia. Din 2011, a preluat managementul echipei de PR a SmartPoint si se ocupa preponderent de dezvoltarea portofoliului de clienti si servicii, precum si de coordonarea activitatilor de comunicare ale SmartPoint in afara tarii. De-a lungul activitatii sale, a lucrat pentru peste 50 de branduri avand expertiza in domenii ca IT&C, domeniul farmaceutic, servicii medicale, beauty, media & entertainment, FMCG si consultanta. Am discutat cu Adrian despre oportunitati si provocari, dar mai ales despre ce inseamna extinderea la nivel regional a unui business romanesc de PR.

Adrian_M

Adrian Munteanu, PR Manager, SmartPoint

Ce inseamna pentru un business romanesc in domeniul PR-ului extinderea in afara granitelor?

In contextul lumii IoE (Internet of Everything) in care traim, extinderea businessului de comunicare in afara granitelor este o normalitate. Fac referire aici la comunicare in contextul mai general tocmai pentru ca o parte importanta a activitatilor pe care le desfasuram sunt din zona proiectelor digitale. Pe langa acoperirea efectiva a altor piete, prin biroul din Belgrad si colegii din Sofia, avem deja experienta desfasurarii unor proiecte complexe implementate la nivelul unor tari in care nu avem o echipa locala: Grecia, Italia, Polonia, Turcia.

Ma astept ca numarul pitch-urilor cross-border sa creasca in urmatorii ani, odata cu extinderea acestei tendinte si catre centrul si estul Europei. Vedem deja dezvoltarea exploziva a business-urilor de outsourcing IT, atat in Romania, cat si in regiune. De ce nu ar fi la fel pentru companii din alte domenii ale consultantei?  

Care sunt principalele dificultati si provocari atunci cand lucrati pentru clienti din afara Romaniei? 

Majoritatea clientilor agentiei sunt companii internationale. Fie ca vorbim de businessuri cu proceduri foarte stricte sau afaceri antreprenoriale, nu am identificat dificultati sau provocari in lucrul cu reprezentantii acestora. In general, ceea ce vindem este un set de abilitati de care alte companii au nevoie. La final sunt evaluate rezultatele, acesta fiind limbajul comun al afacerilor din toata lumea, indiferent de domeniul de activitate.

Cati clienti aveti la ora actuala in afara Romaniei?

In acest moment lucram cu 21 clienti in afara Romaniei. Domeniile pe care le acoperim la nivel international sunt e-commerce, tehnologie, beauty, FMCG, retail, servicii medicale, industria farmaceutica, distributie. 

Ce diferente majore ati observat intre piata de PR din Romania si cea din Serbia, de exemplu?

Piata de PR din Serbia este una mult mai polarizata decat cea din Romania. Daca in topul agentiilor din Romania primele 10 companii cu o cifra de afaceri de peste 1 milion de euro inregistreaza venituri destul de apropiate cel putin de la pozitia a 2-a pana la a 10-a si o valoare cumulata a cifrelor de afaceri de 19 milioane de euro, in Serbia observam ca pe o piata totala mai mica, primele cinci agentii agentii au venituri cumulate de peste 16 milioane de euro. De asemenea, primii doi jucatori de pe piata sarba inregistreaza impreuna 10 milioane de euro. O alta diferenta majora este legata de peisajul media, care surprinzator, este mai dezvoltat in Serbia decat in Romania. Si consumul de informatie pe canalele sociale este diferit. Utilizatorul sarb de internet este ceva mai activ decat cel din Romania, iar numarul si calitatea interactiunilor sale cu diferite branduri pe canalele sociale este mai mare. O alta particularitate a pietei din Serbia este evolutia mult mai rapida a influentatorilor de pe Twitter, o categorie mai putin dezvoltata in Romania.  

Cat din business va aduc la ora actuala clientii din strainatate?

Veniturile generate de clientii businessului de PR international sunt intr-o continua crestere. Bazele businessului SmartPoint din afara tarii au fost puse in 2008, insa o entitate juridica a fost stabilita in 2010. De atunci, ponderea veniturilor pe care aceasta le genereaza pentru zona de comunicare a crescut constant. Daca in 2012 veniturile din regiune erau de sub 20%, anul trecut acestea au depasit 25%. La finalul lui 2015 ne asteptam sa vedem o pondere de peste 30% din astfel de proiecte. 

In ceea ce priveste evolutia businessului in prima parte a acestui, putem spune ca am inregistrat o crestere de aproximativ 15% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut si ne asteptam sa mentinem acelasi nivel pana la finalul anului. Daca vorbim exclusiv despre businessul regional, ne asteptam la o crestere de peste 25% in 2015.

Ce asteptari au clientii de la o agentie de PR acum fata de acum zece ani?

Pe langa intelegerea obiectivelor de business este importanta perspectiva strategica a consultantului de comunicare. Integrarea comunicarii cu zona digitala este o alta particularitate a ultimilor ani. Odata cu extinderea instrumentelor online, PR-ul a devenit mult mai cuantificabil decat acum 10 ani. Stabilirea unui set complex de metrici, urmarirea lor si corelarea acestora a inceput sa capete o importanta din ce in ce mai mare atat pentru domeniu, cat si pentru clienti.   

Dar o agentie de la clienti?

Agentiile se asteapta la proiecte care sa le starneasca curiozitatea si creativitatea. Posibilitatea de a lucra pentru proiecte integrate care sa acopere toate canalele de comunicare este un “nice to have” pe care orice agentie si-l doreste.