Finanțe Interviuri

Raluca Nicolescu, Raiffeisen Bank: Businessurile se transformă, nevoia de finanțare rămâne constantă

19 sept. 2023 5 min

Raluca Nicolescu, Raiffeisen Bank: Businessurile se transformă, nevoia de finanțare rămâne constantă

Reading Time: 5 minute

Când schimbarea este singura constantă în business, flexibilitatea, inclusiv în ceea ce privește finanțarea, devine vitală. Cum reușește Raiffeisen Bank să răspundă nevoilor tot mai complexe ale IMM-urilor aflăm de la Raluca Nicolescu, director IMM în cadrul băncii.

Ce nevoi de finanțare au IMM-urile din România la ora actuală și cum se implică Raiffeisen Bank în susținerea acestora?

Mediul de business trece prin numeroase transformări, prin urmare și nevoile IMM-urilor s-au schimbat considerabil, iar procesul nu s-a terminat, ba chiar aș spune că ritmul cu care vor apărea noi nevoi și comportamente va crește. Raiffeisein Bank și-a adaptat oferta de servicii și produse astfel încât să răspundă noilor cerințe și rigori ale pieței. Încă din 2020, am deschis canalul digital pentru a le oferi clienților noștri credite de capital de lucru în câteva minute și continuăm să creștem baza celor ce pot avea o oferta de credit pe care să o poată accesa când au nevoie.

De asemenea, am participat activ la programele guvernamentale de susținere a IMM-urilor în toată perioada ce a urmat pandemiei. În tot acest timp, am observat o nevoie de a scădea factura la electricitate prin trecerea la surse de energie regenerabilă. Am lansat astfel o platformă de sustenabilitate unde clienții IMM pot găsi soluții pentru implementarea de panouri solare (de la evaluarea nevoii, implementarea „la cheie” a proiectului cu ajutorul unui specialist și până la finanțare).

Observăm că IMM-urile, în special cele din agricultură, dar nu numai, sunt interesate de investiții pentru achiziționarea de echipamente mai performante, mai eficiente din punct de vedere energetic si mai prietenoase cu mediul. Primim multe cereri de finanțare în direcția dezvoltării pe principii sustenabile încă din fazele incipiente ale businessului, ceea ce este un semnal că suntem pe drumul cel bun, ca societate, per ansamblu. Pe de altă parte, nu doar sustenabilitatea și mediul sunt în centrul acestei schimbări, dar și digitalizarea, crearea de produse cu ajutorul noilor tehnologii sau dezvoltarea comerțului electronic, care deschide pentru clienții noștri noi piețe, noi oportunități.

Tot ce spuneți se potrivește companiilor care au deja o istorie, inclusiv de credit. Dar micii antreprenori, cei care nu au ani de experiență, unde se găsesc pe radarul Raiffeisen Bank?

Raiffeisen Bank și-a făcut o misiune din a-i sprijini pe antreprenorii la început de drum sau pe cei care se gândesc să-și deschidă o afacere. Din 2018 avem în derulare un program de sprijin financiar, factory by Raiffeisen Bank, prin care cei care aplică pot primi finanțare de până la 50.000 de euro, fără a le cere garanții și fără a ne uita la istoricul lor de business. Programul este deschis tot timpul și nu are un termen limită de înscriere a proiectelor, iar până în prezent, prin intermediul factory, am finanțat cu 15 milioane de euro peste 380 de businessuri din diverse domenii de la producție, HoReCa la IT&C, până la sănătate, educație sau recreere.

În cei 5 ani de funcționare, factory a devenit un program emblemă pentru sectorul IMM din România, pornit din dorința de a oferi sprijin pentru dezvoltarea de businessuri sustenabile și cu impact pozitiv în societate. Foarte important, sprijinul nu este doar financiar, ci și de know-how, mentorat, promovare și acces la o comunitate dinamica de antreprenori.

Este sustenabilitatea o normă sau mai degrabă un trend în rândul antreprenorilor? Sunt antreprenorii români deschiși la ideea de a folosi surse de energie verde?

În ultimii ani am observat că tot mai multe businessuri înțeleg nevoia de a acționa sustenabil și investesc, de exemplu, în procese care să le permită să devină mai eficiente din punct de vedere energetic. Pe lângă preocuparea pentru trecerea la energie regenerabilă pe care am menționat-o mai devreme, există și alte comportamente care dau viață unor nevoi în întâmpinarea cărora putem să venim cu produse bancare sau cu sprijin educațional. Există, de exemplu, interes pentru agricultura sustenabilă și practicile ei, există atenție pentru agricultura organică, pentru un transport mai curat sau pentru reciclarea deșeurilor.

Dincolo de dorința individuală a fiecăruia dintre noi de a proteja planeta și a restabili echilibrul climatic, interesul pentru sustenabilitate este și va fi stimulat și de fondurile europene și naționale dedicate acestor obiective, dar și de modificările legislative pe care fiecare membru al societății va trebui să le respecte.

Așa că răspunsul la această întrebare este afirmativ, există o deschidere a antreprenorilor români pentru energia verde. Suntem cu toții în acest proces de tranziție, inclusiv sectorul bancar. Rolul nostru este să transmitem către clienți experiențele noastre de învățare, să construim la rândul nostru produse și servicii care să servească acest obiectiv, să deschidem punți clienților noștri către soluțiile și partenerii de care au nevoie și să creem o alianță mare a celor care împărtășesc această deschidere.

Cum a evoluat anul acesta creditarea pe segmentul IMM?

În primul semestru al acestui an, stocul de împrumuturi pe care noi le-am acordat IMM-urilor a crescut cu 14% față de perioada similară a anului trecut, cu un impuls provenit din participarea activă la programe guvernamentale precum IMM Invest. În ceea ce privește creditarea prin intermediul programelor guvernamentale, suntem în continuare unul dintre cei mai importanți jucători de pe piață.

În 2022, prin intermediul programelor de tip IMM Invest, segmentul IMM al Raiffeisen Bank a acordat peste 1.800 de credite, în valoare de 216 milioane de euro. De asemenea, în prima jumătate a anului 2023 am acordat peste 1.100 de credite, cu o valoare cumulată de 130 de milioane de euro. În total, prin intermediul programelor de tip IMM Invest, am oferit suport financiar pentru peste 5.500 de clienți.

Dacă ne referim la programul InvestEU, componenta dedicată susținerii IMM-urilor, suntem în curs de implementare a convenției de Microfinanțare, încheiată cu Fondul European de Investiții (FEI). Prin intermediul acestei Convenții, vom susține finanțarea microîntreprinderilor cu până la 50.000 de euro / facilitate, beneficiind de garanția FEI de 80%, ceea ce ne va permite să le credităm fără cerințe de garanții suplimentare și la o dobândă mai avantajoasă față de un produs standard.

În ceea ce privește fondurile structurale, analizăm în mod activ măsurile ce urmează să fie deschise de autorități pe diverse sectoare și ne dorim să fim parte din implementarea acestora. Avem o echipă de experți formată în acest sens, avem consultanți care ne sunt parteneri și avem un număr mare de clienți care își doresc să se dezvolte și în același timp să contribuie la transformarea sustenabilă a economiei.

Ce facilități oferiți prin astfel de programe, dincolo de finanțare?

Soluțiile pe care le oferim atât pentru antreprenorii la început de drum, cât și pentru cei aflați în etape mai avansate de dezvoltare sunt rezultatul unui proces continuu de învățare, de adaptare și de preîntâmpinare a nevoilor clienților noștri. Pentru că, în final, intenția noastră nu este doar să acordăm sprijin financiar companiilor, ci să fim alături de ele, ca partener de drum lung, pe tot parcursul călătoriei lor. Asta înseamnă Banking 1:1, modul prin care ne-am propus să comunicăm și să interacționăm cu clienții.

Nevoia IMM-urilor de digitalizare este din ce în ce mai mare. Cu ce soluții veniți pe acest segment?

Continuăm să investim în noi tehnologii și în analiza de date, deoarece ne dorim să aducem clienților noștri o experiență digitală din ce în ce mai bună, fie că discutăm de interacțiunea lor cu mediul digital de tip mobile sau online sau discutăm de interacțiunea cu colegii noștri din agenții. Peste 85% dintre clienții noștri din segmentul IMM folosesc în mod activ aplicația Smart Business, iar 15% dintre creditele noi, acordate pe segmentul Micro, au fost realizate exclusiv prin mediul digital.

De asemenea, aproape 5.000 de clienți folosesc telefonul mobil ca instrument de acceptare a plăților prin aplicația noastră Rai-POS. Avem o platformă de tranzacționare pentru schimb valutar, special dezvoltată pentru clienții noștri companii, avem canale de interacțiune la distanță și continuăm să construim pe baza feedbackului primit de la clienții noștri şi conform schimbărilor pe  care le anticipăm. O bancă este de succes atunci când clienții ei au succes, iar clienții au succes dacă au alături parteneri care să le asigure cele necesare, astfel încât ei să se poată concentra pe performanță.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: